Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Följ med ut i rymden


joppe2

Rekommendera Poster

Hejsan hejsan!

Ni som kollat på Erik & Mackan: "99 saker man måste göra innan man dör" kommer förstå vad jag är inne på.

 

Under programmet som gick för en vecka sedan så skickade de upp en GPS-försedd kamera med hjälp av en heliumballong till cirka 30 000 meters höjd, vilket är ungefär ovanför ozonskiktet. Detta är något som jag tidigare tänkt på att göra, men när jag såg programmet kände jag att detta MÅSTE jag göra.

 

Lyckligtvis är jag med och driver en ungdomsorganisation som främjar flygintresse. Jag tänkte direkt att här kan detta projekt gå hem. Och om det gjorde!

Vi har en ganska schysst budget och vi är på G att söka bidrag från olika fonder för att göra detta ännu roligare.

 

Till sommaren planerar vi att skicka upp en eller kanske två kameror för att ta fantastiska bilder/filmer (inte bestämt oss än) över jorden. Vi kommer ha en budget på 6-10.000kr lite beroende på vad vi får för bidrag.

 

Hela projektet kommer kunna följas här: space.youngpilots.se

Vi har redan börjat planera lite så det kommer inom kort upp.

 

Om intresset finns så kommer jag även här följa upp hur det går. Jag är även öppen för storslagna idéer som kan göra projektet ännu coolare och ännu mer givande.

 

Första frågan kan bli: Om vi måste välja på att ta bilder eller filma i 1080p. Vad är att föredra tycker ni?

Det kommer bli denna kamera oavsett då den är liten, vattentät och stöttålig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 78
  • Created
  • Senaste svar

Underbar idé. Ser fram emot fina vyer över Skandinavien!

 

Min önskan är att projektet resulterar i tillräckligt högupplösta bilder för att kunna användas som skrivbordsbakgrund. Och för er vore det väl trevligt om det gick att printa ut skarpa foton á storlek A3 eller nåt i den stilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv länge varit väldigt sugen på att göra något sådant här, för det verkar hur häftigt som helst. Lycka till med projektet!

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till, kul projekt.

Ser fram emot bilderna.

Glöm inte att fixera kameran nedåt,

så att ni inte lycka att bara spela in himmel

om den skulle röra sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1 för bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle se till att bygga en gyrostabiliserad platta att montera kameran på. Så får ni en stadig och fin bild med kameran riktad åt rätt håll nästan oavsett vad som händer. En liten elmotor och ett gammalt cykelhjul kan bli en fin gyro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant idé där med cykelhjulet. Problemet kan vara att det väger en del.

 

Det som jag främst vill motverka är att den snurrar i sidled allt för mycket. Ska försöka konstruera någon slags vinge/stabilisator så att den blir trögare i rotationen. Dock får den inte vara så stor så att vindar kan dra ballongen åt helvete.

 

Om vi får bra med pengar från fonder osv så kan det hända att vi tar med oss två kameror. Då kan en filma och en ta bilder. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant idé där med cykelhjulet. Problemet kan vara att det väger en del.

Beror på vilken model man tar cykelhjulet från. :borstatanderna:

 

post-15957-015478800 1298992626_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 MP... behöver den va vatten å stöttålig, ska ju bara upp i luften, jag skulle köpa en vanlig Canon kompaktkamera med 12MP för samma stålar eller varför inte två dubbelmonterat den ena tar 12 MP stillbilder å den andra filmar widescreen HD hela tiden, så behövs bara nåt takaktigt över dem som skydd för ev regn. De flesta kameror tål lite droppar. De hänger väl oxå i ballongen så så värst mycket kommer de väl inte kränga å stöta... Så tänker jag bara, Men superhäftigt projekt! Jättekul. Lite avundsjuk oxå. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 MP... behöver den va vatten å stöttålig, ska ju bara upp i luften, jag skulle köpa en vanlig Canon kompaktkamera med 12MP för samma stålar eller varför inte två dubbelmonterat den ena tar 12 MP stillbilder å den andra filmar widescreen HD hela tiden, så behövs bara nåt takaktigt över dem som skydd för ev regn. De flesta kameror tål lite droppar. De hänger väl oxå i ballongen så så värst mycket kommer de väl inte kränga å stöta... Så tänker jag bara, Men superhäftigt projekt! Jättekul. Lite avundsjuk oxå. :D

Goda idéer. Dock kan man inte bestämma exakt var den ska landa. Har man otur hamnar den i någon sjö.

