Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kärnkraftstråden


iMatte v. 2.0
 Share

Rekommendera Poster

Så problemet är fördelningen. Altså behövs ett bättre stamnät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Vattenfalls VD sa i SVT Nyheter att "Visst vore det bra om vi hade haft Ringhals 1 och 2 just nu. Men det är meningslöst att köra dem för två veckor om året. Resten av tiden har vi mer el än någonsin."

Precis. Tänk att det enkla kan bli så svårt för dem som inte vill förstå utan som hellre lever kvar i gamla föreställningar och kunskaper. :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Precis. Tänk att det enkla kan bli så svårt för dem som inte vill förstå utan som hellre lever kvar i gamla föreställningar och kunskaper. :pinch:

Men det är ju därför som "vissa" driver på med populism. Skit i fakta, slå an hjärtesträngarna och gör det tillräckligt många gånger så blir det en sanning. Fungerade för Trump så det lär ju fungera för andra.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Axelman säger:

Men det är ju därför som "vissa" driver på med populism. Skit i fakta, slå an hjärtesträngarna och gör det tillräckligt många gånger så blir det en sanning. Fungerade för Trump så det lär ju fungera för andra.

Jo, så är det. Postmodernismen ger folk ett alibi för att känna vad som är rätt, snarare än att inse. Ett gissel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Det är alltså den jäveln som ligger bakom hela pandemin?

Eller forskat i svensk prostitution, för att spinna vidare på ditt roligare sätt att tänka. :) 

Av en outgrundlig anledning litar jag mer på dem som faktiskt tittar efter, forskar, istället för att stirra sig både blind och dum på politisk dogm 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, mikaellq säger:

Av en outgrundlig anledning litar jag mer på dem som faktiskt tittar efter, forskar, istället för att stirra sig både blind och dum på politisk dogm

Vad bra, då kan du ju lyssna till Mikael Odenberg som jag citerade tidigare. Han har koll som nyligen avgången styrelseordförande för Svenska Kraftnät. Gammal moderat (försvarsminister) för övrigt, så han besväras inte av miljöpartisteri och dylikt trams.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Axelman säger:

Men det är ju därför som "vissa" driver på med populism. Skit i fakta, slå an hjärtesträngarna och gör det tillräckligt många gånger så blir det en sanning. Fungerade för Trump så det lär ju fungera för andra.

Jag tycker du börjar bli väldigt irriterande som raljerar för kärnkraft och dess utbyggnad, och diverse löjliga skämt kring det hela. Du borde avgått som moderator då detta var på tapeten. Nu härjar du som ett barn om väldigt allvarliga saker vilket kan ses som väldigt upprörande för många. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Axelman säger:

Så problemet är fördelningen. Altså behövs ett bättre stamnät.

Ja eller kärnkraftsverk med tillräcklig kapacitet i södra sverige. ?

Jag tror det är oundvikligt att ett par kraftiga kärnreaktorer behövs i södra Sverige och de vi har från mitten 80-tal är det väl hög tid att börja modernisera och byta ut?

Vad har inte spränga fram 150 mil ny 400kv kraftledning från Porjus för miljöpåverkan?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, iMarc säger:

Jag tycker du börjar bli väldigt irriterande som raljerar för kärnkraft och dess utbyggnad, och diverse löjliga skämt kring det hela. Du borde avgått som moderator då detta var på tapeten. Nu härjar du som ett barn om väldigt allvarliga saker vilket kan ses som väldigt upprörande för många. 

Bara så du vet: Jag håller inte med dig om en enda punkt i ditt inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Telly82 säger:

Bara så du vet: Jag håller inte med dig om en enda punkt i ditt inlägg.

Jag håller med om tre punkter, de sitter alla på rätt ställen. Som i den här meningen och den föregående. I övrigt är jag inte med på noterna.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Axelman säger:

Vattenfall säger idag att vi klarar oss utan Ringhals.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vattenfall-angrar-inte-stangningen-av-ringhals

Vilket rimligtvis baseras på den ekonomi som idag finns i svensk kärnkraft, inte på landets energibehov.

22 timmar sedan, Alix säger:

Det är fritt fram att starta tio nya kärnkraftverk och de befintliga kärnkraftverken får ersättas när de har tjänat ut. Detta enligt Energiöverenskommelsen från 2016.

Men det finns ett viktigt aber: De ska bära sina egna kostnader och får inte finansieras med offentliga medel.

Samtidigt subventioneras förnyelsebar energi eftersom det är det politiska miljömålet.

Därmed är kärnkraft inte konkurrenskraftig.

