Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Minns du din första dator?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Pocahontas

Jag minns min, som om det vore igår

ZX81 fyller 30 år

 

Ett litet underverk på sin tid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en Amstrad med textbehandling.... Den hade också disketter på typ 150 kb per styck (eller något sånt).

Jag översatte nobellpristagaren Orhan Pamuks Den vita borgen på denne maskin....

Det var det första och sista den fick göra - därefter skaffade jag mig min första Mac.

 

Kemal

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalleanka70

Macintosh Classic med ImageWriter II. Svartvit liten skärm, 9 tum. Synd att jag sålde den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Atari 130XE

 

Haha, där ser man, jag också! Minns att jag var lite besviken när jag fick den eftersom jag egentligen ville ha en Nintendo 8-bitars. Var väl åtta år då och lärde mig aldrig något mer avancerat än att starta spel från den inkopplade kassettläsaren. Spelen, som oftast kom på cartridge-kassetter, var som bäst okej. Hade DigDug, Choplifter, Ace of Aces, nåt annat flygspel som spelade Englands nationalsång när man klarat det, Football, Boulder Dash (på kassett) och någon mer titel jag nu förträngt.

 

Minns att det kunde vara ett gissel att få igång just kassettspelen. Man skulle spola tillbaka bandet nästan helt till början och sedan tajma play-knappen på spelaren med start av datorn (eller nåt sånt). Lånade Gauntlet av en bekant en gång och efter säkert hundra försök startade skiten till slut. Puh!

 

Googlade fram en bild.

20080205213054!Atari_130xe.jpg

 

Nåväl, julen därpå fick jag så mitt Nintendo. Datorn användes inte lika frekvent efter detta.

 

Första PC:n vann jag i en tävling 1996. En AST med Pentiumprocessor på 100 Mhz och åtta megabyte RAM. Den var min bäste vän under tre år.

 

Första macen tillkom 2004 då jag köpte en iBook G4 på 800 Mhz, 640 MB RAM och 60 GB hårddisk. Den blev stulen efter två år, och ersattes efterhand med en Macbook. Den tjänstgör än, men Airen har tagit över det mesta av dess arbete.

 

Ursäkta för lång utläggning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

amiga 500 tyckte handen som visade att man skulle stoppa i disketen var förjävla fin

sen blev det en 486a med CDrom! och 420mb hårdisk!

den var faktiskt jäkla snygg fujitsu tror ja den hette svart och svin dyr hehehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macintosh Classic med ImageWriter II. Svartvit liten skärm, 9 tum. Synd att jag sålde den!

Samma här, faktiskt. Kom de i ett paket? Jag köpte det av brorsan. De var mina verktyg att ta mig igenom två universitetsexamina. Mac rules!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macintosh IIvi med 4 MB RAM och 40 MB hårddisk. Det blev många timmars Civilization på den... :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BjornHermanWahlsten

ZX81 var ett bra sätt att lära sig BASIC. Köpte till extraminnet på 15 kB och kunde äntligen konstruera dataspel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

En begagnad C64 fick ja roa mig med innan den uppgraderades till en Amiga 500, Amigan har jag kvar och förlustar mig på en stund emellanåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel var det en VIC-20 och därefter en Commodore 64, som jag fick dela med brorsan. Skrev miniprogram i BASIC och som lagringsmedia var det kassettband som gällde. Tänk vilken utveckling sen dess...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amiga 500. Sålde den men köpte en begagnad för några år sedan som ligger i en låda. Helt underbar dator! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min första dator var en Commodore 64 som jag fick 1985. Vilka minnen... :-)

 

C64_468.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grå Commodore 64, bandstationen (vad den nu hette?) och framför allt diskettstationen 1541 celb%20%287%29.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Performa 630..... jag höll mig från datorer väldigt länge men till slut gick det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min första var en Macintosh SE med 1 MB internminne vill jag minnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer ihåg flera av mina första datorer. Dessa kom innan C64 och Spektrum. De två första var Salora Fellow och Salora Manager. Om jag minns rätt var arbetsminnet på 4kb. Salora Fellow hade kassettbandspelare medan Salora Manager använde sig av cartridges. Jag hade ett antal spel till Salora Manager.

Efter dem blev det C64. Till 64:n hade jag hundratals spel på kassetter.

 

Det var tider det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac Plus.

Dyr som bara den men trevlig.

Operativsystem, program och dokument på samma diskett - det fanns ingen hårddisk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macintosh Classic med ImageWriter II. Svartvit liten skärm, 9 tum. Synd att jag sålde den!

Om du vill ha en sådan tror jag att det finns folk med sådana i källaren som gärna skulle ge bort den till ett bättre hem ;)

Vår gick, i hård konkurrens, iväg till en som ville ha den som bokstöd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ubermeister

Första datorn av föräldrarna var en Macintosh 128K och den första jag köpte själv var en Performa 5200 LC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macintosh SE. Lite sur blev jag när efterföljaren till dessa SE-maskiner dök upp bara ett par månader senare till halva priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Commodore 64 som jag köpte 1982. Efter den kom en Amstrad PCW8256 med Locoscript som jag skrev min trebetygare på - långsammare produkt har nog aldrig funnits :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag minns min, som om det vore igår

ZX81 fyller 30 år

 

Ett litet underverk på sin tid

 

Det var min också. Kommer ihåg gummitangenterna. Skrev mina första program på den, i basic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Den första var nog en VIC-20 och min första Mac var en Macintosh IIcx med svartvit A4 skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Commodore 64. Inte förän nu när jag tänker efter som jag förstår hur dyr den var att köpa. 2500 var väldigt mycket pengar på den tiden.

Senare blev den en Amiga och senare en 486 DX2 66MHz och sen några andra pc. Första macen blev en Mac mini som jag köpte för ett par år sedan. Den snurrar fortfarande dygnet runt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...