Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kärnkraftstråden


iMatte v. 2.0
 Share

Rekommendera Poster

1 minut sedan, mikaellq säger:

S+M+KD+SD+L > MP+V+C :P 

Dröm på du bara. Regeringsunderlaget ser annorlunda ut i praktiken och för övrigt gäller Energiöverenskommelsen från 2016. Att drömma är trevligt men ibland kan man behöva landa för att se den politiska verkligheten som den är. :) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elak populism får för övrigt sägas vara något som man visserligen står för men som man vet att man aldrig kommer att genomföra. Det kommer aldrig att bli enorma statliga subventioner för utbyggnad av kärnkraft, som det var en gång i tiden. Det vet alla partier och ingen är beredd att ta den ekonomiska skattesmällen. Inte minst avskräcker alliansregeringens enorma och bortkastade investeringar i Vattenfall på Maud Olofssons tid. Ändå låtsas man vara för kärnkraft i syfte att locka väljare som har samma ståndpunkt. Det är djupt ohederligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Dröm på du bara. Regeringsunderlaget ser annorlunda ut i praktiken och för övrigt gäller Energiöverenskommelsen från 2016. Att drömma är trevligt men ibland kan man behöva landa för att se den politiska verkligheten som den är. :) 

Det har det varit ett väldigt tjafsande om. De flesta vill ha kärnkraft i riksdagen men vissa vill inte offra regeringsmakten för denna fråga med sådan stor sprängkraft.

 

Kan bli vad som till slut fäller den rödgröna regeringen. Det vet de om varför låsningen består.

 

Svetsloppan med bakgrund i fackföreningsrörelsen har inte haft det lätt med tre kärnkraftsmotståndare. Har varit så illa piskad att hålla låg profil i frågan för att bevara sitt regeringsinnehav.

 

Nu avgår han men huvudvärken ärvs. :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, mikaellq säger:

Det har det varit ett väldigt tjafsande om.

Ja, precis, se också nedan. Egentligen är det bara Sverigedemokraterna och Liberalerna som står ”fria” i frågan. Men de ekonomiska realiteterna talar emot kärnkraft, absolut ingen eller inget parti är beredd att subventionera den. Vad man än säger utåt.

 

14 minuter sedan, Alix säger:

Elak populism får för övrigt sägas vara något som man visserligen står för men som man vet att man aldrig kommer att genomföra. Det kommer aldrig att bli enorma statliga subventioner för utbyggnad av kärnkraft, som det var en gång i tiden. Det vet alla partier och ingen är beredd att ta den ekonomiska skattesmällen. Inte minst avskräcker alliansregeringens enorma och bortkastade investeringar i Vattenfall på Maud Olofssons tid. Ändå låtsas man vara för kärnkraft i syfte att locka väljare som har samma ståndpunkt. Det är djupt ohederligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Det är fel.
 

”Opinionen har som en följd blivit klart mer positiv till kärnkraft. Men fortfarande är det något fler svenskar som vill avveckla kärnkraften på lång sikt än som vill använda den.”

 

Ur SOM:

 

https://medarbetarportalen.gu.se/digitalAssets/1768/1768468_svensk-energiopinion-och-k--rnkraft---s--ren-holmberg.pdf

 

https://www.gu.se/sites/default/files/2020-08/199-210 Sören Holmberg - Kärnkraft.pdf

 

Andra institut frågar i samband med elunderskott vilket man kan bortse från.

Svenskarnas åsikt om kärnkraften påminner lite om en folkomröstning på 80-talet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

En del partier och andra förespråkar mer kärnkraft då vindkraften inte funkar då det är kallt. Fniss.

 

”TT: Hur ser ni på att det har uppstått tre avvikelser under så kort tid?

– Den här tiden på året så ska vi köra för fullt naturligtvis, så det var väldigt olyckligt att det här inträffade. Det här är så att säga vår högsäsong. Men nu ser vi fram emot att kunna köra ända fram tills i vår när det är dags för planerad avställning för underhåll.”

