Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Terminalen!


blackdahlia

Rekommendera Poster

blackdahlia

startade terminal då hade jag typ mitt namn på hemmamappen där innan varje rad där jag skrev, sen puts borta.

terminal slutat funka eller behövs det någon form av återställning?

Jag är helt ny på mac ( ca 2 timmar sen ja hämta min mbp=)) så gärna råd och hjälp på nybörjarnivå.

tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Kanske lite hårda tips, men som nybörjare så ska man inte röra Teminalen om man inte vet vad man gör.

 

Vad är det som har hänt? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blackdahlia

det som hänt är att det inte verkr hända nåt när jag skriver in nåt .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det som hänt är att det inte verkr hända nåt när jag skriver in nåt .

 

kanske har något med kommandot du skriver in? borstatanderna.gif

 

Vad är det du försöker göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blackdahlia

omstart och det funka igen. hmm ja vad gjorde jag nu. installera lite program typ=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

omstart och det funka igen. hmm ja vad gjorde jag nu. installera lite program typ=)

 

Installera program med terminalen efter två timmar med Mac. Intressant. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Installera program med terminalen efter två timmar med Mac. Intressant. :)

Tänkte samma tanke.. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blackdahlia

jo det var kanske ett stort steg efter några timmars ägande. men det gick bra och jag stormtrivs med macen.

och det känns ju alltid tryggt att kunna vända sig till ett så här bra forum när jag klantat mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för program du skulle behöva terminalen för att installera? Jag har kört OS X sedan 2001 och har hittills aldrig behövt använda terminalen för just det syftet. En massa annat, visst, men för att installera program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

startade terminal då hade jag typ mitt namn på hemmamappen där innan varje rad där jag skrev, sen puts borta.

terminal slutat funka eller behövs det någon form av återställning?

Jag är helt ny på mac ( ca 2 timmar sen ja hämta min mbp=)) så gärna råd och hjälp på nybörjarnivå.

tack på förhand.

Råd... på nybörjarnivå:

Låt bli terminalen. :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råd... på nybörjarnivå:

Låt bli terminalen. :pinch:

 

Nja, det beror väl på var nybörjarnivån ligger. Är man driven på Linux så lär ju terminalen vara hemmaplan, men det kan ju också vara så att man, genom att man vill befinna sig i trygghetszonen, inte vet vilka alternativ som finns i det grafiska skalet på en Mac. Terminalen använder samma kommandotolk (bash) som du hittar i Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det beror väl på var nybörjarnivån ligger. Är man driven på Linux så lär ju terminalen vara hemmaplan, men det kan ju också vara så att man, genom att man vill befinna sig i trygghetszonen, inte vet vilka alternativ som finns i det grafiska skalet på en Mac. Terminalen använder samma kommandotolk (bash) som du hittar i Linux.

Då är min gissning att man inte kallar sig för nybörjare och att man ställer andra frågor..... :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är min gissning att man inte kallar sig för nybörjare och att man ställer andra frågor..... :crossfingers:

 

Ja, fast å andra sidan, är du nybörjare nybörjare så är ju risken rätt liten att du över huvud taget hittar terminalen, än mindre förstår att du kan installera program genom den. Det är ju inte världens mest intuitiva gränssnitt propellerbaver.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som långvarig deltagare i Forumet så blir man snart inte förvånad längre över vad folk hittar på.........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som långvarig deltagare i Forumet så blir man snart inte förvånad längre över vad folk hittar på.........

 

Sant, man skall aldrig förutsätta någonting. Det finns alltid ett sätt till att misslyckas på :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Murphys lag skulle man kunna skriva om att för varje valmöjlighet kan varje nomalbegåvad klant göra minst två felval.....

...

Detta utan att syfta till trådskaparen, utan som en allmän pragmatisk upptäckt över åren..... :whistling: Nu är jag rejält OT.... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

omstart och det funka igen. hmm ja vad gjorde jag nu. installera lite program typ=)

 

Onödigt att starta om datorn. Troligen hade du kört igång något program i Terminal som jobbade i bakgrunden eller väntade på något kommando eller eventuellt hade hängt sig. Bara att avsluta Terminal (Cmd-Q) så avslutas alla program du eventuellt har startat med Terminalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...