Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dessa funktioner försvinner i Lion


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Jag tycker att det bra att de tar bort en del grejer. Jag tror det är bra att försöka renodla och hålla nere mängden programkod. Det borde leda till ett snabbare och stabilare program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Mac OS är rejält "bloated" och behöver kapas. Men Front Row och Rosetta? Dessa används flitigt av många. Personligen tror jag inte att jag klarar mig utan dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Ja, Mac OS är rejält "bloated" och behöver kapas. Men Front Row och Rosetta? Dessa används flitigt av många. Personligen tror jag inte att jag klarar mig utan dessa.

 

Man behöver inte Lion, inget tvång att köpa.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Mac OS är rejält "bloated" och behöver kapas. Men Front Row och Rosetta? Dessa används flitigt av många. Personligen tror jag inte att jag klarar mig utan dessa.

 

Det sade vi när de kapade stödet för Classic i Leopard också. Det gick tämligen smärtfritt, trots allt. När jag tittar på hur många program jag kör som använder Rosetta idag så kan jag räkna dem på ena handens tumme (AppleWorks), och inte ens det programmet är nödvändigt - jag kan öppna de filer jag behöver öppna i iWork. Problemet är ju att vissa installationsprogram kräver Rosetta även om själva programmet är en fat binary.

 

Front Row har jag aldrig använt, så det kommer jag heller inte att sakna, men det är rätt obegripligt att de slopar möjligheten att installera Vista i BootCamp. Vista SP2 supportas ju av Microsoft, och kommer att göra det långt efter att Lion landar på butiksdiskarna. Jag kör Vista SP2 hemma och har Windows 7 på jobbet, och ser ingen vinst med att uppgradera som det fungerar idag. Näe, jag kör nog vidare med min Leopard även efter Lion kommit ut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Mac OS är rejält "bloated" och behöver kapas. Men Front Row och Rosetta? Dessa används flitigt av många. Personligen tror jag inte att jag klarar mig utan dessa.

Ja, Rosetta är helt nödvändigt. Det finns många program jag använder som kräver detta.

 

 

Man behöver inte Lion, inget tvång att köpa.. ;)

Men om man vill köpa en ny Mac efter Lion-lanseringen så kan man inte välja bort Lion.

 

 

Det sade vi när de kapade stödet för Classic i Leopard också. Det gick tämligen smärtfritt, trots allt. När jag tittar på hur många program jag kör som använder Rosetta idag så kan jag räkna dem på ena handens tumme (AppleWorks), och inte ens det programmet är nödvändigt - jag kan öppna de filer jag behöver öppna i iWork. Problemet är ju att vissa installationsprogram kräver Rosetta även om själva programmet är en fat binary.

 

Front Row har jag aldrig använt, så det kommer jag heller inte att sakna, men det är rätt obegripligt att de slopar möjligheten att installera Vista i BootCamp. Vista SP2 supportas ju av Microsoft, och kommer att göra det långt efter att Lion landar på butiksdiskarna. Jag kör Vista SP2 hemma och har Windows 7 på jobbet, och ser ingen vinst med att uppgradera som det fungerar idag. Näe, jag kör nog vidare med min Leopard även efter Lion kommit ut...

Jag har två program som jag kör i Classic och som det inte finns (tillräckligt) bra ersättare för.

Och hur i hela friden öppnar du AppleWorks-dokument i iWork? Alltså de dokument som är grafik- eller register-dokument

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur i hela friden öppnar du AppleWorks-dokument i iWork? Alltså de dokument som är grafik- eller register-dokument

Ah, jag har inga grafik- eller registerdokument från AppleWorks. Normalt löser jag allt sådant i Windows (jag är Access-junkie, och MS Access är den stora anledningen till att jag tillbringar större delen av tiden i Windows - för det mesta i BootCamp, men stundtals också virtualiserat), men i de fall jag har sådant i OS X använder jag OpenOffice.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir väl att partitionera hårddisken om man ska köra AppleWorks. Tiger duger för mig än så länge men Snowleopard blir jag nog tvungen att skaffa om jag vill uppgradera vissa av mina andra program och ändå köra AW. Ständigt denna "hur blir det med kompatibiliteten-ångest". Är det inte så att om man har en PC funkar de flesta program nästan oavsett version på systemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att om man har en PC funkar de flesta program nästan oavsett version på systemet?

 

Nä, inte nu längre. Det är därför som det i Enterprise och Ultimate finns möjlighet att köra XP virtualiserat. Kör man Home Premium ligger man illa till i vissa fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså allvarligt. Jag förstår att ni gillar AppleWorks, men programmet slutade säljas i augusti 2007. När Lion kommer så har alltså programmet varit dött i sisådär fyra år. Det är (dessvärre) en evighet i hårdvaru-/mjukvarubranschen. Dessutom med tanke på de teknikskiften som hänt under tiden från att AppleWorks stod på toppen (Intelskiftet), hur länge ska Apple se till att gammal programvara fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Tiger på den datorn jag använder dagligen

för det fungerar fortfarande bäst för mina behov.

