Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kärnkraftstråden


iMatte v. 2.0
 Share

Rekommendera Poster

sevensleeper
Just nu, lappen71 säger:

 

Någon kanske gör det och med tanke på att det finns bara en så är det inte så svårt att räkna ut.

Men om du har svårigheter så kan jag bifoga en karta ?

Nej, nej, jag tror jag klarar det. 

 

https://www.dt.se/dalarna/falun/bostadsrattsforeningen-promenaden-fortsatter-att-satsa-pa-miljon-med-nya-solpaneler

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, sevensleeper säger:

 

Som Brasse skulle sagt.....fel fel fel ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
1 minut sedan, lappen71 säger:

 

Som Brasse skulle sagt.....fel fel fel ?

Jaja, du kan ju säga det om alla förslag jag lägger upp. ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, sevensleeper säger:

Jaja, du kan ju säga det om alla förslag jag lägger upp. ;) 

 

Tycker det säger mer om dig hur du är som person än mig ?

Här har du länken så slipper du krångla och Googla.

 

https://www.dalademokraten.se/dalarna/falun/tv-forsta-laddstationen-for-elbil-pa-privat-initiativ

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
3 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Tycker det säger mer om dig hur du är som person än mig ?

 

Jaså? Jag uttrycker endas möjligheter. :ThumbsUp:

 

4 minuter sedan, lappen71 säger:

Se där! :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, sevensleeper säger:

Jaså? Jag uttrycker endas möjligheter. :ThumbsUp:

 

Se där! :) 

 

Nu är jag inte den som är rädd för att avslöja var jag bor.

Som jag sa till en kille som ville "knacka in pannbenet" på mig att här är min adress.

Jag väntar fortfarande på att han ska göra allvar av sina hot ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
9 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Nu är jag inte den som är rädd för att avslöja var jag bor.

Som jag sa till en kille som ville "knacka in pannbenet" på mig att här är min adress.

Jag väntar fortfarande på att han ska göra allvar av sina hot ?

Man kan ju hoppas att han inte dyker upp. :D

 

Jag är inte heller särskilt anonym här på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Alix säger:

”Thorium, when being irradiated for use in reactors, will make uranium-232, which is very dangerous due to the gamma rays it emits. This irradiation process may be altered slightly by removing protactinium-233. The irradiation would then make uranium-233 in lieu of uranium-232, which can be used in nuclear weapons to make thorium into a dual purpose fuel.”

 

Antingen en livsfarlig biprodukt eller vapenplutonium. Tack, men nej, tack. :ermm:

-Thorium is three times as abundant as uranium and nearly as abundant as lead and gallium in the Earth's crust.

-It is difficult to make a practical nuclear bomb from a thorium reactor's byproducts.

-There is much less nuclear waste—up to two orders of magnitude less, states Moir and Teller, eliminating the need for large-scale or long-term storage.

-Thorium fuel cycle is a potential way to produce long term nuclear energy with low radio-toxicity waste. In addition, the transition to thorium could be done through the incineration of weapons grade plutonium (WPu) or civilian plutonium.

-Since all natural thorium can be used as fuel no expensive fuel enrichment is needed.

-Liquid fluoride thorium reactors are designed to be meltdown proof.

-Mining thorium is safer and more efficient than mining uranium. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Från och med 1 juli införs förbud att utvinna uran i Sverige. Ännu en spik i kistan för kärnkraften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns väl väldigt märkligt, uranet vi använder i våra kärnkraftverk får gärna brytas nån annanstans men inte här, det är inget annat än hyckleri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
10 timmar sedan, lappen71 säger:

"Ett flertal företag hoppas att kunna erbjuda leverans av små, serieproducerade reaktorer med en elektrisk effekt mellan 2 och 200 MW för olika typer av marknader."

...

Här har man inte tänkt färdigt. Vill vi ha ett samhälle med hundratals reaktorer utspridda både här och där? Eftersom de erbjuds redan måste vi ta ställning till hur vi vill bygga samhälle. Själv är jag övertygad om att den enda reaktor jag vill se är Thoriumreaktorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De fiskar alltså efter statliga pengar för att kunna sälja egendesignade kärnkraftverk. Annars blir det inte lönsamt.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och mer: De små kärnkraftverken är säkert bara skrivbordskonstruktioner i dagsläget. Massor av pengar behövs för att utveckla dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Alix säger:

Och mer: De små kärnkraftverken är säkert bara skrivbordskonstruktioner i dagsläget. Massor av pengar behövs för att utveckla dem.

