Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MBP 2011 Stöd för SSD Trim även efter ominstallation


Legio

Rekommendera Poster

Hej,

 

Läste att de nya MBP har stöd för SSD TRIM fast de kör OS X 10.6

 

Då jag har en ny MBP på väg och jag har införskaffat en Crusial RealSSD C300 256GB inför ankomsten, undrar jag om ngn som testat att installera om från skivan som följer med och har ni då trim stöd även efter nyinstallationen?

 

Detta kommer styra hur jag installerar min SSD.

 

Kan ngn också bekräfta om ni har SSD TRIM stöd överhuvudtaget på era nya MBPs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Läste att de nya MBP har stöd för SSD TRIM fast de kör OS X 10.6

 

Då jag har en ny MBP på väg och jag har införskaffat en Crusial RealSSD C300 256GB inför ankomsten, undrar jag om ngn som testat att installera om från skivan som följer med och har ni då trim stöd även efter nyinstallationen?

 

Detta kommer styra hur jag installerar min SSD.

 

Kan ngn också bekräfta om ni har SSD TRIM stöd överhuvudtaget på era nya MBPs?

 

Om jag inte är helt felinformerad så är inte TRIM något som är hårdvarubundet, istället är det vilken mjukvara du har på datorn som styr om TRIM stöds eller inte. När Lion kommer till sommaren så skall stöd för TRIM även komma till oss som kör OS X.

 

/LexVer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte är helt felinformerad så är inte TRIM något som är hårdvarubundet, istället är det vilken mjukvara du har på datorn som styr om TRIM stöds eller inte. När Lion kommer till sommaren så skall stöd för TRIM även komma till oss som kör OS X.

 

/LexVer

 

Du har helt rätt, men den versionen av OS X som skeppas installerad på de nya MBP skall redan ha stöd för TRIM, dvs mjukvaran versionen skiljer sig ngt gentemot den versionen vi har just nu. Det är detta jag vill ha bekräftat, likaså om skivan man får med har denna nya version eller om det är samma skiva som tidigare.

 

Om det är samma skiva så kommer en ominstallation ge mig en os x som inte har stöd för TRIM, medans en partions kopiering kommer ge mig TRIM stöd, detta förutsätter ju dock att det jag läst är sant, dvs ATT grundinstallationen har stöd för TRIM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt, men den versionen av OS X som skeppas installerad på de nya MBP skall redan ha stöd för TRIM, dvs mjukvaran versionen skiljer sig ngt gentemot den versionen vi har just nu. Det är detta jag vill ha bekräftat, likaså om skivan man får med har denna nya version eller om det är samma skiva som tidigare.

 

Om det är samma skiva så kommer en ominstallation ge mig en os x som inte har stöd för TRIM, medans en partions kopiering kommer ge mig TRIM stöd, detta förutsätter ju dock att det jag läst är sant, dvs ATT grundinstallationen har stöd för TRIM.

 

De skivor som medföljer en dator är modellspecifika, dvs. de går inte att använda på andra datorer än den specifika modellen. Detta är välkänt, titta runt lite i forumet så lär du hitta mer än ett inlägg där folk fått problem när de försöker installera om sin dator med "fel skiva". Huruvida det är exakt den grunden som Apple använt när de klonat disken under produktion kan nog ingen till 100% garantera eller verifiera om du inte arbetar med tillverkning av Apple datorer.

 

Om du inte tänker dig sätta dig ner och gå igenom kärnans stöd för HFS+ rad för rad och jämföra det som finns installerat på din dator och det som finns på installationsskivan så är det nog inte någon som kan garantera detta. Förövrigt finns det verktyg att köpa för några hundra som gör just detta för den som inte orkar installera om alla program etc. man redan har på datorn.

 

Däremot så tvivlar jag starkt på att man skulle släppa en separat version av OSX för den nya MacBook Pron jämfört med det man klämmer ut via sina uppdateringar. Det skapar bara onödigt komplexa versionshanteringssystem om man ska börja hålla reda på olika versioner av filer i samma "officiella version" av operativsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De skivor som medföljer en dator är modellspecifika, dvs. de går inte att använda på andra datorer än den specifika modellen. Detta är välkänt, titta runt lite i forumet så lär du hitta mer än ett inlägg där folk fått problem när de försöker installera om sin dator med "fel skiva". Huruvida det är exakt den grunden som Apple använt när de klonat disken under produktion kan nog ingen till 100% garantera eller verifiera om du inte arbetar med tillverkning av Apple datorer.

