Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Får inte skärmdubblering att funka som jag vill


Starfis

Rekommendera Poster

Tja!

 

Har kopplat min macbook från mid 2007 till min LG 50PK550N via mini dvi till hdmi. Funkar fint när jag kör utökat skrivbord. Då får jag fullskärm på 1080p och det är frid och fröjd.

Men jag vill använda skärmdubblering, Så jag enbart har tvn som skärm. Lyckas inte få till rätt upplösning. Väljer 1080p, med overscan ibockat så blir bilden för "stor" och har jag det avstängt så är det ca 5 cm svart kant på sidorna. Är det någon som har mer koll på detta och har lust att hjälpa till? :-)

 

Tjing!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med skärmdubblering så har du samma upplösning på både TVn och den inbyggda skärmen. Och som du har märkt så blir det inte bra.

 

Du skriver att du vill ha TVn som skärm. Då ska du slå av bildskärmsdubblering.

 

Vill du ha TVn som huvudskärm så drar du den lilla menyraden i skärmplaceringsinställningarna till TVn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En TV och en MacBook har inte samma pixelantal. Proportionerna kan dessutom skilja sig mellan TV:n och MacBooks skärm. Det är därför det blir knasigt när du kör bildskärmsdubblering, för då ställer den in samma på båda och på grund av skillnaderna i skärmarnas tekniska specifikationer så ser det fult ut...

 

Enda gångerna jag kör bildskärmsdubblering är när jag kör mot projektor, då vill jag ha samma skärm på projektorn som jag ser framför mig i datorn när jag håller min Keynote-presentation. Men ska jag koppla till annan skärm för jag bara vill ha större bild, ja då slår jag av bildskärmsdubblering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, så enkelt när man vet, tack för hjälpen!

Har det rätat ut sig lite i alla fall, men jag upptäckte att skärmen fortfarande inte fylls ordentligt. Har overscan urbockat och det är fortfarande ca 3 cm svart utrymme på sidorna.

 

Har testat dom olika förhållandeinställningarna på TVn men får ändå inte till det. Bockar jag i overscan så får jag samma problem som innan, det blir för stort istället.

 

Vad är det jag missar?

 

Tack igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det jag missar?

Ah, det är löst. :rockapa:

Nå, vad var det du hade missat?  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...