 

GoPro-kameran ger jävligt schyssta bilder tycker jag ändå.

5475023634_03afcec2e9_b.jpg

 

Och de flesta vanliga kameror har inte funktionen att ta bilder efter en angiven frekvens (var 5e, 10e, 15e sekund osv.). Då måste man bygga en anordning som mekaniskt trycker på avtryckaren. Men jag ska absolut kola om det finns kameror som bär på denna funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här är liten å lätt å filmar bra å billig:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ixus220silver

 

Men sen så läste jag att de riskerar hamna i plurret, tja gör en påse med ett glas i botten som kamerorna ligger mot... eller nåt, återkommer med frekvensfotot, sånt brukar Casios kameror va bra på tror jag.

 

Jo, den GoPro-bilden ser schysst ut, trodde inte det. :)

 

Har bara kameran en avtryckar knapp så är det enkelt att göra en avtryckare som håller ner knappen (gummiband bara typ) så tar den bilder så snabbt den kan, en bild sekund typ fast det beror på förstås. Sen så är frågan hur länge den ska va uppe så anpassar man minneskortets storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har råd riskera kamerorna så behöver du bara tejpa minneskortfacken så korten inte behöver ligga i vattnet länge. Så ballong, kamera, tejp å gummiband kan man komma långt med, :D - behöver inte tänka hightechgrejer alltid.

Men kör på GoProkameran förresten, den hade ju funktionerna, och hyfsad bildkavlitet, bra val ser det ut som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här är liten å lätt å filmar bra å billig:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ixus220silver

 

Men sen så läste jag att de riskerar hamna i plurret, tja gör en påse med ett glas i botten som kamerorna ligger mot... eller nåt, återkommer med frekvensfotot, sånt brukar Casios kameror va bra på tror jag.

 

Jo, den GoPro-bilden ser schysst ut, trodde inte det. :)

 

Har bara kameran en avtryckar knapp så är det enkelt att göra en avtryckare som håller ner knappen (gummiband bara typ) så tar den bilder så snabbt den kan, en bild sekund typ fast det beror på förstås. Sen så är frågan hur länge den ska va uppe så anpassar man minneskortets storlek.

 

 

Om du har råd riskera kamerorna så behöver du bara tejpa minneskortfacken så korten inte behöver ligga i vattnet länge. Så ballong, kamera, tejp å gummiband kan man komma långt med, :D - behöver inte tänka hightechgrejer alltid.

Men kör på GoProkameran förresten, den hade ju funktionerna, och hyfsad bildkavlitet, bra val ser det ut som.

Ja, jag läste om ett annat projekt där de tejpat avtryckaren på kameran. Problemet var att den bara mätte ljuset inför fösta bilden. Så bilderna över molnen blev överexponerade.

 

 

Jag har forskat vidare lite och det kan hända att vi måste reskera lite och köra utan den vattentäta kapseln I alla fall om vi ska filma.

Varför? Jo GoPro kan enligt specfikationerna filma i 2,5 timmar. Det är förvisso ganska lagom, om det inte vore för att det är -60°C där uppe. Vi kommer alltså behöva koppla in en nödladdare. Så vitt jag vet går inte detta om vattentäta huset sitter på.

 

Kanske går att borra ett hål i kapseln och tejpa. Lite problem tillhör projektet. Så det ska vi nog lösa. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gyro baserad på cykelhjul behöver inte väga mer än dryga kilot med hjul, motor och batteri. Lämpligen monterar man hjulet stående, och med ett fäste för kameran på en horisontell bom ut från hjulets axel. Då är kameran stabiliserad i tippled (pitch) och i vridled (yaw). Med hjälp av en viktpendel under kameran håller man den balanserad även i rolled (roll). Är du intresserad kan jag göra en liten principskiss.