Lite lustigt att en köldknäpp kan få folk att helt ändra position angående kärnkraften. Hur många skattemiljarder är de beredda att pumpa in i detta, till garanterad förlust?

Eller ska tanken på förnyelsebar energi helt överges? Under vintern blåser det annars som mest och den inhemska elbristen vi ser just nu är en tillfällighet.

Nja, inte riktigt fritt väl? Om jag minns rätt får nya kärnkraftsvärk bara byggas där det redan finns/fanns verk. Vilket inte underlättar mina planer på att starta egen elproduktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

... Nja, inte riktigt fritt väl? Om jag minns rätt får nya kärnkraftsverk bara byggas där det redan finns/fanns verk. Vilket inte underlättar mina planer på att starta egen elproduktion.

Nej, på befintliga platser, det står på sidan som länken jag gav pekar till. Jag tänkte inte räkna upp allt. Du får säkert starta ett om du kan hosta upp stålarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Nej, på befintliga platser, det står på sidan som länken jag gav pekar till. Jag tänkte inte räkna upp allt. Du får säkert starta ett om du kan hosta upp stålarna.

Krävs dock att någon vill sälja tomten, vilket bara är en fråga om pengar.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, iMarc säger:

Jag tycker du börjar bli väldigt irriterande som raljerar för kärnkraft och dess utbyggnad, och diverse löjliga skämt kring det hela. Du borde avgått som moderator då detta var på tapeten. Nu härjar du som ett barn om väldigt allvarliga saker vilket kan ses som väldigt upprörande för många. 

Varför är du så otrevlig? Var är det förbjudet att raljera? Det var ett svar på Alix kommentar och har inget med dig eller någon annan att göra. Att du drar upp mitt moderatorskap i detta är så fult av dig och upprörande om något! Jag blev erbjuden att bli förste moderator och få ersättning. Nu får du samla ihop dig! :superirriterad:

Redigerad av Axelman
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tio år sedan Fukushima.

 

”Radioaktiviteten som spreds efter härdsmältan tvingade omkring 160 000 människor att fly och flera städer var obeboeliga i många år.

 

Fortfarande har tiotusentals människor inte kunnat återvända hem på grund av rädslan för radioaktivitet och omkring 2 procent av Fukushima är avspärrat. Arbetet med att avveckla kraftverket Fukushima Dai-ichi pågår fortfarande och varje dag jobbar omkring 5 000 personer med att plocka isär det och hantera förorenat vatten och avfall. Arbetet väntas pågå i årtionden, enligt ägaren Tokyo Electric Power.

 

De flesta av Japans kärnkraftverk är avstängda och regeringens planer på att återuppliva sektorn är kontroversiella. 85 procent av japanerna är oroliga för kärnkraftsolyckor, enligt en undersökning från public service-kanalen NHK.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

De elintensiva företagen vill inte ha kärnkraft. Det är bara mossiga politiker och andra eftersläntrare som tror på den. Nyckelcitatet:

 

”vi tror vi kan få mer betalat om vi har förnyelsebar energi”

 

Smaka på det. Låt det rulla runt i munnen och insup konsekvensen.

 

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/foretagen-som-satsar-pa-gront-stal-tror-inte-pa-karnkraft

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusentals tunnor med radioaktivt avfall från Studsvik som förvarats i Forsmark visade sig vara farligare än man tidigare trott.”

 

Det ligger i människans natur att begå misstag. Här har det begåtts ett potentiellt allvarligt misstag. På svensk mark under lång tid. Tur att det inte var värre.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/radioaktivt-avfall-fran-studsvik-skickas-tillbaka-var-farligare-an-vantat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Alix säger:

Tusentals tunnor med radioaktivt avfall från Studsvik som förvarats i Forsmark visade sig vara farligare än man tidigare trott.”

 

Det ligger i människans natur att begå misstag. Här har det begåtts ett potentiellt allvarligt misstag. På svensk mark under lång tid. Tur att det inte var värre.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/radioaktivt-avfall-fran-studsvik-skickas-tillbaka-var-farligare-an-vantat

Det är ju strålande nyheter.

 

:hihihi:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

”I början av juni inträffade en allvarlig incident på Ringhals kärnkraftverk. Ett bränsleelement lossnade när det skulle flyttas till en bassäng för rengöring.”

 

Man tänker att det borde de ha tänkt på och förutsett. Nä. Tur att det inte blev värre. :unsure: Den kärnkraftsvänlige tänker förstås tvärtom: ”Se så bra säkerheten är, inget läckage, ingenting!” Mmm... :pinch:

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/allvarlig-incident-pa-ringhals-stoppar-elproduktionen-helt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...