Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone och iTunes vill inte längre efter formatering


sundstroem.mac

Rekommendera Poster

sundstroem.mac

Jag har formaterat min kära macbook som började kännas lite trög, och nu när jag kopplar in min iphone i datorn säger itunes att den måste raderas för att funka eftersom den är fast till ett annat bibliotek!

 

Är det ett skämt? Jag formaterade ju i lugnan ro utan att göra någon backup på programmen för att jag hade dem på telefonen lika så med en del musik. Finns det något sätt att gå runt det där jävla helvetet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du formaterade din MacBook så bröt du kopplingen mellan iTunes och iPhone, vilket innebär att de måste kopplas ihop igen. Eftersom den tidigare kopplingen är raderad så känner inte iTunes igen din iPhone, därför hanterar den som din iPhone är helt ny.

 

En iPhone kan bara vara synkad mot ett bibliotek åt gången, inte flera. Biblioteket som du synkar till iPhone finns i iTunes. Itunes är alltså huvudbiblioteket, master... Det som finns i iPhone är utvalda kopior av huvudbiblioteket.

 

Med iTunes och iPhone så synkar du från iTunes till iPhone. Det är då du har full funktionalitet. Det har aldrig varit tanken att en iPhone innehåller originalbiblioteket, och därför är synkmöjligheterna från iPhone till iTunes begränsat.

 

Itunes i datorn kan ju innehålla så mycket mer information, och man kan ha applikationer, musik, videor och annan information i iTunes som man inte har i iPhone (mest för att det inte får plats, en iPhone rymmer ju inte så mycket egentligen).

 

Du skulle alltså ha gjort en kopia av biblioteket i iTunes innan formatering av datorn.

 

All den här informationen är öppen och tillgänglig för den som läser användarhandledningar och annan info som medföljer produkterna vid köp.

 

Så, för att rädda din situation får du installera specialprogram som överför info från din telefonen till iPhone. Exempelvis iRip eller TouchCopy. Efter att du har använt någon av dessa för att få in informationen från telefonen till iTunes, så får du göra en ny koppling av bibliioteket till din telefon. Nu raderar kopplingen den existerande informationen i telefonen, men eftersom du nu har fört över den gamla infon (iRip eller TouchCopy) så har du kvar den infon i iTunes, och den informationen kommer tillbaks till telefonen när du synkar.

 

Forstättningsvis - se iPhone som en kopia och iTunes som huvudbiblioteket som styr iPhone. Itunes är kontrollcentralen för iPhone, inte tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sundstroem.mac

Okey tack så mycket, men förstår inte vart och hur jag sparar biblioteket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sundstroem.mac

Nä seriöst, tänker inte betala för att rädda de där programmen, iTunes kan fan dra åt helvete. Kan använda synkningen över idisk istället och skita i att koppla in skiten i datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Kan du inte bara logga in med ditt Apple-ID i iTunes och ladda ner programmen igen? Musiken får du lösa på annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sundstroem.mac

Kan du inte bara logga in med ditt Apple-ID i iTunes och ladda ner programmen igen? Musiken får du lösa på annat sätt.

 

 

provade nyss att ta bort en app och sen lägga in den igen. Och dånåste jG betala för den igen. Seriöst de där systemet suger fett!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sundstroem.mac

Så, för att rädda din situation får du installera specialprogram som överför info från din telefonen till iPhone. Exempelvis iRip eller TouchCopy. Efter att du har använt någon av dessa för att få in informationen från telefonen till iTunes, så får du göra en ny koppling av bibliioteket till din telefon. Nu raderar kopplingen den existerande informationen i telefonen, men eftersom du nu har fört över den gamla infon (iRip eller TouchCopy) så har du kvar den infon i iTunes, och den informationen kommer tillbaks till telefonen när du synkar.

 

Forstättningsvis - se iPhone som en kopia och iTunes som huvudbiblioteket som styr iPhone. Itunes är kontrollcentralen för iPhone, inte tvärtom.

