Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köra en Macbook på batteri


kaffemax

Rekommendera Poster

Hej! Jag undrar lite över batteriet i min Macbook 2010. Hur ofta borde man köra den på batteri utan att kapaciteten blir sämre på en gång. Jag har haft min i drygt en månad och det är inga problem med batteriet än men det kan vara bra att veta. Jag vill ju gärna att batteriet ska hålla i ett par år i alla fall. På min gamla laptop med Windows 7 så kördes den ofta på batteri med 3h batteritid från början (har haft den i 1,5 år ungefär) men det batteriet räcker högst en timme nu... Hoppas detta inte händer med min Macbook, jag har använt batteriet några ggr.

 

Tack på förhand

 

/Max

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska köra på batteri ofta, och dra ur batteriet med jämna mellanrum för att det ska kalibreraras

 

http://www.apple.com.../notebooks.html

 

 

Åhh tack så jättemycket! Var lite osäker på det men nu vet jag!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Tar upp denna tråd igen, såg en video nyss på youtube, killen där sa att man inte ska ladda den alltför ofta (att inte stressa upp batteriet, Don't stress about batteries), han säger att han har den mestadels med nätadaptern... och bara använder batteriet när han sitter i sin soffa etc, nu vet jag ju inte hur mycket han sitter i sin soffa men jag är ganska förvirrad med batterier i laptops... Många säger olika.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske inte borde oroa sig så j*vla mycket hela tiden och bara köra på eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

just nu kör jag den lite på batteri, batteriet verkar vara i gott skick, macen är ju trots allt ca 7 månader gammal så, Kan inte riktigt förstå att jag haft den så länge redan :P tiden har gått så fort :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min MacBook har enligt Coconut 76% batterikapacitet kvar efter ]46månader och 1052 laddcykler.

Kan fortfarande köra på batteri i 2,5-3tim.

coco.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min MacBook har enligt Coconut 76% batterikapacitet kvar efter 46månader och 1052 laddcykler.

Kan fortfarande köra på batteri i 2,5-3tim.

 

Okej tack, jag ska sluta oroa mig nu och köra den när jag vill/behöver köra på batteri. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack, jag ska sluta oroa mig nu och köra den när jag vill/behöver köra på batteri. :)

Var det inte därför du köpte den..............? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar upp denna tråd igen, såg en video nyss på youtube, killen där sa att man inte ska ladda den alltför ofta (att inte stressa upp batteriet, Don't stress about batteries), han säger att han har den mestadels med nätadaptern... och bara använder batteriet när han sitter i sin soffa etc, nu vet jag ju inte hur mycket han sitter i sin soffa men jag är ganska förvirrad med batterier i laptops... Många säger olika.

 

http://www.youtube.com/watch?v=IR7SjqIq30A

 

Jag vet inte hur bra du är på engelska men jag tolkar det som han säger att det är DU som inte ska stressa upp dig om hur man tar hand om batteriet på bästa sätt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det inte därför du köpte den..............? :fundersam:

Jo dels men även att få mer utrymme på mitt skrivbord... Jag tycker mer om laptops än stationära!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur bra du är på engelska men jag tolkar det som han säger att det är DU som inte ska stressa upp dig om hur man tar hand om batteriet på bästa sätt.

jag e ganska bra på engelska men jag fattade väl fel enligt dig då... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo dels men även att få mer utrymme på mitt skrivbord... Jag tycker mer om laptops än stationära!

 

Jo... då ska du väl använda den som en bärbar! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag e ganska bra på engelska men jag fattade väl fel enligt dig då... :(

 

Rubriken på filmen är t.o.m Don´t stress ABOUT batteries och han upprepar det flera gånger i klippet.

Hur du sen kan få det till att inte stressa batteriet är ditt problem :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo... då ska du väl använda den som en bärbar! :ThumbsUp:

Jo men det gör jag också men jag tycker att det är skönare att sitta med datorn på ett bord än i sängen osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag brukar sitta nere i köket utan nätadaptern och surfa och ibland ha den i knät om jag sitter i soffan :) så nog använder jag den som en bärbar också! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rubriken på filmen är t.o.m Don´t stress ABOUT batteries och han upprepar det flera gånger i klippet.

Hur du sen kan få det till att inte stressa batteriet är ditt problem :)

Jag får nog titta på videon igen tror jag :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@lappen71, jag insåg nu efter jag tittat på klippet igen att jag hade missförstått vad han sa. Haha tack för att du hjälpte mig på den rätta vägen eller vad man ska säga :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda rationella angående batteriet är att inte bry sig så mycket. :)

 

Precis som Gary Rosenzweig säger.

Jag har struntat fullständigt i batteriet i min MacBook Pro. Bytt det en gång och kan säga att det utan tvekan var värt pengarna för att få slippa bry sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda rationella angående batteriet är att inte bry sig så mycket. :)

 

Precis som Gary Rosenzweig säger.

Jag har struntat fullständigt i batteriet i min MacBook Pro. Bytt det en gång och kan säga att det utan tvekan var värt pengarna för att få slippa bry sig.

 

Okej, men jag kör inte alltid med strömadaptern kör ganska ofta på batteriet för att det ska få "röra" sig lite, och få motion ;P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...