Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byte av hårddisk och RAM


mouli

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Macbook Pro 13" (MacbookPro5,5). Jag har nyligen bytt ut hårddisken (HDD) mot en Corsair F120 (SSD). Anledningen till varför jag bytte var för att jag vill att opperativsystemet ska fungera bättre, dvs mindre badbollar. Min kompis tyckte jag skulle byta till Intel's x25-m g2 (SSD) eftersom den är bättre för opperativsystem. Corsair F120 är tydligen bättre för större filer, dvs INTE operativsystemets filer som ligger på 4k.

 

Min fråga är; Är det värt att byta från Corsair F120 till Intel x25-m G2 eller kommer det inte göra någon större skillnad?

 

Min andra fråga är om opperativsystemet kommer fungera snabbare med 4GB RAM än med 2GB som den har nu. Eller gör det inte någon större skillnad heller?

 

Tack i förhand

Oscar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgraderingen till mer RAM ger en större effekt än byte av hårddisk.

Mycket beror på hur många program du kör samtidigt, och det är i sig inte relaterat till operativsystemet. Operativsystemet kör utmärkt på 2Gb RAM och vanlig hårddisk. Det är programmen man kör i operativsystemet som är flaskhalsen - och en känd sådan är Adobe Flash. Andra kända flaskhalsar är program från Microsoft.

 

Detta därför att inget av dem är optimalt gjord för Mac OS X. Microsoft har dock börjat ta tag i detta och t o m börjat koda med Apples eget kodverktyg, men fortfarande finns mycket kod kvar från Windows. Adobe kör sin egen grej med Flash och återanvänder massa Windows-kod som fungerar mindre bra på Mac.

 

Andra flaskhalsar är s k "open source" som i de allra flesta fall är konverteringar från Linux. De är som Microsoft program, fast med Linux kod i sig istället för Windows. De är heller inte optimerade för Mac OS X.

 

Badbollar beror oftast på andra faktorer än att Mac OS X skulle vara långsamt, och ofta relaterat till ovanstående flaskhalsar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ny SSD kommer nog inte göra så stor skillnad men attt uppgradera minne behövs nog. 2GB absolut minimum för att osx ska flyta på ok, så det är helt klart värt att uppgradera, jag rekommenderar att du köper 4gb till och får 5 totalt det borde inte vara så dyrt typ 400kr.

 

 

edit såna här minnen ska du ha

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1336#rparams=l=s66737600

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skogsmulle

skulle jag kunna trycka i detta i nyaste MBP?

 

Corsair Value Select SO-DIMM DDR3 PC8500/1066MHz CL7 4GB (CM3X4GSD1066)

 

Fungerade inget bra i macbook vita, mid 2010. Är det någon här som kan detta. Var vänlig svara, så kan jag beställa en ny dator utan 8GB från Äpplet. För man kan väl köra med 1x2GB & 1x 4GB i den. blir ju 6GB i den då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Stöder era datorer TRIM?

 

Annars sotar ju SSD-diskarna igen... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt macoteket så är det bättre att köpa 2 st 2gb eftersom då utnyttjar den kapaciteten på bästa sätt, stämmer det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt macoteket så är det bättre att köpa 2 st 2gb eftersom då utnyttjar den kapaciteten på bästa sätt, stämmer det?

 

det ingen märkbar skillnad på om de är olika stora minnen eller lika, det är bättre att ha 4+1 då det ger mera minne och det blir billigare om du skulle vilja uppgradera till 8GB i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle jag kunna trycka i detta i nyaste MBP?

 

Corsair Value Select SO-DIMM DDR3 PC8500/1066MHz CL7 4GB (CM3X4GSD1066)

 

Fungerade inget bra i macbook vita, mid 2010. Är det någon här som kan detta. Var vänlig svara, så kan jag beställa en ny dator utan 8GB från Äpplet. För man kan väl köra med 1x2GB & 1x 4GB i den. blir ju 6GB i den då.

 

ja det borde fungerar men de andra minnena kommer klockas ner från 1333MHz till 1066MHz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack så mycket för alla bra svar. Vad finns det mer för saker man kan göra för att minska "badboll syndromet" dvs laddtiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack så mycket för alla bra svar. Vad finns det mer för saker man kan göra för att minska "badboll syndromet" dvs laddtiden?

 

när du installerat mera minne så kommer du nog nästan inte få några badbollar alls så du behöver nog inte leta efter så många fler sätt att få bort dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om nya MBP 13" stödjer SATA III 6,0Gbit/s SSD diskar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite.. Jag har börjat spana på ny MBP och först hade jag tänkt att slå till på en 13" då jag gillar formatet.. Men å andra sidan använder jag min nuvarande MB sällan som laptop utan den ligger mest i skåpet under TV:n och konstant kopplad mot den... Så därför tänkte jag hoppa upp ett steg till 15" för att få lite mer Bang-for-the-bucks om man säger.. Eftersom jag inte är gjord av pengar tänkte jag slå till på den billigare varianten och om ett par månader eller så trycka in en SSD och 8gb minne.. Kan jag då sätta den nuvarande 500gb disken på DVD platsen?? eller måste den vara i nått annat format eller så? finns det något tillbehör för att "täppa till" hålet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hur påverkas garantin när man tar ut dvd-läsaren och sätter in en OptiBay-adapter plus hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur påverkas garantin när man tar ut dvd-läsaren och sätter in en OptiBay-adapter plus hårddisk?

