Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Filöverföring från gammal iMac via Firewire


DanE

Rekommendera Poster

Det är en gammal iMac (Blueberry, fast orange...) som jag har system 10.2.8, och jag täbnkte ställa undan den, men först dunka över en del gammalt junk till en nyare dator. Jag får det inte att rocka. Har testat att hålla nere T vid uppstart, men inget händer. Kan inte välja Firewireläge som startskiveinställning heller.

Vad göra?

 

Tjosan

DanE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad betyder "inget händer"? Den startar inte ens?

Funkar tangentbordet?

Håller du nere "T" redan när du trycker på startknappen?

Har du en massa andra USB-prylar anslutna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget händer betyder att även om jag håller nere T vid uppstart går den inte in i FW-läge. Håller nere den då jag trycker på start. Har inget annat anslutet till datorn. Ja tangentbordet och musen förstås. Och dom funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt vilken modell av iMac du har. iMac 350 fanns bara i Blueberry-färg och hade inte Firewire. iMac DV däremot fanns i Tangerine-färg.

Är det möjligtvis en sån du har? Du måste ha Firmware version 2.4 eller senare, ifall det är det som spökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, det är verkligen längesen... Visst heter den iMac DV. Får försöka uppdatera firmware, om det nu går på en sån gammal burk. Men det verkar logiskt att det är nåt sånt fel. Jag har provat att ansluta en extern HD, både på USB och FW-port, men den monteras inte, trots att den syns i fliken maskinvara.

 

Har du snabbtips på hur man gör uppdateringen?

 

MVH

o tack!

DanE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara att gå till apples sidor och tanka ner den. Klicka på den och följ instruktionerna.

Jag tror att datorn måste startas i nåt classic-system för att kunna installera firmware. Förresten

du har inte provat att flytta över filer med USB-minne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att du redan har firmware installerad. Man kör in den med iMacen startad på System 9 eller högre (9.1, 9.2), innan (Obs!) man installerar OS X, som du ju redan använder. Utan att ha installerat iMac Firmware Update 2.4 brukar iMacarna lägga av definitivt och för gott vid första OS X-installationen.

 

Hoppas bara att jag inte råkat blanda ihop saker; det var ju ett bra tag sen dess.

 

Hittade sidan (om och med) iMac Firmware Update 2.4 här: http://support.apple.com/kb/DL1296?viewlocale=en_US

 

Ett kanske lite oblygt tips jag kommer på i förvirringen: pröva att starta i T-mode på den andra maskinen (det brukade rätt ofta hända att man gjorde tvärtemot instruktionerna pga otydligt formulerade beskrivningar).

 

Om T-mode: http://en.wikipedia.org/wiki/Target_Disk_Mode

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på en rätt viktig grej; när du är klar med filöverföringen i T-mode (kommer att funka, får man anta), kom ihåg att mata ut (eller dra till papperskorgen) T-modeskivan från den andra Macens skrivbord. Rycker du bara ut FW-sladden, kan du få diverse knepiga problem med en eller båda Macarna, typ ominstallation av systemet kan bli nödvändigt. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips, få se hur det går.... Kommer ihåg at jag läste om firmwareuppdatering, och insåg att jag borde gjort det före uppdatering till OSX, vilket jag troligtvis inte gjort. Det blir att kolla lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...