 

Kameran kan ni hålla varm med batteridriven motståndstrådsvärmare i kombination med lite aluminiserad skumplastisolering. Bör gå att hålla värmeförlusterna så låga att kameran håller sig på rätt sida temperaturgränsen under ett par timmar. Dessutom kan ni "förvärma" kameran precis före starten. Även här kan jag bistå med detaljer om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låter son ett Jätteskojigt projekt Jonas Lycka till! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, 60 grader, läst på fotosidor om folk som försökt bygga in kameror i kyllådor o s v för att ta djurfoton på distans på vintern och de får ett vådligt problem med imma på linsen, där är kanske största stötestenen och den jag skulle definitivt undersöka för det vore pinsamt om det stöp på den punkten. Uppvärmt frontglas kanske? Nån sorts beläggning? Små vindrutetorkare? För kameran om den är inbäddad kyls väl inte av så fort. Å andra sidan vet jag inte det kanske inte finns nån luftfuktighet kvar när den kommer upp så högt, kanske inte är nåt problem så länge det inte regnar vid marken utan förhållandevis torrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså såna där hus är ju för att hålla tätt för vattentrycket när man dyker, er kamera ska ju bara flyta i vatten i bästa fall så då räcker en kraftig plastpåse väl försluten å då får ni in vad ni vill i påsen... finns såna kamerapåsar man har när man fotar i regn... problemet är linsen och imma tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Luften ovanför tropopausen är i praktiken helt torr. Tror inte det kan bli nån kondens där uppe. Det skulle iofs snarare handla om rimfrost då, med tanke på att det blir minusgrader redan vid några kilometers höjd (man kan räkna med en minskning på 1 grad/150 m i den nedre troposfären).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju finnas kvar fukt på linsen, och inuti? Kan man avfukta luften inne i påsen/huset på nåt sätt på jorden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan Neil Armstrong eller hans polare fota imfria foton på månen med sin Hasselbladare och där var väl rätt kallt gissar jag så... (om det nu inte var båg...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gyro baserad på cykelhjul behöver inte väga mer än dryga kilot med hjul, motor och batteri. Lämpligen monterar man hjulet stående, och med ett fäste för kameran på en horisontell bom ut från hjulets axel. Då är kameran stabiliserad i tippled (pitch) och i vridled (yaw). Med hjälp av en viktpendel under kameran håller man den balanserad även i rolled (roll). Är du intresserad kan jag göra en liten principskiss.

 

Kameran kan ni hålla varm med batteridriven motståndstrådsvärmare i kombination med lite aluminiserad skumplastisolering. Bör gå att hålla värmeförlusterna så låga att kameran håller sig på rätt sida temperaturgränsen under ett par timmar. Dessutom kan ni "förvärma" kameran precis före starten. Även här kan jag bistå med detaljer om du vill.

Skiss, skiss. :travolta:

Jag vill se skiss. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänger man in kameran i en låda riskerar man naturligtvis en hel del kondens/frost, eftersom fukten inne i lådan inte kan komma ut. Men har man kameran öppen mot omgivningen så är det inget problem.

 

Att avfukta nere på marken går väl, men kräver lite kemi. Man behöver lägga in en hel del hygroskopiskt material, t ex magnesiumklorid eller kalciumsulfat ("torkad" gips), i lådan och vara säker på att lådan är ångtät. Vattentät kan en låda vara utan att vara ångtät eftersom flytande vatten har andra egenskaper än vattenånga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan Neil Armstrong eller hans polare fota imfria foton på månen med sin Hasselbladare och där var väl rätt kallt gissar jag så... (om det nu inte var båg...)

 

Men de var ju inte instängda i en låda...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de var ju inte instängda i en låda...

Jo på väg dit, och kameran är ju en låda... :)

Nej tänkte mer på att de gick ut ur kabinen el vad det heter och mötte 100 grader minus eller nåt, att inte linsen fick imma på sig... för det måste ju va fukt i luften på skeppet... fast inget på månens yta, tydligen eftersom de kunde fota... fukten försvann väl från linsen så fort de gick ut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag läste om ett annat projekt där de tejpat avtryckaren på kameran. Problemet var att den bara mätte ljuset inför fösta bilden. Så bilderna över molnen blev överexponerade.

Kanske finns inställningar för detta beroende på kamera, dock inget problem för filma för min kamera justerar ljuset hela tiden, dock undrar jag om problemet är så stort för du vill väl inte skicka upp ballongen om det finns moln, för då får du ju ändå bara molnen på bilderna, och utan moln har du ju samma ljus på jordytan, och nåt bländarsteg upp eller ner kan man ju fixa efteråt. Har kameran bracketing så blir det ju extra bra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...