 

Du påverkar garantin om du öppnar datorn.. alltså påverkar du garantin bara genom att byta minnen..

Jag har kollat lite på att byta som jag skrev ovan och jag förmodar att garantin är som bortblåst om jag gör det..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du påverkar garantin om du öppnar datorn.. alltså påverkar du garantin bara genom att byta minnen..

Jag har kollat lite på att byta som jag skrev ovan och jag förmodar att garantin är som bortblåst om jag gör det..

 

Det där tror jag inte stämmer riktigt. Hårddisk och minne får du byta själv. Dock inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du påverkar garantin om du öppnar datorn.. alltså påverkar du garantin bara genom att byta minnen..

 

 

nej, man får byta ramminnen i alla macar utan att bryta garantin(Om man räknar bort MBAn och den gamla mac mini), men att sätta i en optibay HDD bryter garantin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, man får byta ramminnen i alla macar utan att bryta garantin(Om man räknar bort MBAn och den gamla mac mini), men att sätta i en optibay HDD bryter garantin.

 

Tror det väl snarare är så att hårddisk och minnen räknas av Apple som "user upgrades" eller "user replaceable" och att detta är orsaken till att man inte satt en massa "pentalobe skruvar" i MBP. Samtidigt så gissar jag att det är ungefär samma regler som gäller här som för de flesta andra områden när det kommer till hemma pulande. Om du lyckas göra det utan att något går sönder så är allt frid och fröjd. Om du däremot lyckas orsaka en ESD skada på logikkortet eller liknande så har jag nog lite svårt att se hur det skulle täckas av garantin.

 

Det är väl bara en certifierad Apple service tekniker som kan med någon större chans hävda att han "vet vad han håller på med" om du frågar Apple själv... bara en gissning men troligen inte så långt från sanningen? Så man är nog ganska utlämnad till Apples good will när det kommer till att lyckas med sin reklamation om man gjort något själv med datorn. Detta är särskilt aktuellt med tanke på att nyare MB och MBP kräver att du barlägger hela logikkortet för att komma åt minnena. Äldre MB och MBP räckte det med att plocka bort batteriet och några skruvar för att komma åt minnesplatserna men utan risk att komma åt logikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lånar den här tråden lite eftersom jag har en MBP 2011 på väg, och tänkte köpa minne att stoppa i den så fort den levererats (eftersom Apple tar sådana överpriser för sina).

Dock undrar jag en sak: Fungerar alla SODIMM DDR3 PC10600 1333MHz-minnen i MacBook Pro 2011, eller är det några särskilda jag ska akta mig för / satsa på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lånar den här tråden lite eftersom jag har en MBP 2011 på väg, och tänkte köpa minne att stoppa i den så fort den levererats (eftersom Apple tar sådana överpriser för sina).

Dock undrar jag en sak: Fungerar alla SODIMM DDR3 PC10600 1333MHz-minnen i MacBook Pro 2011, eller är det några särskilda jag ska akta mig för / satsa på?

 

Dom ska fungera. Sen finns det säkert vissa billigare märken som kan ha problem. Men de är undantagen som bekräftar regeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheMusicMan

Jag lånar den här tråden lite eftersom jag har en MBP 2011 på väg, och tänkte köpa minne att stoppa i den så fort den levererats (eftersom Apple tar sådana överpriser för sina).

Dock undrar jag en sak: Fungerar alla SODIMM DDR3 PC10600 1333MHz-minnen i MacBook Pro 2011, eller är det några särskilda jag ska akta mig för / satsa på?

 

Fick denna rek. från Dustin när jag frågade om 8Gb till min nya 17" Macbook Pro i7-quad 2,3GHz.

 

http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?manufid=KTA%2DMB1333%2F4G

 

/TMM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mr_holywood

Jag uppgraderade (iMac) från 3gb till 6gb. En enorm skillnad men passade också på att kasta in en ny 7200 varvare... Börja med RAM uppgraderingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick denna rek. från Dustin när jag frågade om 8Gb till min nya 17" Macbook Pro i7-quad 2,3GHz.

 

http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?manufid=KTA%2DMB1333%2F4G

 

/TMM

 

 

Japp, Kingston KTA-MB1333/4G är avsedda för Apple. Jag kör med dessa själv i MacBook Pro 8.2.

 

Köp ALLTID märkesanpassade. Märkesanpassade tredjepartsminnen funkar fint, men köp aldrig universal. De kan funka, men strular ofta och varför chansa. Jag jobbar som säljare på ett IT-konsultföretag och vet hur viktigt det är med märkesanpassade minnen och har fått hjälpa kunder åtskilliga gånger med rätt minnen.

 

/Peo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I teorin ja, alla minne som följer de spec som krävs passar och fungerar. I praktiken nej, vissa (slumpvis) minnen fungerar inte fast de enligt spec ska fungera. Själv råkat ut för det på frugans förra macbook, lösningen var att köpa andra identiska minnen för att datorn skulle fungera. Ja, jag köpte mac-kompatilba minnen utplockade med minneskonfigurator för just den modellen.

 

Men i princip så köper du rätt spec så ska det fungera. Det var ett betydligt större problem förr, 90-tal, början av 2000-talet, framförallt med märkesdatorer som Dell och Compaq som kunde kräva riktigt dyra originalminnen fast de skulle följa en fastslagen standard enligt spec på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...