Jag har en MacMini med Snow Leopard på

som jag kör över remote desktop när jag skall

köra tunga processorkrävande jobb som filmkonvertering

och dylikt.

Tigerdatorn har visserligen ingen snabb processor men

för det jag gör dagligen är den ändå snabbare än MacMinin

på allt utom att tugga tunga filer.

Fruktföretaget har en förmåga att skapa operativsystem

som käkar det mesta av hårdvaran.

Jag gissar att för att få Lion lika snabbt som Tiger

är så får de bygga datorer med ännu vassare hårdvara

än vad som finns idag.

Leopard var oerhört slött jämfört med Tiger.

För den sänkta hastigheten fick man en massa grafiskt lullull

som jag fortfarande finner irriterande.

Snow Leopard är aningens piggare än Leopard med putsade grafiska

tillägg.

Fruktföretaget verkar vilja rätta till vad de ställde till med i Leopard.

Lion tycks vara en helt ny giv igen som suger ännu mer hårdvarukraft

med ännu mer grafiskt lullull.

De har dessutom tagit bort all form av bakåtkompabilitet vilket gör

det ännu mer ointressant.

Stackars djävlar som köper en ny dator som bara kan köra Lion

och förväntar sig att deras gamla favoritprogram skall fungera.

Vad jag har sett så har de även implementerat det sämsta med iPhone

i Lion; den röriga programbläddraren som lyckas gömma installerade

program rakt framför näsan på användarna.

De borde erbjuda en installerare till Lion där man kan få möjligheten

att slippa installera skit man inte vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Man behöver inte Lion, inget tvång att köpa.. ;)

 

Näe, men om man ska köpa en nya dator så får man väl inte välja vilket operativ som ska följa med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Tiger på den datorn jag använder dagligen

för det fungerar fortfarande bäst för mina behov.

Jag har en MacMini med Snow Leopard på

som jag kör över remote desktop när jag skall

köra tunga processorkrävande jobb som filmkonvertering

och dylikt.

Tigerdatorn har visserligen ingen snabb processor men

för det jag gör dagligen är den ändå snabbare än MacMinin

på allt utom att tugga tunga filer.

Fruktföretaget har en förmåga att skapa operativsystem

som käkar det mesta av hårdvaran.

Jag gissar att för att få Lion lika snabbt som Tiger

är så får de bygga datorer med ännu vassare hårdvara

än vad som finns idag.

Leopard var oerhört slött jämfört med Tiger.

För den sänkta hastigheten fick man en massa grafiskt lullull

som jag fortfarande finner irriterande.

Snow Leopard är aningens piggare än Leopard med putsade grafiska

tillägg.

Fruktföretaget verkar vilja rätta till vad de ställde till med i Leopard.

Lion tycks vara en helt ny giv igen som suger ännu mer hårdvarukraft

med ännu mer grafiskt lullull.

De har dessutom tagit bort all form av bakåtkompabilitet vilket gör

det ännu mer ointressant.

Stackars djävlar som köper en ny dator som bara kan köra Lion

och förväntar sig att deras gamla favoritprogram skall fungera.

Vad jag har sett så har de även implementerat det sämsta med iPhone

i Lion; den röriga programbläddraren som lyckas gömma installerade

program rakt framför näsan på användarna.

De borde erbjuda en installerare till Lion där man kan få möjligheten

att slippa installera skit man inte vill ha.

Nu vet vi ju inte ännu hur krävande Lion blir. Samtidigt så motsäger du dig själv ganska ordentligt. Å ena sidan lyckades man göra SL snabbare än Leopard, men du är ändå övertygad om att Lion kommer kräva mer av datorn.

 

Sen är ju såklart inte all bakåtkompatibilitet borta. Men att släppa stöd för program som går att köra på PPC kanske det ändå är dags för nu.

 

Det som Apple plockat in från iOS ser mycket intressant ut enligt vad jag sett hittills. Men jag antar också att man kommer kunna välja om man vill använda vissa funktioner. Dockan verkar finnas kvar och självklart även gammal vanlig navigering i Finder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså allvarligt. Jag förstår att ni gillar AppleWorks, men programmet slutade säljas i augusti 2007. När Lion kommer så har alltså programmet varit dött i sisådär fyra år. Det är (dessvärre) en evighet i hårdvaru-/mjukvarubranschen. Dessutom med tanke på de teknikskiften som hänt under tiden från att AppleWorks stod på toppen (Intelskiftet), hur länge ska Apple se till att gammal programvara fungerar?

De kunde väl i så fall se till att det finns även en kalkyldel i iWorks. Senast jag provade fanns det då ingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man vill köpa en ny Mac efter Lion-lanseringen så kan man inte välja bort Lion.

Näe, men om man ska köpa en nya dator så får man väl inte välja vilket operativ som ska följa med?

Japp, det är precis det jag fruktar.