 

Om du inte tänker dig sätta dig ner och gå igenom kärnans stöd för HFS+ rad för rad och jämföra det som finns installerat på din dator och det som finns på installationsskivan så är det nog inte någon som kan garantera detta. Förövrigt finns det verktyg att köpa för några hundra som gör just detta för den som inte orkar installera om alla program etc. man redan har på datorn.

 

Däremot så tvivlar jag starkt på att man skulle släppa en separat version av OSX för den nya MacBook Pron jämfört med det man klämmer ut via sina uppdateringar. Det skapar bara onödigt komplexa versionshanteringssystem om man ska börja hålla reda på olika versioner av filer i samma "officiella version" av operativsystemet.

 

 

Jag tänkte använda skivan som kommer med min nya MBP, frågan var om det var aktiverat om man installerar från den.

 

Att gå igenom kärnan rad för rad är kanske inte det smidigaste sättet, jag tog upp detta för att höra om ngn redan hade en ny MBP där de stoppat i en egen SSD och installerat från medföljande skiva istället för att använda CCC eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har kommit så långt att du lyckats luska ut att det finns tecken på att SL 10.6.6 verkar ha stöd för TRIM vid leverans med Apples SSD så borde du kanske också läst några av de inlägg som finns senare i de flesta av dessa forum där det anges att de flesta som installerat "third party SSDs" inte ser någon TRIM support. Det är också otydligt hur långt Apples stöd för SSD i Lion kommer att sträcka sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har kommit så långt att du lyckats luska ut att det finns tecken på att SL 10.6.6 verkar ha stöd för TRIM vid leverans med Apples SSD så borde du kanske också läst några av de inlägg som finns senare i de flesta av dessa forum där det anges att de flesta som installerat "third party SSDs" inte ser någon TRIM support. Det är också otydligt hur långt Apples stöd för SSD i Lion kommer att sträcka sig.

 

 

Istället för att du spekulerar vad de flesta säger i de andra forum kanske du kan låta ngn som faktiskt har en ny MBP med egen SSD svara på min fråga i detta forumet där jag faktiskt ställde min fråga, dina spekulationer om vad jag har läst eller inte är knappast relevanta, men tack för din tid.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den stora frågan som bör ställas är om TRIM kommer i Mac Os X 10.6.7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för att du spekulerar vad de flesta säger i de andra forum kanske du kan låta ngn som faktiskt har en ny MBP med egen SSD svara på min fråga i detta forumet där jag faktiskt ställde min fråga, dina spekulationer om vad jag har läst eller inte är knappast relevanta, men tack för din tid.

 

 

Det är fritt fram för alla som så önskar att svara på trådar i detta forum. Det är dock lika mycket spekulationer från alla andra här, även dem som eventuellt provat att installera en SSD själva, eftersom det ännu inte finns något säkert svar på vad Apple ens menar med det kryptiska "TRIM support enabled" i "About this Mac". De som eventuellt vet har munkavle från Apple och får inte säga något. Det enda man kan säga är att detta antingen innebär att det finns TRIM stöd i Apples egna SSDer eller att både operativsystemet och disken nu stödjer TRIM. Att ta reda på vilket kräver att du antingen kikar i kärnan eller undersöker disken på lågnivå efter en tids användning för att se hur det ser ut. Städar operativsystemet efter sig eller ej? Det finns helt enkelt inte något enkelt sätt att kolla detta.

 

Det är dock välkänt att Apples support för tredjeparts SSDer är begränsad där t.ex. Bootcamp inte tillåter installation av Windows på annat än Apples egna SSDer. Med andra ord är allt bara spekulera i det här läget OM och hur långt TRIM stödet sträcker sig i senaste Snow Leopard och kommer att sträcka sig i Lion innan Apple säger något officiellt.

 

Mitt råd är att om du vill ha en SSD i din MacBook Pro så skruva i den och blås på ett nytt operativsystem. Spara den gamla som den är, funkar inte det så kan du välja att klona disken i efterhand. I det stora hela spelar det inte så stor roll om TRIM support finns eller inte, du kommer ändå inte att hinna skriva sönder disken fram tills den dag som Lion släpps eller då Apple officiellt släpper TRIM support för Snow Leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den stora frågan som bör ställas är om TRIM kommer i Mac Os X 10.6.7

 

Man kan ju hoppas, dock valde jag själv en drive som inte skall behöva TRIM, då den skall ha Garbage Collection, men jag vet inte om det fungerar lika bra som TRIM.

 

I vilket fall så skulle det kännas lite bättre om vi kunde få det i OS X, känns inte riktigt lika high tech utan, konstigt att "Apples SSDer" behöver TRIM, de om några borde ju ha GC.

 

Jag bör få min MBP imorgon alt på onsdag, skall bli intressant att se om det finns ngt TRIM inbyggt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...