Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kärnkraftstråden


iMatte v. 2.0
 Share

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Visste ni detta om Sievert och millisievert, döpt efter en svensk: Rolf Sievert.

Inte μSv? :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi pratade om honom, 1977 på Chalmers när jag gick där, och om hans "Sivertkammare" för att mäta joniserande strålning

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi pratade om honom, 1977 på Chalmers när jag gick där, och om hans "Sivertkammare" för att mäta joniserande strålning

Jaha, men jag tänkte närmast på att enheten fick namnet Sievert först 1979. Men hans arbete skedde så klart långt tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen så skolan tänker jag kanske mera på tiden i högstadiet och kanske gymnasiet, inte så många som gick på Chalmers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Idag är det 30 år sedan en av reaktorerna i Tjernobyl exploderade, brann och drabbades av härdsmälta. Av det lärde vi oss att samma sak som hände i tre reaktorer i Fukushima 2011 inte skulle behöva hända. Nu väntar vi bara på att något inte ska behöva hända igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

"Hon sade också ett krav är den så kallade dosnivån ska vara 100 gånger lägre än den naturliga bakgrundsstrålningen."

 

- Förstår inte varför strålningen måste va 100 ggr lägre än bakgrundsstrålningen? Då blir det ju mycket mindre strålning där nere på 500 m djup om man skulle råka befinna sig där än om det inte fanns några kapslar alls, varför då, löjligt ju. Det räcker väl om det var samma som bakgrundsstrålningen då har man inte tillfört nån extra strålning, det är väl inte deras uppgift att minska bakgrundsstrålningen? Då får vi öka atomkraften betydligt i så fall så de kan gräva ner kapslar överallt, ja varför inte ha en liten kapsel i varje hem så strålningen minskar i våra hem, vilket ju inte heller är bra vi behöver ju en viss mängd strålning. Eller vad menar de?

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hon sade också ett krav är den så kallade dosnivån ska vara 100 gånger lägre än den naturliga bakgrundsstrålningen."

 

- Förstår inte varför strålningen måste va 100 ggr lägre än bakgrundsstrålningen? Då blir det ju mycket mindre strålning där nere på 500 m djup om man skulle råka befinna sig där än om det inte fanns några kapslar alls, varför då, löjligt ju. Det räcker väl om det var samma som bakgrundsstrålningen då har man inte tillfört nån extra strålning, det är väl inte deras uppgift att minska bakgrundsstrålningen? Då får vi öka atomkraften betydligt i så fall så de kan gräva ner kapslar överallt, ja varför inte ha en liten kapsel i varje hem så strålningen minskar i våra hem, vilket ju inte heller är bra vi behöver ju en viss mängd strålning. Eller vad menar de?

Jag läser det som att strålningen som läggs till utöver den naturliga bakgrundsstrålningen ska vara 100 gånger lägre än denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, det låter rimligare. Tack Alix.

 

Dock låter en aning överförsiktigt, borde väl räcka typ om den var dubbelt så stor som den naturliga, på 500 m djup lär det aldrig komma upp ändå. En hundradel är inte mycket av nåt som inte är mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, det låter rimligare. Tack Alix.

 

Dock låter en aning överförsiktigt, borde väl räcka typ om den var dubbelt så stor som den naturliga, på 500 m djup lär det aldrig komma upp ändå. En hundradel är inte mycket av nåt som inte är mycket.

Jag vet inte vad "dosnivå" innebär, så det är svårt att uttala sig om. Men eftersom det handlar om så långa tidsrymder antar jag att man måste börja på en mycket låg nivå, det verkar rimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en hundradel, det kanske motsvaras ökningen av bakgrundsstrålningen jag får i mig när jag går ut genom lägenheten å går ner en trappa till markplan, det motsvarar säkert en större höjning än en hundradel. Men jag vet inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde man inte satsa på en upparbetningsanlägging? Eller det kanske vi redan har en, eller? Tänkte mest... Har för mig någon artikel en gång skre av gammalt bränsle man arbetar upp igen bara kanske får halva effekten mot en ny, men att lagringen sen skulle även den bli hälften. Om man för enkelhetens skull kör på hälften-hälften... Borde man inte tvinga alla att arbeta upp varje stav 3-4ggr. Sista gången får man väl bara 12.5-25% så, men också 6.25-12.5% av 100.000 år i lagring (6-12k år).

