Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kärnkraftstråden


iMatte v. 2.0
 Share

Rekommendera Poster

  • 9 months later...

Slakta och stycka... märkliga djuriska ordval när man kan använda demontera, riva och dela, skära etc, varför??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Semmelman säger:

Slakta och stycka... märkliga djuriska ordval när man kan använda demontera, riva och dela, skära etc, varför??

Kanske för att kärnkraften så länge var en helig ko? :P 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
2016-06-29 på 19:01, Mattiasgbg säger:

 

???

Jag har sett WASP tre gånger, ett av mina favoritband (än idag). Antar att du sett klippet 30 år senare?

 

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Semmelman säger:

Slakta och stycka... märkliga djuriska ordval när man kan använda demontera, riva och dela, skära etc, varför??

För att det blev så? Om en stulen bil är plundrad och demolerad är det vedertaget att säga att den är slaktad. Vem vet hur etymologins vägar verkar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jomen i fråga om hus säger man väl oftare å bättre att det är rivet. En bil är ju lite mer likt ett djur t ex som föregångaren häst, så där kan slakta va lite mer på sin plats kan man tycka.

 

Jag anser även fast jag är kärnkraftspositiv att skriftställaren där är allt annat än objektiv, så ska inte en journalist vara, han ska va så objektiv som möjligt, det är vi som sen ska tycka inte journalisten.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Semmelman säger:

Jomen i fråga om hus säger man väl oftare å bättre att det är rivet. En bil är ju lite mer likt ett djur t ex som föregångaren häst, så där kan slakta va lite mer på sin plats kan man tycka.

 

Jag anser även fast jag är kärnkraftspositiv att skriftställaren där är allt annat än objektiv, så ska inte en journalist vara, han ska va så objektiv som möjligt, det är vi som sen ska tycka inte journalisten.

Man kan tolka artikeln och videon i båda riktningar. Till exempel anges att man satsade flera miljarder kronor på reaktorn men att den aldrig startade upp igen.  Det antyder en beklagan över att man har kastat pengarna i sjön.  Ordet slakt i sammanhanget kan också tolkas precis tvärtom. Det är ett dött ting som rivs, så ordet slakt kan tyda på att man anser att det är kapitalförstörelse. En ko ska mjölkas; slakt är ett misslyckande. Men du tänkte väl inte på det viset?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg inte nån video läste bara artikeln där de i mina ögon subjektiva ordvalen var, tycker bara en journalist ska vara 110% objektiv å inte försöka smyga in sina värderingar genom värdeladdade ordval. Å det gör jag fast jag håller med honom i sak, men en journalist ska va objektiv, annars kan han ta arbete på en reklambyrå eller Nya Tider.

Men det är klart som du beskriver det att man river nåt som funkar å är värt nåt då kan ju ordet slakt kanske användas om man tänker så. Men jag tänker mer som slakt hör till mer levande saker.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygg fler kraftverk ?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Och hushåll mera. ^_^ 

 

Allvarligt så hade vi en leverantör för solceller som presenterade en lösning för våran bostadsrättsförening.

Problemet är att det handlar om 35 000 kvm tak ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Allvarligt så hade vi en leverantör för solceller som presenterade en lösning för våran bostadsrättsförening.

Problemet är att det handlar om 35 000 kvm tak ?

Oj, det var en hel del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Axelman säger:

Om  Thoriumreaktorn är så bra som somliga påstår kan jag backa och gå med på kärnkraft.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Thorium-based_nuclear_power

”Thorium, when being irradiated for use in reactors, will make uranium-232, which is very dangerous due to the gamma rays it emits. This irradiation process may be altered slightly by removing protactinium-233. The irradiation would then make uranium-233 in lieu of uranium-232, which can be used in nuclear weapons to make thorium into a dual purpose fuel.”

 

Antingen en livsfarlig biprodukt eller vapenplutonium. Tack, men nej, tack. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Alix säger:

Oj, det var en hel del.

 

Vi är en hyfsat stor förening med väldigt många byggnader. Ska få en offert på en testbyggnad så får vi se vad det kostar och om vi ska löpa linan ut för hela området. Men det handlar om mycket pengar så vi kan inte gör något förhastat med medlemmarnas pengar. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Utan att slå mig för bröstet men vi är först med soldrivna laddstationer inom falu komun för bostadsrättsföreningar ?

 

Och där avslöjade jag var jag bor ?

Redigerad av lappen71
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

Utan att slå mig för bröstet men vi är först med soldrivna laddstationer inom falu komun för bostadsrättsföreningar ?

Toppen! Om du nu har 200000 så kan du ju köpa en elbil. ^_^ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
3 minuter sedan, lappen71 säger:

Utan att slå mig för bröstet men vi är först med soldrivna laddstationer inom falu komun för bostadsrättsföreningar ?

 

Och där avslöjade jag var jag bor ?

 Nä, det visste vi redan. ;) 

Screen Shot 2018-05-19 at 20.40.14.png

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Toppen! Om du nu har 200000 så kan du ju köpa en elbil. ^_^ 

 

Ingen länk som fungerar.

Än hur som helst så tänka jag lägga pengarna på ett uterum och nytt badrum ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, sevensleeper säger:

 Nä, det visste vi redan. ;) 

Screen Shot 2018-05-19 at 20.40.14.png

 

Åh nej hade jag redan avslöjat det...shit ??

Nu tänkte jag mer specifikt i Falun

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Just nu, lappen71 säger:

 

Åh nej hade jag redan avslöjat det...shit ??

Nu tänkte jag mer specifikt i Falun

Du tänker att vi googlar första bostadsrättsföreningen i Falun med solceller? ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, sevensleeper säger:

Du tänker att vi googlar första bostadsrättsföreningen i Falun med solceller? ;) 

 

Någon kanske gör det och med tanke på att det finns bara en så är det inte så svårt att räkna ut.

Men om du har svårigheter så kan jag bifoga en karta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...