Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kärnkraftstråden


iMatte v. 2.0
 Share

Rekommendera Poster

Om japanerna stänger sina 50 kärnkraftverk, tror att det skulle gå obemärkt förbi ???

 

Vi kan inte heller stänga ner våra här i Sverige utan det skulle påverka industrin och sysselsättningen...

 

Komfortproblem vs. riktiga problem.

 

Stäng ner kärnkraften och sluta borra olja, säger jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komfortproblem vs. riktiga problem.

 

Stäng ner kärnkraften och sluta borra olja, säger jag.

 

Ja, tillbaka till 1800-talet, skippa all eloffensiv industri, sätt folk i kroppsarbete, det mår de bara bra av, visserligen dör de vid 50, men vad gör det, pensioner har vi inte råd att betala ut ändå..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komfortproblem vs. riktiga problem.

 

Stäng ner kärnkraften och sluta borra olja, säger jag.

 

Sälj Mac'en medans du får något för den.

Följer men era ideologier så kan du inte ens ladda din mobiltelefon om du inte använder dynamon på hojjen.

 

EDIT:

Glömde att tillägga.

Ni som skriver här är säkert också dom som klagar mest över el-priset i Sverige.

Redigerad av ante_77
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är för att lägga ner kärnkraften men bara om/när vi kan ersätta den med ngt som inte är dyrare och har samma prestanda.

Några förslag? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om japanerna stänger sina 50 kärnkraftverk, tror att det skulle gå obemärkt förbi ???

 

Vi kan inte heller stänga ner våra här i Sverige utan det skulle påverka industrin och sysselsättningen...

1. Nej.

2. Det har du rätt i.

 

Komfortproblem vs. riktiga problem.

 

Stäng ner kärnkraften och sluta borra olja, säger jag.

Exakt så på alla tre punkter.

 

Jag är för att lägga ner kärnkraften men bara om/när vi kan ersätta den med ngt som inte är dyrare och har samma prestanda.

Några förslag? ;)

Något sådant finns inte, och då kan du inte vara för att lägga ned kärnkraften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent bildligt hoppas jag på explosioner i Oskarshamn, Ringhals och Forsmark så att ni kärnkraftsförespråkare ska vakna någon gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär inte hända. Våra reaktorer är ju på service hela tiden och aldrig igång ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.youtube.com/watch?v=vbBk0Y6cQZQ

 

Dagens explosion i Fukushima 1 borde tysta allt tjafs om kärnkraftens förträfflighet. Jag har ALLTID varit emot kärnkraft så jag behöver inte vända under galgen.

 

Lägg ned i Sverige innan det händer oss. superirriterad.gif

Men herre gud människa, de säger ju i klippet att det antagligen är någon explosion av kemisk art, dvs. INTE kärnkraftverket som det är något fel på.

 

Varför är ideologi så viktigt att till och med lögner och kraftiga överdrifter kan användas i argumentationen?

För faktum är att om man förbjuder vodka :P på kärnkraftverk så är risken med kärnkraftverk oerhört liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du på allvar att vi får orimliga livsvillkor om vi lägger ned kärnkraften?

Ja, det tror jag faktiskt. Sist jag kollade så stod kärnkraften för 40% av Sveriges elkraft. Om man bara drar ur pluggen så kommer träindustrin, pappersindustrin, stålindustrin att tvingas lägga ner. Och då försvinner förutsättningarna för skogsnäringen och gruvnäringen. Så Sverige kommer att gå mot ekonomisk katastrof med massarbetslöshet av sällan skadat slag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det tror jag faktiskt. Sist jag kollade så stod kärnkraften för 40% av Sveriges elkraft. Om man bara drar ur pluggen så kommer träindustrin, pappersindustrin, stålindustrin att tvingas lägga ner. Och då försvinner förutsättningarna för skogsnäringen och gruvnäringen. Så Sverige kommer att gå mot ekonomisk katastrof med massarbetslöshet av sällan skadat slag.

 

Nåt sånt ja...då får vi påbörja emigration likt den på 1890-talet...men vart.??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir snart oljekris och det blir inte så kul....mer kärnkraft...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt sånt ja...då får vi påbörja emigration likt den på 1890-talet...men vart.??

Brasilien, bosätta sig i amazonas och leva av vad naturen ger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får väl bygga ut vindkraften, använda solpaneler, bygga ut vattenkraften där det är möjligt, satsa på vågkraft, importera miljövänlig el, stänga av TVń så den inte står på standby då kan vi nog slopa alla våra kärnkraftverk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brasilien, bosätta sig i amazonas och leva av vad naturen ger.