 

Men alltså allvarligt. Jag förstår att ni gillar AppleWorks, men programmet slutade säljas i augusti 2007. När Lion kommer så har alltså programmet varit dött i sisådär fyra år. Det är (dessvärre) en evighet i hårdvaru-/mjukvarubranschen. Dessutom med tanke på de teknikskiften som hänt under tiden från att AppleWorks stod på toppen (Intelskiftet), hur länge ska Apple se till att gammal programvara fungerar?

Jag tycker 10 år sådär.

Det finns ju ingen ersättare till AppleWorks. Var finns det en enkel ordbehandlare, enkelt kalkylblad, objektgrafik och register integrerat?

 

De kunde väl i så fall se till att det finns även en kalkyldel i iWorks. Senast jag provade fanns det då ingen.

Då var det flera år sedan du kollade sist. "Numbers" heter programmet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det flera år sedan du kollade sist. "Numbers" heter programmet

Äh, jag blandade ihop korten. Jag menade objektgrafik och punktgrafik, om det inte finns inbakat i nån av de andra programmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, jag blandade ihop korten. Jag menade objektgrafik och punktgrafik, om det inte finns inbakat i nån av de andra programmen.

Det börjar dyka upp fler och fler grafikprogram på Mac Appstore som inte kostar en förmögenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det börjar dyka upp fler och fler grafikprogram på Mac Appstore som inte kostar en förmögenhet.

Ok :yeahbaby: Ska kolla lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det börjar dyka upp fler och fler grafikprogram på Mac Appstore som inte kostar en förmögenhet.

Då måste man ha snöleoparden. Vad gör vi som kör Tiger?

 

Vilka av dess program öppnar AppleWorks-dokument?

Jag har dessutom några ClarisDraw-dokument, vad göra?

 

(Jag har tittat på ett program som heter EazyDraw:

http://www.eazydraw.net/

Importlistan verkar lovande:

http://www.eazydraw.net/MacDraw.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Om man kör Tiger så är det väl inget problem att senare OS inte har samma funktioner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kör Tiger så är det väl inget problem att senare OS inte har samma funktioner?

Om man bara har en enda Mac, nej. Men om man har flera och vill köra samma program på alla och kunna utbyta dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man bara har en enda Mac, nej. Men om man har flera och vill köra samma program på alla och kunna utbyta dokument.

 

Portabilitet är alltid en viktig faktor att överväga när jag väljer vilka program jag skall använda, och då i betydelsen dokumentformat. Jag använder i första hand program som ger dokument jag kan använda oavsett operativsystem. Jag har konverterat vad jag skall, därför är det inte aktuellt att köra iWork i någon vidare omfattning - dokumentformatet är inte portabelt, och att hålla på att trassla med "Spara som" eller export är inte aktuellt. Om jag sitter i Linux och vill öppna ett Pages-dokument hjälper det mig inte att jag kan exportera till ett annat format i Pages. Jag kan inte starta det programmet i Linux.

 

Samma övervägande gäller naturligtvis även om man bara kör Mac OS X - portabilitet när det gäller dokumenten är viktigare än portabilitet när det gäller programmen. Program utvecklas, försvinner, nya kommer i stället. Strunt samma, bara de kan använda mina dokument.

 

Undantaget är Access, men där lägger jag bara gränssnitt. Själva databaserna finns i en SQL-server som jag kan komma åt från vilket OS som helst - även om det blir knökigare att använda dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Portabilitet är alltid en viktig faktor att överväga när jag väljer vilka program jag skall använda, och då i betydelsen dokumentformat. Jag använder i första hand program som ger dokument jag kan använda oavsett operativsystem. Jag har konverterat vad jag skall, därför är det inte aktuellt att köra iWork i någon vidare omfattning - dokumentformatet är inte portabelt, och att hålla på att trassla med "Spara som" eller export är inte aktuellt. Om jag sitter i Linux och vill öppna ett Pages-dokument hjälper det mig inte att jag kan exportera till ett annat format i Pages. Jag kan inte starta det programmet i Linux.

 

Samma övervägande gäller naturligtvis även om man bara kör Mac OS X - portabilitet när det gäller dokumenten är viktigare än portabilitet när det gäller programmen. Program utvecklas, försvinner, nya kommer i stället. Strunt samma, bara de kan använda mina dokument.

Vi har väl kommit en bit på vägen när det gäller ordbehandling (ODF) och möjligen när det gäller (i stort sett) icke-redigeringsbara dokument som PDF.

 

Men vad gäller objektgrafik eller register i AppleWorks (och andra program) så finns det ju inget sådant. Inte heller vad gäller kalkylblad, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har väl kommit en bit på vägen när det gäller ordbehandling (ODF) och möjligen när det gäller (i stort sett) icke-redigeringsbara dokument som PDF.

 

Men vad gäller objektgrafik eller register i AppleWorks (och andra program) så finns det ju inget sådant. Inte heller vad gäller kalkylblad, eller?

Jodå, xml ger den funktionaliteten du efterfrågar (odf är ett xml-format och finns för ordbehandling, kalkyl, presentationer, databaser och grafik)

 

AppleWorks är ett så gammalt program så där bör man nog konvertera registren till ett modernare format som inte är proprietärt - i och med att det är flatfile så är det inget problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...