Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Formatera WD elements - ingenting fungerar!


whanau

Rekommendera Poster

Har läst åtskilliga anvisningar nu på hur formatering/partitionering/radering ska gå till av min nyinköpta WD elements externa hårddisk, men ingenting lyckas...

 

1. försöker jag partitionera (och ja, jag har valt GUID) så står det "denied". (hälften av gångerna kommer jag inte ens så långt eftersom alla knappar i fliken är skuggade)

 

2. Går jag till fliken "radera" är allt skuggat och ingenting går att trycka på

 

Vid något tillfälle stod det att den var skrivskyddad.

 

Har en macBook och en WD elements 1 T.

 

Oerhört tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en WD passport men den har två "diskar" i sig. Den ena är ett litet ROM med program man kan installera (för windows). Kanske det är samma med din WD och att det är ROM delen som du försöker formatera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tittat efter men inte hittat något som antyder att det är ROM...

 

Någon annan som känner igen problemet och har förslag på en lösning?

Please!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tittat efter men inte hittat något som antyder att det är ROM...

 

Någon annan som känner igen problemet och har förslag på en lösning?

Please!

 

Lägg upp en skärmdump på hur det ser ut i skivverktyg när du markerar disken samt är inne i partitionera-fliken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den här bilden har jag inte valt "partition 1" som jag förstått att man ska, men när jag gör det blir allt gråskuggat efteråt (dvs även "använd-knappen" blir inaktiv)

WD test.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt, påminner mig om ett USB-minne som var helt omöjlig att hantera normalt. Gick inte att formatera i windows, mac eller linux. Där fick man ladda hem något program från tillverkaren för att ta bort något autostartande Windows-skräp och efter detta fungerade det som vilket USB-minne som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt, påminner mig om ett USB-minne som var helt omöjlig att hantera normalt. Gick inte att formatera i windows, mac eller linux. Där fick man ladda hem något program från tillverkaren för att ta bort något autostartande Windows-skräp och efter detta fungerade det som vilket USB-minne som helst.

 

Jag har ett par WD Elements, och de har alltid fungerat rakt ur kartong (med Mac alltså, FAT32 - inga problem att formatera om dem till HFS+ heller), så jag tvivlar på att det är något sådant här. Det KAN ju vara fel på disken, men jag skulle nog gärna velat se om det funkade i Windows först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag inte vid en Mac just nu, men jag vill minnas att om du väljer egenskaper för disken kan/ska du se till att du har rättigheter att läsa/skriva och om jag minns rätt kan man välja "bortse från ägarskap på denna disk". Min Mini har flippat någon gång med externa diskar och då fixade det sig så som jag beskrivit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådbuss>> Jag testade med windows för en vecka sedan när jag precis köpt den, men det var ingen skillnad...

 

Three X>>> tack, jag testar vidare!

 

Fantastiskt att se att det finns sådana som er som orkar engagera sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådbuss>> Jag testade med windows för en vecka sedan när jag precis köpt den, men det var ingen skillnad...

 

Det tyder ju faktiskt på att det är något fel på disken. Gå tillbaka med den till butiken och byt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, kollat i "visa info" som jag tolkade som "egenskaper enligt vad du skrev ThreeX.

Hittade inget utrymme för att göra några ändringar...

 

Suck - har jag rätt att lämna in och kräva en ny??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, kollat i "visa info" som jag tolkade som "egenskaper enligt vad du skrev ThreeX.

Hittade inget utrymme för att göra några ändringar...

 

Suck - har jag rätt att lämna in och kräva en ny??

Ta med kvittot och reklamera den. Är det en någorlunda seriös butik lär de hantera den som en DOA och ge dig en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tyder ju faktiskt på att det är något fel på disken. Gå tillbaka med den till butiken och byt.

 

 

Ja, alltså jag testade att radera disken (fick hjälp av en bekant som gjorde lite olika saker). Som lagringsenhet för PC fungerar den. Men det lutar åt att jag försöker reklamera den ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...