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/felen-vid-ringhals-atgardade-tillbaka-i-drift

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en elbil så blir det bra men var ska vi få strömmen ifrån. Något som på sistone visat sig bli lite knepigt och därför svinhöga elpriser. Men kanske såna här med solcell på taket som jag köpte från det hemska landet Kina kan vara nåt och så slipper vi ju kärnkraften. Dom räcker bara 5 -7 mil beroende på väder och vind och hur backigt det är men dom går gratis på sommarn om det är lite soligt.

 

Men nu i pandemitider med 15600 döda bara i vårt lilla pluttland så står det väl förhoppningsvis klart att vi får hålla oss stilla och inte fara runt och sprida viruset och då räcker dom gott och väl till.

 

 

Redigerad av Proton
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Proton säger:

Köp en elbil så blir det bra men var ska vi få strömmen ifrån. Något som på sistone visat sig bli lite knepigt och därför svinhöga elpriser. Men kanske såna här med solcell på taket som jag köpte från det hemska landet Kina kan vara nåt och så slipper vi ju kärnkraften. Dom räcker bara 5 -7 mil beroende på väder och vind och hur backigt det är men dom går gratis på sommarn om det är lite soligt.

 

Men nu i pandemitider med 15600 döda bara i vårt lilla pluttland så står det väl förhoppningsvis klart att vi får hålla oss stilla och inte fara runt och sprida viruset och då räcker dom gott och väl till.

 

 

Du kör ju på fel sida av vägen!!! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plus att den är ju fullständigt livsfarlig. Duger till inhägnat område som Kolmården eller Gröna Lund. Tänk dig en 2,5 ton Tesla som far in i denna och du har barn och barnbarn i den. :ninja:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad snackar du för skit en löjlig tesla bara studsar som en fluga. Vem vill ha en sån tvålkopp det är ingen bil och sen är det förbjudet att köra på folk i det här landet även för dom. Finns inte många teslor med solfångare så det krävs väl ett eget kärnkraftverk om man ska ha råd att ladda den. Men stå och frys du när strömmen är slut och du är tvungen att ringa fabbbro bärgarn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Proton säger:

sen är det förbjudet att köra på folk i det här landet

Så du menar att bara för att det är förbjudet att orsaka olyckor så sker det inga alls? :rolleyes: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk dör i bilar (även teslor) också när dom blir påkörda som du kanske lagt märke till. En bil får inte köra på cykelvägar  (= ett noll till el tuk tuks) ändå är det ganska vanligt att man råkar illa ut när man cyklar. Det bästa är ju givetvis att man bara får cykla på grönan då eller?

 

Här har jag ytterligare en liten najs modell men dessvärre utan solcell.

 

 

Skulle tro du kan förse hela kvarteret med varsin av nån av dessa för en bråkdel ink frakt av vad man får punga ut med för bara en enda tesla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Proton säger:

En bil får inte köra på cykelvägar  (= ett noll till el tuk tuks)

Menar du att tuk-tuks får köra på en cykelbana? Källa på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Proton säger:

Fel sida av vägen det är ju cykelbanan hörru ljushuvve där.

Vilket var omöjligt att se på grund av den mindre lyckade filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Proton säger:

Vad snackar du för skit en löjlig tesla bara studsar som en fluga. Vem vill ha en sån tvålkopp det är ingen bil och sen är det förbjudet att köra på folk i det här landet även för dom. Finns inte många teslor med solfångare så det krävs väl ett eget kärnkraftverk om man ska ha råd att ladda den. Men stå och frys du när strömmen är slut och du är tvungen att ringa fabbbro bärgarn.

Öh.......:fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Telly82 säger:

Menar du att tuk-tuks får köra på en cykelbana? Källa på det?

