Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Färgfel vid utskrift från Aperture 3 till Canon MP640


Macthink

Rekommendera Poster

Hej!

 

Bilder som jag skriver ut från Aperture 3 till skrivare Canom MP640 saknar den klarhet och brillians som syns på bildskärmen. T ex får hudtoner ett magentastick och gröna blad drar åt det gula hållet och högdagrar saknar klarhet. Jag har provat flera av skrivarprofilerna som följer med Aperture men ingen ger riktigt bra färgöverenstämmelse eller klarhet i utskrifterna. Jag har originalbläck i skrivaren.

På utländska forum har jag noterat att det är fler som har problem med bl a skrivaren Canon MP640 ihop med MAC OSX (Snow Leopard) och Aperture 3. För några sägs problemen kommit med Aperture 3, dvs det lär ha funkat bra ihop med Aperture 2 (jag har själv inte kört Aperture 2 så jag har ingen erfarenhet ang detta).

 

Någon som haft liknande problem med utskrifter från Aperture 3 och som kan föreslå inställningar el dyl för skrivaren Canon MP640 ihop med Aperture 3?

 

(Note: Utskrifter av samma bilder från PC med Elements 8 ger bra utskrifter på samma skrivare, så skrivaren är ok. Det förefaller vara ett problem ihop med MAC OSX/Aperture 3)

 

/MacThink

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarhet i fägerna... ja, kör du RGB eller Adobe RGB eller någon annan RGB?

Just klarheten i färgerna tyder ju på att det handlar om RGB-problematik, för klarheten och mättnaden påverkas av vilken RGB-typ som man kör.

 

Sedan måste ju skrivaren ha korrekt färgprofil, ICC-profil. Du skriver att du har provat flera olika, menar du att det inte medföljer någon ICC-profil till din skrivare? ICC-profiler installerar och hanterar du i verktyget ColorSync. Om du har en ICC-profil till din skrivare så rekommenderar jag att du kör Profilkontroll i ColorSync, just för att säkerställa att den är Ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Raphael!

 

Som du tipsar så har jag tittat nu i ColorSync-verktyget. Där ser jag samma ICC-profiler som de som finns att välja vid utskrift i Aperture 3. Jodå, det verkar följa med inte bara en utan 9 färgprofiler med skrivaren. Jag har provat dem alla men ser egentligen ingen större skillnad i utskrifterna oavsett vilken jag väljer. Profilerna heter t ex Canon MP640 series xxx.icc, där xxx t ex är PR1, PR2, MP2, GL2/SG2 etc. Fortfarande ganska kryptiskt och egentligen inget stöd i verktyget för att välja rätt. Körde också profilkoll som du föreslog men filerna verkar ok.

 

Jag har gjort av med massor av bläck vid det här laget utan att komma så mycket närmare helt bra utskrifter. Det senaste jag upptäckt är att utskrifter på vanligt vitt printerpapper ger utskrifter med mer korrekta färger än när jag skriver ut på blankt fotopapper. Matt fotopapper visar sig också ge mer riktiga färger än det blanka. Det blanka var då Agfa medan det matta var HP. Det blanka pappret ger varmare färger, dvs färgstick åt rött/magenta.

 

Kan det ha något med 64 bitarsläget, dvs att drivrutinen för skrivaren inte funkar helt ok i detta läge utan att bör köras i 32-bitsläge? Hur kör jag i så fall Apertur i 32-bitsläge?

 

/MacThink

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delar med mig av en ny erfarenhet ang utskriftsproblematiken.

 

Provade nu att ändra färgtemperaturen på bildskärmen. Har alltid kört standardinställningen som motsvarar dagsljus, kallas i bildskärmskalibreringsassistenten (långt fint namn) för Ursprunglig vitpunkt. Samma som D65 vad jag kan se. När jag fixar bilder så att de ser bra ut med den inställningen och sedan printar så blir bildernas färgtoner för varma på utskrifterna.

 

Jag provade nu att ställa in bildskärmen enligt D50 och fixade nu några bilder så att de ser bra ut i detta läge. Min notering då är att jag får helt godkända utskrifter färgmässigt. Vore ändå uppskattat om det gick att jobba i D65-läget på bildskärmen och även då få godkända utskrifter. Borde funka med något filterläge. Ska dock prova att jobba i D50-läget ett tag, man kanske vänjer sig vid att ha en varmare färgton på skärmen.

 

/MacThink

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...