Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Ändra aldrig namnet på hemmamappen"?


macbookpro96

Rekommendera Poster

macbookpro96

Hej!

Jag har haft min Macbook Pro i två veckor nu.. Blev medlem här så sent som idag. Första jag fick se när jag loggade in var en tråd om att man aldrig skulle ändra namnet på hemmamappen?

Jag har gjort det, men utan problem. Det jag undrar är, vilka problem "ska" uppstå och när?

Ps, jag gjorde en ny tråd eftersom den andra tråden var låst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemmamappen, alltså huset, har samma namn som ens användare på datorn.

I hemmamappen ligger ens dokument, musik, filmer samt inställningar för olika program man använder (i bibilioteksmappen). Ändrar man namnet så ändrar man sökvägen vilket innebär att systemet kan få besvär med att hitta vissa inställningar och filer, särskilt iLife-programmen är beroende av korrekt sökväg till hemmamappen. Problem som kan uppstå är att programmen inte hittar all den information de förväntar sig ha för full funktionalitet, som att klaga när du öppnar olika projektdokument som du har skapat i iLife-programmen. Det kan också inträffa att du får dubbla mappar. Dvs, om programmen inte hittar rätt mapp, för du har ändrat sökvägen, så skapar programmen rätt mapp där denna förväntas ligga. Då får du dubbla hemmamappar. Här märker du det inte när du använder programmen, för de har ju rätt mapp, du vet bara inte om att det är en egen hemmamapp som de har skapat för de hittade inte den tidigare... märks när man öppnar Finder och kollar igenom filsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

macbookpro96

Tack så mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...