Ryssarna jobbar redan så.

https://thebarentsobserver.com/en/arctic-industry-and-energy/2018/11/worlds-first-floating-nuclear-power-plant-making-pevek-arctic

Sen finns ju små kärnkraftverk i ubåtar, större militära fartyg. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

De fiskar alltså efter statliga pengar för att kunna sälja egendesignade kärnkraftverk. Annars blir det inte lönsamt.

 

Är inte alla kärnkraftverk statliga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Är inte alla kärnkraftverk statliga?

I Sverige? Nej. Följande gäller enligt svenska Wikipedia:

 

Oskarshamn: ”Kraftverket ägs av OKG Aktiebolag, som i sin tur ägs till 54,5 % av Uniper Sverige och 45,5 % av Fortum Sweden AB.”

 

Forsmark: ”Forsmarks kärnkraftverk ägs av Forsmarks Kraftgrupp Aktiebolag, som i sin tur ägs av Vattenfall AB (66 %), Mellansvensk Kraftgrupp AB (25,5 %) och E.ON Kärnkraft Sverige AB (8,5 %). Mellansvensk Kraftgrupp ägs av Fortum Generation AB (87 %), Skellefteå Kraft AB (7,7 %) och E.ON Kärnkraft Sverige AB (5,3 %).”

 

Ringhals: ”Verket ägs och drivs av Ringhals AB, som i sin tur ägs av Vattenfall AB (70,4 procent) och Unipers[2] dotterbolag Eon Sverige AB (29,6 procent).[1]”

 

Hur som helst är ägandet irrelevant eftersom riksdagen beslutade 2010 att all ny kärnkraft ska byggas utan statliga subventioner. Artikel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är därför skribenterna är så verklighetsfrånvända. Kärnkraften i Sverige är kanske den största politiska sakfrågan i modern tid. 2014 nådde vi vägs ände eftersom de rödgröna valde att inte göra något åt beslutet från 2010. Verkligheten hade kommit i kapp och man förstod att nya kärnkraftverk aldrig skulle byggas utan statliga subventioner. För stor risk för investerare, helt enkelt.

Att dessa tre företagarakademiker tror sig kunna ändra inriktning på denna genomtröskade och numera väl cementerade politik är både skrattretande och bedårande. Men det är ofta så med teoretiker, de lever med huvudena i molnen och tänker förvirrat ”men tekniken funkar ju!”. Sedan irrar de omkring i sina sandaler och vita labrockar och undrar vad som händer. Ganska gulligt, ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Men det är ofta så med teoretiker, de lever med huvudena i molnen och tänker förvirrat ”men tekniken funkar ju!”. Sedan irrar de omkring i sina sandaler och vita labrockar och undrar vad som händer. Ganska gulligt, ändå.

rofl.gif.053433289773a407acc68e577ca9e6d2.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

 

Hjärtskärande video, på många sätt. Hur någon kan vilja ha kärnkraft på sin egen bakgård, numera, med dessa kunskaper (och Tjernobyl), är för mig en gåta. ”Det händer andra, inte mig”? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Jag hörde på radion idag att Liberalerna vill skattebefria kärnkraft i analogi med att solceller är skattebefriade. Jag ser framför mig villaägare som baxar upp uran på taket.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Jag hörde på radion idag att Liberalerna vill skattebefria kärnkraft i analogi med att solceller är skattebefriade. Jag ser framför mig villaägare som baxar upp uran på taket.

Men det beror på att Liberalerna är intelligensbefriade. 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-03-08 på 17:32, Alix säger:

 

Hjärtskärande video, på många sätt. Hur någon kan vilja ha kärnkraft på sin egen bakgård, numera, med dessa kunskaper (och Tjernobyl), är för mig en gåta. ”Det händer andra, inte mig”? :fundersam:

”Det händer andra inte mig” verkar som de flesta anser om det mesta.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-03-08 på 17:32, Alix säger:

 

Hjärtskärande video, på många sätt. Hur någon kan vilja ha kärnkraft på sin egen bakgård, numera, med dessa kunskaper (och Tjernobyl), är för mig en gåta. ”Det händer andra, inte mig”? :fundersam:

Man lär sig av misstag och många begicks Fukushima. 
 

Jag tror på utvecklingen av framtidens kärnkraftverk 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Alix säger:

Jag hörde på radion idag att Liberalerna vill skattebefria kärnkraft i analogi med att solceller är skattebefriade. Jag ser framför mig villaägare som baxar upp uran på taket.

Varför ska man ha uran på taket?:tappahakan: Man trycker ju in en uranpellets var 20-e år i villareaktorn i källaren.:ThumbsUp:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...