Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nytt sätt att luras på AppStore.


boevil

Rekommendera Poster

Nu finns det åtminstone två program där ett barn ovetande kan köpa innifrån spelet.

 

I Yatzy kostar VARJE multiplayer-spel 7 kr. Med två knapptrycknigar kan ditt barn köpa- gång på gång, varje gång flera ska spela.

 

I det gulliga spelet(?) giraffen Gina kan man köpa loss på jordgubbar för 7 kr o annat för upp till 30 kr för att mata giraffen o göra honom glad.

 

Är det här en ny bedrägeritrend på AppStore?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Angry Birds kan man köpa jätteörnen för sju spänn. Men det är ju enkelt att hindra, se till att det krävs lösenord för köp bara. Min fru får snällt be om lösenordet till mitt konto när hon ska köpa örnen... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis till mig som gärna vill verka insatt sa att en jobbarkompis hade åkt på tusentals kronor i debitering när barnen köpt djur i något program i iPhone. Jag har inte gått i polemik för att jag inte orkar, men antingen har personen inte satt krav på lösenord, eller så är luren jailbreakad, eller så är det inte alls en app som spökar. Det kan ju vara vilken webbsida som helst med spel på.

 

I värsta fall så är det inte ens en iPhone det handlar om... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Angry Birds kan man köpa jätteörnen för sju spänn. Men det är ju enkelt att hindra, se till att det krävs lösenord för köp bara. Min fru får snällt be om lösenordet till mitt konto när hon ska köpa örnen... :borstatanderna:

 

Ok.

Tänkte inte på det- jag fick för mig att det bara var att trycka "OK". (Ville ju inte köpa så jag tryckte på avbryt)

 

Kanske kan nå'n moderator ta bort den tråden då- pinsamt......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Ok.

Tänkte inte på det- jag fick för mig att det bara var att trycka "OK". (Ville ju inte köpa så jag tryckte på avbryt)

 

Kanske kan nå'n moderator ta bort den tråden då- pinsamt......

Jag tycker tråden ska vara kvar, om inte annat så som en påminnelse om att det kan vara bra att ha lösenordsskyddad iPhone. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker tråden ska vara kvar, om inte annat så som en påminnelse om att det kan vara bra att ha lösenordsskyddad iPhone. :crossfingers:

Dels det, men framförallt ska man ställa in sitt konto så att man inte kan handla utan att ange lösenord. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nämner kostnaden i artikeln om de nya yatzyspelen:

 

http://macworld.idg.se/2.1038/1.372184

 

Att kalla sju kronor per multiplayerspel för bedrägeri är kanske att gå lite väl långt, men det är inte direkt ett bra sätt att få nöjda kunder. Ser man på App Store har exempelvis 27 av 31 betygsättare valt att dela ut en etta.

 

Tack för tipset iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...