Då får ni skynda er för Brasilien är en av de riktigt stora länderna på frammarsch!

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Brazil

Brazil is one of the fastest-growing major economies in the world with an average annual GDP growth rate of over 5 percent. In Brazilian reais, its GDP was estimated at R$ 3.143 trillion in 2009. The Brazilian economy has been predicted to become one of the five largest economies in the world in the decades to come.

Det var på tiden! :yeahbaby:

 

post-5952-035987700 1299947852_thumb.jpg

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får väl bygga ut vindkraften, använda solpaneler, bygga ut vattenkraften där det är möjligt, satsa på vågkraft, importera miljövänlig el, stänga av TVń så den inte står på standby då kan vi nog slopa alla våra kärnkraftverk

Javisst, men det tar flera decennier innan vi är där.

 

Och vattenkraften kan i princip inte byggas ut mer. Det är redan alltför många som tvingats gå från hus och hem för deras fädernesgård blev översvämmad av kraftverksdammen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om solenergi:

Har för att jag hört att det skulle räcka med 20% av Sahara för att täcka hela världens elbehov. Där är det tillräckligt soligt tillräckligt ofta. Det är "bara" tre problem som ska lösas:

1) Tillräckligt billigt få fram tillräckligt stora/många solceller.

2) Transportera elkraften över hel jorden.

3) Lagra energin så den räcker över natten, när det är mörkt i Sahara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det ganska patetiskt att tro att det gör ngn skillnad om lilla Sverige lägger ner sin kärnkraft. Alla andra bygger ju ut den hela tiden ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om solenergi:

Har för att jag hört att det skulle räcka med 20% av Sahara för att täcka hela världens elbehov. Där är det tillräckligt soligt tillräckligt ofta. Det är "bara" tre problem som ska lösas:

1) Tillräckligt billigt få fram tillräckligt stora/många solceller.

2) Transportera elkraften över hel jorden.

3) Lagra energin så den räcker över natten, när det är mörkt i Sahara.

1. Tekniken har en bit att gå. Samtidigt skulle priserna sjunka av en sådan enorm masstillverkning som skulle behövas.....

2. Det är naivt att argumentera utifrån ett Sahara-perspektiv. Poängen är ju inte själva SAHARA, utan att använda "oanvändbara" områden som finns överallt. Dessutom kan man nu med högspänd likström distribuera från Sahara till Europa så den biten är löst.

3. Att lagra energin är ett stort problem. MEN: Återigen gäller det ju att se möjligheterna. Så länge vi inte kan lagra kan vi alla fall glädjas åt att leva av solenergi under dagtid! Ta USA som exempel som använder ABNORMA mängder energi att köra kylanläggningar/luftkonditioneringar. Dessa går på högvarv när solen står som högst. Här sammanfaller tillgång och efterfrågan! Solen lyser ganska bra i Texas, Arizona, NewMexico och i Kalifornien. Nog skulle man få plats med någon kvadrat där.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Tekniken har en bit att gå. Samtidigt skulle priserna sjunka av en sådan enorm masstillverkning som skulle behövas.....

 

är du säker på det? ja, tillverkningen skulle bli billigare men materialet som behövs för att göra solceller skulle bli dyrare/ inte räcka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst, men det tar flera decennier innan vi är där.

 

Och vattenkraften kan i princip inte byggas ut mer. Det är redan alltför många som tvingats gå från hus och hem för deras fädernesgård blev översvämmad av kraftverksdammen.

Flera decennier? Tror det går att fixa på 10 år om vi blörjar redan nu, och tänk vad många arbetstillfällen det skulle skapa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stora parabolspeglar ute i rymden som riktar ner en fokuserad värmestråle ner till jorden på många platser, typ "dödsstrålar", skulle klara vårt energibehov

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen det här med avfallet var ska vi göra av det? Vi kan väl inte gräva ner hur mycket som helst och vad händer om det läcker ut i grundvattnet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stora parabolspeglar ute i rymden som riktar ner en fokuserad värmestråle ner till jorden på många platser, typ "dödsstrålar", skulle klara vårt energibehov

Har du tittat på James Bond? ;)

Bra idé faktiskt, undrar om det skulle fungera i praktiken

 

Edit: Sen kan man ju rikta dessa dödsstrålar mot folkpartister ;)

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stora parabolspeglar ute i rymden som riktar ner en fokuserad värmestråle ner till jorden på många platser, typ "dödsstrålar", skulle klara vårt energibehov

 

det verkar enklare att använda solljuset som träffar jorden istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det verkar enklare att använda solljuset som träffar jorden istället.

 

Jo men med speglar når du alla ställen på jorden..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...