 

Inget av de där programmen verkar klara av att ta ut APPARNA från min iphone, jag börjar bli riktigt less på detta, kommer ju inte ens kunna updatera min iphone om jag inte får den att funka i itunes igen, för verkar ju behöva betala för apparna igen om de försvinner. Visst nu formaterade jag min dator och kanske skulle ha läst användarhandboken man gör och inte tagit för givet att apple är smart på alla punkter. Men vad fan gör man om datorn kraschar och biblioteket försvinner därför. Ska man skylla sig själv då också eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey tack så mycket, men förstår inte vart och hur jag sparar biblioteket?

 

Itunes biblioteket ligger på datorns hårddisk, i mappen din användare / Musik / iTunes.

Det är alltså iTunes-mappen som du sparar på ett annat ställe. Var du sparar det bestämmer du själv. Förslagsvis på en extern hårddisk.

Hur du sparar? Koppla in den externa hårddisken, dra över iTunes-mappen från Macen till den externa hårddisken. Klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

provade nyss att ta bort en app och sen lägga in den igen. Och dånåste jG betala för den igen. Seriöst de där systemet suger fett!

 

Nej, du behöver inte betala för att lägga in en app igen. Itunes store sparar vilka appar du har köpt, däremot har de en förvirrad terminologi.

Man "köper" även när det är gratis. Det kallas för "köp" även när det inte kostar något. Egentligen borde de kalla det för "nedladdning" istället, det hade varit mer begripligt (fast fler bokstäver...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget av de där programmen verkar klara av att ta ut APPARNA från min iphone, jag börjar bli riktigt less på detta, kommer ju inte ens kunna updatera min iphone om jag inte får den att funka i itunes igen, för verkar ju behöva betala för apparna igen om de försvinner. Visst nu formaterade jag min dator och kanske skulle ha läst användarhandboken man gör och inte tagit för givet att apple är smart på alla punkter. Men vad fan gör man om datorn kraschar och biblioteket försvinner därför. Ska man skylla sig själv då också eller?

 

Det är för att hårddisker kan krascha som man bör investera i en extern hårddisk och köra säkerhetskopiering med TimeMachine. Då behåller man sitt material. Alla hårddiskar kan krascha någon gång...

 

Apparna behöver du inte betala för mer än en gång. Itunes store minns vilka du har köpt och du kan ladda ner den igen, även om det kallas för "köp" i iTunes så kostar de inget att "köpa" igen. I iTunes kallas det alltid köp, även när det är gratis. De tyckte antagligen det var förvirrande att använda flera ord...

 

De programmen klarar av att föra över applikationer också och de är gratis att prova.

Däremot har de begränsad funktionalitet under testperioden.

Irip är den som tillåter mest under testperioden, men TouchCopy överför flest grejjer (som SMS konversationer) och tillåter redigering av materialet på ens telefon (kalender, kontakter etc) medan iRip för över infon utan möjlighet till redigering av telefonen. Så TouchCopy gör mer, men om man behöver det eller inte är upp till var och en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sundstroem.mac

Det är för att hårddisker kan krascha som man bör investera i en extern hårddisk och köra säkerhetskopiering med TimeMachine. Då behåller man sitt material. Alla hårddiskar kan krascha någon gång...

 

Apparna behöver du inte betala för mer än en gång. Itunes store minns vilka du har köpt och du kan ladda ner den igen, även om det kallas för "köp" i iTunes så kostar de inget att "köpa" igen. I iTunes kallas det alltid köp, även när det är gratis. De tyckte antagligen det var förvirrande att använda flera ord...

 

De programmen klarar av att föra över applikationer också och de är gratis att prova.

Däremot har de begränsad funktionalitet under testperioden.

Irip är den som tillåter mest under testperioden, men TouchCopy överför flest grejjer (som SMS konversationer) och tillåter redigering av materialet på ens telefon (kalender, kontakter etc) medan iRip för över infon utan möjlighet till redigering av telefonen. Så TouchCopy gör mer, men om man behöver det eller inte är upp till var och en.

 

 

Efter att ha varit ovän med iTunes i några dagar är vi bästa vänner igen, när jag kastat om min iphone hittade iTunes själv apparna jag hade köpt innan till det kontot och laddade hem dem av sig själv, det enda jag behövde göra var att sortera om dem som jag hade innan. Och musik hade jag ju kvar ändå på en extern hårdisk förutom ågra album jag ändå har på CD så det är inga problem att kasta in igen.

 

Är skyldig itunes en ursäkt, för att jag börja tvivla på dess funktionalitet :P

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...