Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Kan AppleTV visa datorns skrivbord via HDMI?

boevil

Recommended Posts

Hoppas att rubriken är begriplig. Annars kanske nå'n moderator kan fixa till den.

När jag kopplar min macbook till tv:n klipps överkanten bort, har AppleTV samma problem? (när jag kopplar via HDMI)

Anledningen till min fråga är att jag planerar att köpa en AppleTV ELLER en macmini till TV:n.

Fn kan jag inte se någon fördel m AppleTV ...

Ps. Jag har en "gammal" samsung platt-tv som inte har någon inställning för att visa dator via HDMI, jag har inte heller lyckats hitta nå'n skärminställning till macbooken som passar (inte ens m diverse program)

Apple TV är billgare än Mac mini. Mycket billgare.

Dock sänder den max 720p. Mac Mini klarar full HD.

Apple TV borde inte ha samma problem som din macbook. Men jag skulle snarare säga att din TV har ett problem.

Du ska skicka ut så nära optimal upplösning för skärmen och slå av overscan/Sätta på PC-mode/eller liknande.

slå av overscan/Sätta på PC-mode/eller liknande.

För att förtydliga: Detta är något man gör på TVn, inte på Macen.

För att förtydliga: Detta är något man gör på TVn, inte på Macen.

Jo jag vet, men som sagt min Samsung kan inte det. Jag blir i så fall tvungen att använda alternativ dator- ingång på tv som ger sämre bild. (skalar om bilden)

• 2 weeks later...

Borde inte vara några problem med appletv för uit är anpassat för overscan. Gissar på att man kan ställa in bilden i appletv efter hur mycket overscan man har på sin tv. Ungefär som man gör med spelkonsoller.

Hoppas att rubriken är begriplig. Annars kanske nå'n moderator kan fixa till den.

Har inget att invända, förutom att en fråga avslutas med frågetecken. Jag sätter dit ett. /moderator

Svar på frågan i rubriken:

Nej, AppleTV kan inte visa datorns skrivbord på TVn. AppleTV har ett eget användargränssnitt som du styr med fjärrkontrollen, och kan bara streama film och musik från iTunes eller iPhone / iPad / iPod Touch.

Jag säger "bara" eftersom vissa upplever det som en begränsning. Själv tycker jag nya AppleTV är awesome. ;) Om man primärt använder iTunes för media och har en iOS-manick så är det en riktigt grym liten apparat!

Ok, tack för ditt svar.

Jag behöver väl iof inte visa datorns skrivbord på tv:n. Men jag vill kunna visa bilder, musik o filmer både från dator o iPhone/iPad.

Kan tex iPhoto, VLC osv strömma trådlöst till Apple-tv:n?

Och.... det är väl så, iom IOS 4.3, att man inte behöver en dator för att strömma från tex iPhonen?

Glömde:kan jag strömma svt-play o TV4/5- play?

Bilder och filmer från iOS-manicker funkar bra, dock inte från iPhoto vad jag vet.

Om du köper Airfoil så kan du strömma ljud från vilket program som helst på Macen till AppleTV (eller Airport Express), men video funkar bara från iTunes än så länge.

iOS stöder nu Airplay både från Safari och tredjeparts-appar. Dock verkar det krävas en uppdatering av apparna, för det funkar inte med SVT Play än. Men de tekniska förutsättningarna finns där, så det lär ju bara vara en tidsfråga. Det funkar klockrent att strömma video från Youtube-appen t.ex.

Om du strömmar från en iOS-pryl så behöver du ingen dator, nej.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...