Inte för att man vet hur det funkar det där, men jag har för mig det finns några som tittar på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag vet inte vad "dosnivå" innebär, så det är svårt att uttala sig om.

 

Gissar på detta.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sievert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde man inte satsa på en upparbetningsanlägging? Eller det kanske vi redan har en, eller? Tänkte mest... Har för mig någon artikel en gång skre av gammalt bränsle man arbetar upp igen bara kanske får halva effekten mot en ny, men att lagringen sen skulle även den bli hälften. Om man för enkelhetens skull kör på hälften-hälften... Borde man inte tvinga alla att arbeta upp varje stav 3-4ggr. Sista gången får man väl bara 12.5-25% så, men också 6.25-12.5% av 100.000 år i lagring (6-12k år).

 

Inte för att man vet hur det funkar det där, men jag har för mig det finns några som tittar på det.

Risken att mecka med detta bedöms antagligen som mycket större än att stuva undan skiten.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och uppmätt var? En centimeter ifrån kopparkapseln på femhundra meters djup, eller en punkt på ytan direkt ovanför, eller en mil bort? Eller på Kebnekajse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och uppmätt var? En centimeter ifrån kopparkapseln på femhundra meters djup, eller en punkt på ytan direkt ovanför, eller en mil bort? Eller på Kebnekajse?

Inte Kebnekajse, det tror jag knappast.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En normal årsdos från bakgrundsstrålningen i Sverige är 1-4 mSv, en hundradel av den är alltså 0,01 - 0,04 mSv, d v s motsvarar lika mycket som två st tandröntgen. Okej om den "tandröntgen" då utförs på femhundra meters djup i en kopparlåda ja då lär ju den ökade årsdosen på marken ovanför va i princip nästan omöjlig att ens räkna på, helt försumbar, är inte detta rent löjeväckande larvigt?? Nog kunde man lägga pengarna på något mycket mer nödvändigt. Om strålningen är så liten kan de ju lika gärna låta avfallet ligga i skogen nånstans, det strålar ju inte mer än ett gammalt ficklampsbatteri.

 

Alltså detta låter helt absurt, jag misstänker att den där kvinnan menar nåt helt annat, utelämnat nåt väldigt viktigt här, så här långt är det bara snömos.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man om man får fantisera så skulle man tro att kvinnan menar att på en punkt rakt ovanför slutförvaringen på ytan där inne på området så kommer den ökade strålningen vara en hundradel av den normala bakgrundsstrålningen mer. Det måste va så hon menar?

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvinnor alltså. Som att säga att korven kostar tio. Ja vaddå tio, kronor, euro eller löv. :P

 

Alternativt har journalisten (man) antecknat bara hälften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

???

En minst lika farlig Sievert...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

post-28798-0-61625700-1502708128_thumb.jpg

 

Bilden föreställer kanadagullris. Bilden är tagen på den ort jag bor. Den är vanlig i Sverige numera på kulturmark. Den är invasiv, startade egentligen som trädgårdsväxt och kommer från Nordamerika, som namnet antyder. Varför visar jag en bild på sådana? Jo, jag läste nämligen att de ödelagda risfälten i och omkring Fukushima helt har invaderats och tagits över av denna växt. Och den kommer att få växa där, helt ostört, i många år till. Så småningom lär risfälten växa igen av annat, och slutligen bli sumpskog. Tänk så det kan bli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

solcan.jpg

 

Bilden föreställer kanadagullris. Bilden är tagen på den ort jag bor. Den är vanlig i Sverige numera på kulturmark. Den är invasiv, startade egentligen som trädgårdsväxt och kommer från Nordamerika, som namnet antyder. Varför visar jag en bild på sådana? Jo, jag läste nämligen att de ödelagda risfälten i och omkring Fukushima helt har invaderats och tagits över av denna växt. Och den kommer att få växa där, helt ostört, i många år till. Så småningom lär risfälten växa igen av annat, och slutligen bli sumpskog. Tänk så det kan bli.

Det beror ju på att växten är importerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...