Hittade en snarlik pryl som  "Det finns också en version som klassas som moped klass 2, som inte kräver något körkort alls för den som är född före 1994, annars ett förarbevis, som är begränsad till 25km/h och som framförs på cykelbana och vägren. "

http://www.gronabilister.se/tester/elcyklar/clean-motion-zbee

Vet inte om jag tycker att det är en bra ide att köra den på en cykelväg. Nä det tycker jag inte. Det ska inte komma stora schabrak på en cykelväg.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Axelman säger:

Plus att den är ju fullständigt livsfarlig. Duger till inhägnat område som Kolmården eller Gröna Lund. Tänk dig en 2,5 ton Tesla som far in i denna och du har barn och barnbarn i den. :ninja:

Det finns nästan alltid något man kan krocka med som är farligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Det finns nästan alltid något man kan krocka med som är farligare.

På den kommentaren saknar jag logiskt och rationellt tänkande. default_laugh.png.d844813ac601794e535403c5f534d11a.png 

...

Får jag välja själv så väljer jag något som är så säkert det går att färdas i, inte ett fyrkantigt äggskal på tre hjul som kollapsar för nästan ingenting. Men det är ju jag det....bye.gif.9a9ff5d1c4154dded3ad64b1ac250bd3.gif

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar över denna ekvation:

X=Parisavtalet-70% chans att vi når uppsatt mål enligt forskare. 
3X= Omfattande gruvbrytning av metaller och mineral till miljarder av batterier till elbilar+övrig omställning av industri och infrastruktur+hantering av miljöfarligt avfall. 
Input i.o stream;

10. Print ”Success”;

15. Print ”Fail”,

20. Input 4X

30. Input X

40. If  X=true then goto 15

50. If 4X=true then gosub 10

=REM=Matte/C++/Basic/type mismatch error=
60. Run

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, iMarc säger:

Funderar över denna ekvation:

X=Parisavtalet-70% chans att vi når uppsatt mål enligt forskare. 
3X= Omfattande gruvbrytning av metaller och mineral till miljarder av batterier till elbilar+övrig omställning av industri och infrastruktur+hantering av miljöfarligt avfall. 
Input i.o stream;

10. Print ”Success”;

15. Print ”Fail”,

20. Input 4X

30. Input X

40. If  X=true then goto 15

50. If 4X=true then gosub 10

=REM=Matte/C++/Basic/type mismatch error=
60. Run

Verkar var AI du sysslar med? 🤖

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Axelman säger:

På den kommentaren saknar jag logiskt och rationellt tänkande. default_laugh.png.d844813ac601794e535403c5f534d11a.png 

...

Får jag välja själv så väljer jag något som är så säkert det går att färdas i, inte ett fyrkantigt äggskal på tre hjul som kollapsar för nästan ingenting. Men det är ju jag det....bye.gif.9a9ff5d1c4154dded3ad64b1ac250bd3.gif

Aktiviteter som att gå, cykla, åka rullbräda eller skidor är inget som du sysslar med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Aktiviteter som att gå, cykla, åka rullbräda eller skidor är inget som du sysslar med?

Frågan var hur jag färdas säkert i fordon. Å andra sidan är väl tuktuken ungefär likvärdig med att åka rullbräde när det gäller säkerhet...default_laugh.png.80e15a9ae33ff77c18b60dfe22494080.png ( lätt överdrift...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

Frågan var hur jag färdas säkert i fordon. Å andra sidan är väl tuktuken ungefär likvärdig med att åka rullbräde när det gäller säkerhet...default_laugh.png.80e15a9ae33ff77c18b60dfe22494080.png ( lätt överdrift...)

Det beror ju på vad maskinen används till. Jag känner en som har något liknande elektriskt för jobbpendling, utan dagislämning, på lågtrafikerade vägar utan vettig kollektivtrafik. Går ungefär lika snabbt som att ta bilen, men är mycket billigare, och fulare, i drift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.hd.se/2022-01-14/darfor-ar-karnkraften-tillbaka-som-politisk-stridsfragaAJwDT

Citat

Är ny kärnkraft nödvändig för att säkra svensk fossilfri energiproduktion i den gröna omställningen?

– Ja, säger nationalekonomen Mats Nilsson.

– Absolut inte, anser Lars J Nilsson, professor i miljö- och energisystem.

Kärnkraften är tillbaka som politisk stridsfråga inför årets valrörelse.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...