Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bootcamp - Windows 7


Turtle

Rekommendera Poster

Har en Macbook Pro mid 2009 med Snow Leopard. Försöker installera Windows 7 64-bitars med hjälp av Bootcamp-assistenten men lyckas inte med någonting. Har läst installationsguiden och sökt på flera forum, apples hemsida mm för att hitta hjälp. Jag har gjort Windows-partitionen. Det första problemet som dyker upp är att jag inte kan spara/bränna ner Windows supportprogram, som man ombeds göra, har dock läst att man kan gå förbi detta steg, vilket jag har gjort för att komma vidare. Nästa problem är att jag ska sätta in Windows installationsskiva, får då upp ett meddelande att skivan ej går att läsa - ja, sedan är det stopp. Vad jag vet är jag inloggad som administratör och det finns inga andra användare på datorn. Någon som kan hjälpa mig med vad som är problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa problem är att jag ska sätta in Windows installationsskiva, får då upp ett meddelande att skivan ej går att läsa

Testa först med en rengöringsskiva.

 

Sedan:

Är det bara den skivan som Macen inte kan läsa? Reklamera skivan.

Eller är det många olika skivor. Om det inte hjälper med rengöringsskivan så är det nog läsaren det är fel på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan:

Är det bara den skivan som Macen inte kan läsa? Reklamera skivan.

Eller är det många olika skivor. Om det inte hjälper med rengöringsskivan så är det nog läsaren det är fel på.

 

Ang. fel på läsaren: Jag har ju givetvis testat ett antal andra skivor i läsaren, däribland Mac OSX installationsskivan, men alla verkar fungera problemfritt. Kan man inte sluta sig till att läsaren fungerar då?

 

Ang. fel på Windows-skivan: Jag har ju även en 32-bitars Windows-skiva, kan jag prova om den går att installera eller blir det tokigt då? Det skulle verka osannolikt att båda Windows-skivorna är skadade, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat båda Windows-skivorna i en gammal PC och de verkar fungera och läsas in som de ska, så jag tror inte felet ligger i att skivorna skulle vara defekta. Har provat 32-bitar också i Macen, den funkar inte heller.

 

Jag har spenderat timmar på internet och försökt hitta lösning på mitt problem. Har hittat ett par användare i forum som har samma problem som jag, att Windows-skivan inte bootar, men inte hittat någon lösning! Jag har förstått att det är problem med vissa modeller av Mac och (senaste) versionen av Bootcamp-assistenten, den jag har, 3.0.4, som bl a inte fungerar med det här steget att spara Windows supportprogram. Men längre kommer jag inte.

 

Det enda tipset som finns på Apples hemsida, beträffande mitt problem, är att kolla att man är inloggad som administratör - har jag gjort något fel där? Jag loggar aldrig in mig, trodde jag alltid var inloggad som administratör. Är det något jag kan kolla angående detta?

 

Vore väldigt tacksam om någon kunde råda mig hur jag ska göra! Måste verkligen få detta att funka, då jag behöver Windows i mitt arbete omgående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda tipset som finns på Apples hemsida, beträffande mitt problem, är att kolla att man är inloggad som administratör - har jag gjort något fel där? Jag loggar aldrig in mig, trodde jag alltid var inloggad som administratör. Är det något jag kan kolla angående detta?

Ja, du är alltid inloggad som administratör. (Dvs om du INTE skapat minst ett nytt konto efter installationen och sagt att detta inte ska vara administratör.)

 

Testa en extern CD-läsare (om du har eller kan låna).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa en extern CD-läsare (om du har eller kan låna).

 

Svårt att förstå att det skulle vara fel på läsaren när alla andra skivor jag provar fungerar. Har ju dessvärre ingen extern läsare, betvivlar att jag kan hitta någon att låna, tyvärr, men får väl jobba på det.

 

Fler idéer mottages tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...