Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Windows på Mac. Ska jag ge upp?


Herbex

Rekommendera Poster

Köpte en ny version av mitt Visma bokföringsprogram i somras. Jag har haft det på min tio år gamla PC som jag bara haft till det ändamålet. Eftersom jag håller på att sanera helt från PC i vårt hem tänkte jag att det kanske var läge att bli av med den gamla häcken och lägga in Windows på Mac. Skaffade en begagnad MacBook för detta eftersom jag inte ville riskera något på min MBP. Skaffade Parallels och Windows 7 och efter lite pillande och trixande var jag igång. Men efter några dagar kraschade Windows. Jag installerade om Windows och Visma och funderade att lägga in det via BootCamp istället, men enligt Apple var min modell en modell för gammal för Windows 7 (2,13 GHz, Mid 2009). Då tänkte jag att jag hade kanske dragit upp minnet för mycket i Parallels. 1 GB var det max rekommenderade. Skaffade mer minne så jag hade 4 GB i MacBooken och hamnade med 1GB i Parallels mitt i det rekommenderade spannet. Efter någon dag hänger sig OSx.

Vad säger ni? Kan det vara något fel i mitt användande av Parallels? Stämmer det som Apple hävdar att jag inte kan lägga in Windows 7 i BootCamp på min MacBook? Eller ska jag försöka få tag i något XP att lägga in i BootCamp (men då har jag ju ingen användning för mitt W7)? Eller ska jag bara ge upp, plocka fram startveven och dra igång den gamla museihäcken? Men då får jag inte heller användning för mitt W7 och jag tror jag får problem att skriva ut via nätverket och får då flytta usb-kabeln var gång jag skriver fakturor eller rapporter.

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalleanka70

Kör bootcamp i stället och partionera disken....funkar klockrent för mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa VirtualBox från Sun. Det är gratis och funkar fint för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VirtualBox var nytt för mig. Ska kanske testa det.

Är det någon som vet om man kan köra Windows 7 i BootCamp med min Macbook?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Du får prova CrossOver en månad gratis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VirtualBox var nytt för mig. Ska kanske testa det.

Är det någon som vet om man kan köra Windows 7 i BootCamp med min Macbook?

 

Varför skulle du inte kunna det? Det finns möjligen inte stöd för 64-bitars Windows, men 32-bitars Windows 7 fungerar ypperligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan få tag på en Windows XP-skiva med Service Pack 2 så flyter det nog fram snabbare med Parallels.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Nu har jag lite olika möjligheter.

Är det någon som vet om man kan använda en XP SP2-skiva som levererats med en speciell dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Nu har jag lite olika möjligheter.

Är det någon som vet om man kan använda en XP SP2-skiva som levererats med en speciell dator?

 

Bara om det är en av de här ytterst unika tillverkarna som skickat med en retail-skiva. I de allra flesta fallen är svaret "nej".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Macbook 2.0 Ghz och där flyter Win7 hur bra som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macfrälst60

Ge inte upp det finns BRA hjälp att få. Bytte från PC till Mac sommaren 2009, köpte direkt WM Warefusion för att köra mitt Visma 2000 på. Har fungerat KLOCKRENT sedan dess. XP som jag använt har fungerat bättre än på de PC maskiner jag använt tidigare. Blev rekommenderad WM av företaget jag köpte min maskin av, version 3 klarar Win 7. Kostar ca 1000 kr. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Jag har lagt in VirtualBox och WinXp Pro på en Macbook 2007. Helt Ok.

På min MacBook Pro 2007 har jag via VirtualBox Win Xp Pro, Win 7 (32) och Ubuntu 10.10. Jag kör o väcker mellan dessa och har inga som helst problem. Via BootCamp har jag kört både Win Xp o Win 7 på min "gamla" MBP.

Ditt upplägg borde funka hur bra som helst. Am PC World utsåg MacBook Pro som bästa dator för Win Vista för nåt år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda problem jag ser med Parallels är att det inte direkt ger tillbaka minnet efter att det avslutats. Safari nästan hänger sig i en kvart.

Om det är Mac OS som har problem med minneshanteringen eller ej vet jag inte, men det är klart störande. (Win7 via BootCamp)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...