Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPad 2 - köpa i USA, skicka hem?


Zoonylk

Rekommendera Poster

Hur funkar det om man låter en kompis från USA komma över med två iPad 2? Gäller fortfarande 4300 max?

 

När jag reste sist hade jag varor för betydligt mer än 4300 - dels från sverige, men även hem - och där fick jag inte någon fråga om att deklarera något? Var för kanske två år sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur funkar det om man låter en kompis från USA komma över med två iPad 2? Gäller fortfarande 4300 max?

Om det inte för eget bruk utan för att sälja gäller 0 kr.

När jag reste sist hade jag varor för betydligt mer än 4300 - dels från sverige, men även hem - och där fick jag inte någon fråga om att deklarera något? Var för kanske två år sen.

Gränsen på 4300kr gäller varor du köpt under resan och tar till Sverige (eller annat EU-land) från ett icke-EU-land för eget bruk.

Du ska själv deklarare dina varor i tullen genom att gå på rött. Går du på grönt och blir ertappad kan du åka fast för smugglingsförsök.

Vad som gäller när man åker till USA vet jag inte, kolla på amerikanska tullens hemsida. (Förmodligen finns det någon begränsning på varor du har med dig som du inte ska ta med hem igen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte för eget bruk utan för att sälja gäller 0 kr.

 

Han är amerikan och ska till Sverige på besök, och han kommer att vilja ha med sig sin egna iPad och så har han köpt en till oss i bröllopspresent eftersom han inte kunde närvara, så ingenting kommer ju att säljas?

 

Då borde han ju inte åka på en massa extra avgifter eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han är amerikan och ska till Sverige på besök, och han kommer att vilja ha med sig sin egna iPad och så har han köpt en till oss i bröllopspresent eftersom han inte kunde närvara, så ingenting kommer ju att säljas?

 

Då borde han ju inte åka på en massa extra avgifter eller?

OK, otydligt uttryckt av mig och dessutom skrev du ju inte att han är amerikan.

 

Vad gäller den egna som han ju tar med hem igen är det nog inga problem.

Men den andra ska ju lämnas i Sverige och det är inte för eget bruk, så det räknas nog som import (gåva eller sälja spelar nog ingen roll).

Kolla med Tullguiden:

http://www.tullverket.se/tullguiden.4.4ab1598c11632f3ba9280003131.html

Eller kontakta tullverket:

http://www.tullverket.se/kontaktaoss.4.3363b9d1115a25081618000115.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Tackar Telly82 för alla svar. Tänkte sammanställa tråden lite, klipper & klistrar från det du har skrivit bland annat samt lägger till en fråga jag ringde tullverket om. En mindre FAQ om inköp från USA.

 

Var går gränsen för gåva?

Värdet får vara högst 500 kr.

 

Vad måste jag betala om jag överstiger gåvogränsen?

Runt 8% amerikansk "sales tax" och svensk 25% moms.

 

Vad händer om jag ändå skickar det som gåva trots att värdet är över 500 kr?

Följande två scenarion kan inträffa.

1: Osant intygande. Vet inte vad det är för straff på det.

2: Om paketet försvinner får ni 500kr i ersättning. (För det var vad ni sa att paketet var värt, eller hur?)

 

Slipper jag någon avgift på iPad då den klassas som PC när jag skickar den?

Du slipper tullavgiften på 14% men måste fortfarande betala 25% svensk moms.

 

För vilket värde får jag ta in från USA utan att betala någon skatt? (om jag tar med det i mitt bagage)

Det totala beloppet får inte överstiga 4300 kr så länge det är för eget bruk. Ska du sälja något för mer än 0 kr måste du betala skatt på hela värdet.

Tar du in något för 4301 kr eller mer måste du betala skatt på HELA beloppet.

Viktigt att tänka på är 4300 är det totala värdet av allt du köpt. Exempel en mobil för 4000 kr + en tröja för 301 kr = totalt 4301 kr = betala skatt på HELA beloppet.

 

Hur mycket måste jag betala om jag överstiger 4300 kr?

Du får betala en schablontull på 2,5% på det totala beloppet av alla varor tillsammans. Detta gäller upp till 7000 kr, därefter måste du betala olika avgifter beroende på vad det är för vara. Till exempel ett par jeans är det 12% tull + 25% skatt.

 

Om jag blir stoppad i tullen och misstänks har handlat för över 4300 kr, måste jag kunna visa kvitton på allt?

Lite oklart. Kan i förlängningen bli en utdragen juridisk fråga. I princip kan tulltjänstemannen kräva att se kvitton på allt du tar in för att se om du köpt varorna innan resan och betalat skatt på allt. Men om vi inte pratar några stora summor pengar kommer du ganska lätt undan med "jag har inga kvitton på denna prylen. Köpte den i Sverige innan avresa till USA."

 

Hur hårda är tullen när jag tar med lite kläder och andra småsaker från USA för eget bruk, tillexempel en iPad?

Lite som frågan innan, deras intresse ligger inte i att stoppa privatpersoner som köpt lite saker i USA som kan ha överstigt någon gräns med ett par hundralappar. Intresset ligger i att stoppa personer som är ute efter att tjäna pengar på införseln genom att sälja vidare sina saker.

Men med detta inte sagt att du kan träffa på "fel" tulltjänsteman som verkligen vill se kvitton på alla dina saker.

 

 

Säg gärna till om stavfel/sär skriv ning ar så jag kan rätta till det. Och om det är något som är fel/ska läggas till.

Jag tar INTE ansvar för om något är fel/misstolkat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Någon som vet hur det fungerar med eventuella el-problem? Med tanke på skillnad i Volt- i vägguttagen.

 

Blir det några problem vid ipad2? Eller macbook? eller annan elektronik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur det fungerar med eventuella el-problem? Med tanke på skillnad i Volt- i vägguttagen.

 

Blir det några problem vid ipad2? Eller macbook? eller annan elektronik?

 

Det blir inga problem med spännings- eller frekvensskillnad. Laddarna till Applegrejor (och de flesta moderna elektronikprylar) klarar alla länders elnät.

 

Du får ju förstås adaptrar som passar till det amerikanska elnätet och får ordna med t.ex. reseadapter, eller köpa en plugg som passar till svenska uttag. Många Appleprodukter har en laddare där man enkelt kan byta plugg. För t.ex. iPhone kan man köpa en ny laddare från Apple i Sverige.

 

Plugg till t.ex. MacBookladdaren finns att köpa på piratmarknaden. Från Apple ingår de annars bara i resekittet som är rätt dyrt. Till Mac Mini kan man använda en vanlig anslutningskabel till stationär PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...