Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips om apps i Appstore (för Mac)


Spindel

Rekommendera Poster

Jag börjar med att be om ursäkt ifall det finns en tråd om detta redan (men jag hittade inte)

 

Jag tänkte att vi kanske kan tipsa varandra om kul/användbara appar. Jag hoppas givetvis att folk kommer att komma med lite tips, ju fler appar det blir i butiken desto svårare blir det att hitta dem om man inte vet vad man letar efter.

 

Jag har för tillfället bara två att tipsa om och båda existerade redan innan Appstore för mac men finns nu i appstore.

 

iVolume - Program som normaliserar ljudet på ditt iTunes bibliotek, till skillnad från den inbyggda funktionen analyserar detta program hela albumet och drar ett medel på ljudnivån mot vilken den beräknar volymförändringen.

Coversutra - Klassiker som visar skivomslag på skrivbordet för den låt man lyssnar på samt ger lite smidiga snabbkommandon och sökfunktioner för ditt iTunes bibliotek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Djay - ett roligare sätt at spela upp mixen på, använder iTunes spellistor och bibliotek...

Ulysses - en utmärkt semantisk testredigerare, fokuserar på innehållet snarare än utseendet. Utmärkt för skribenter, författare...

iCalamus - ett mer prisvärt alternativ än InDesign, och mycket bättre än Swift Publisher.

Easy Draw - ett bra ritprogram som även touchar proffskrav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bumpar tråden lite. Bra initsiativ förresten!

 

Tänkte tipsa om Todolicious. Ypperligt för att skriva ner noteringar snabbt och enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man ha en mysig eldstad som knastrar lite från veden så kolla in Kamin. Lite mysigt att köra mot projektorn när man har besök :)

Gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde givetvis att nämna:

 

Aperture - Bildredigering med allt du som vanlig dödlig kan komma att behöva, dessutom ett utomordentligt pris 599 kr till skillnad från ca 2000 i fysisk butik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vikengunnar

PhotoSync

för trådlös bildöverföring - iPhone-iPad-Mac

gratis på datorn

kräver dock 15:- för appen till iPhonen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips:

 

Cinch - Flytta fönster snabbt för att antingen fylla helskärm eller bara halva. Smidigt att snabbt länga Safari till ena sidan och Word till andra. Lite svårt att riktigt förklara, men ta en titt på utvecklarens sida och ladda hem en testversion först. Kostar 49 :- i MAS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Piratkapten

Smartsleep, gör så att Macen inte skriver en hibernate fil till hårddisken varje gång man sätter Macen i viloläge, bra att ha om man har en ssd. Kostar 28kr, betydligt billigare än en ny ssd. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smartsleep, gör så att Macen inte skriver en hibernate fil till hårddisken varje gång man sätter Macen i viloläge, bra att ha om man har en ssd. Kostar 28kr, betydligt billigare än en ny ssd. :D

 

Eller så skriver man in följande i terminalen för samma effekt:

 

 

$ sudo pmset -a hibernatemode 0

$ sudo nvram "use-nvramrc?"=false

 

För att återställa ändra "hibernatemode" till 3 istället för 0.

 

Gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Piratkapten

Eller så skriver man in följande i terminalen för samma effekt:

 

 

$ sudo pmset -a hibernatemode 0

$ sudo nvram "use-nvramrc?"=false

 

För att återställa ändra "hibernatemode" till 3 istället för 0.

 

Gratis.

 

Men Smartsleep gör så att den skriver en Hibernate fil vid låg batterinivå, för säkerhetsskull. Men visst, den är kanske lite onödig... :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iLife-programmen blir rätt billiga om man köper dem via app store :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Smartsleep gör så att den skriver en Hibernate fil vid låg batterinivå, för säkerhetsskull. Men visst, den är kanske lite onödig... :blushing:

 

Ah, det hade jag missat helt! Jo men visst, är man "out and about" och använder sitt batteri till max med en del program öppna så kan detta program vara en livräddare.

 

Tillbaka till program tips;

 

För den som känner sig lite extra nördig och råkar ha vantarna på en iPad så kan man aktivera flera multi-touch gester om man laddar ner Xcode i MAS. Kostar dock 38 :-.

 

Gizmodo har skrivit hur man gör:

http://gizmodo.com/#!5780541/how-to-activate-the-best-secret-feature-in-your-ipad

 

Kan bekräfta att det fungerar, dock lite buggigt men fullt fungerande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några apps som jag gillar:

 

SpaceControl - Håller koll på hur mycket plats du har på dina hårddiskar och kan varna dig när det når allt för låga nivåer. Har använt det sen tidigare men de har nu även kommit till MAS. Älskar att man kan få mail skickade till sig själv och bli varnad på jobbet.

 

Apptivate - Jag missbrukar kortkommandon. 'Nuff said.

 

Harald - Coolt litet app som kan skydda dina filer och varna när du flyttar fel fil till papperskorgen.

 

Transmit - Helt klart den bästa FTP-klienten som finns. Möjligtvis lite väl dyr men trots allt värd priset.

 

Alfred - En sk "launcher" (kan göra mer också). Mycket smidig. Har fått ersätta Quicksilver på min MBP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Alfred - En sk "launcher" (kan göra mer också). Mycket smidig. Har fått ersätta Quicksilver på min MBP.

 

Kan bara hålla med om att Alfred är ett riktigt trevligt program. Har skrivit lite om det HÄR om någon är intresserad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag fråga vad exakt gör alfred?

 

Jag läser beskrivningen om och om igen och kan inte se att det är någon direkt skillnad mot typ spotlight. Uppenbarligen måste det vara någon skillnad så jag skulle gärna få en lite mer ingående beskrivning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Piratkapten

Jag har inte testat men "Air Display" verkar användbar, gör en Mac till en skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man spela lite kort finns Solitaire Greatest Hits. Fungerar bra och är gratis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

För att prata lite spel som finns på Appstore så måste man ju tipsa om Sid Maiers Pirates! och Civilization V!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag fråga vad exakt gör alfred?

 

Jag läser beskrivningen om och om igen och kan inte se att det är någon direkt skillnad mot typ spotlight. Uppenbarligen måste det vara någon skillnad så jag skulle gärna få en lite mer ingående beskrivning :)

 

Det är ingen större skillnad imho. Det är bara om du betalar för extra-features som Alfred lyfter lite och gör mer än vad Spotligt kan, men för det finns ju Quicksilver (Orginalet) som dessutom är gratis. Alfred är i mina ögon lite onödigt, men alla tycker ju olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...