Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMacen kopplar ner sig från det trådlösa nätverket hela tiden


marlar01

Rekommendera Poster

Hello!

 

Har precis bytt bredbandsleverantör till Tele2 (ADSL, 8 Mbit), efter detta så kopplar sig min Imac ner sig hela tiden (typ vart 5:e minut) och hittar inte nätverket förräns efter ca. 2-3 min. Har ringt Tele2 Support som gav mig rådet att ställa in en annan kanal (jag valde kanal 12) men problemet löste sig inte. Kör WPA-2 som säkerhetsinställning för nätverket.

 

Har 2 laptops (PC:s) som är uppkopplade utan problem.

 

Är det någon som vet var jag ska börja felsöka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du samma router som tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, tidigare körde jag med en D-link router som jag kopplade ihop med ADSL.modemet. Nu har jag fått ett ADSL-modem från Tele2 (Thomson) som har inbyggd trådlös router så jag har ingen separat router längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har du nog ditt problem. Det är nog sämre räckvidd på tele2's modem. Koppla in din router igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte att funka. En DHCP-server (D-Link) som ska få IP av en annan DHCP-server (Thomson)kommer att bli pannkaka om du inte inaktiverar den ena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska inte vara några problem. Jag har gjort samma sak hos mina föräldrar. Aldrig varit några problem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag har fått ringa ISP 2 ggr för att få instruktioner hur man inaktiverar routingen i deras modem/routers, innan dess har det inte funkat, något det inte "ska" göra heller enligt dem..

Oh well

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag har fått ringa ISP 2 ggr för att få instruktioner hur man inaktiverar routingen i deras modem/routers, innan dess har det inte funkat, något det inte "ska" göra heller enligt dem..

Oh well

Mycket enklare att slå av det trådlösa på modemet/routern och sedan slå av DHCP på din DLINK(t.ex.).

 

Sedan koppla ihop lan-portarna i båda.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerade klockrent att ansluta den gamla trrådlösa routern till Tele2:s modem, nu har jag inga problem med att Imac:en kopplar ner sig..

 

Tack för tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket enklare att slå av det trådlösa på modemet/routern och sedan slå av DHCP på din DLINK(t.ex.).

 

Sedan koppla ihop lan-portarna i båda.

 

Tyckte det var det jag skrev? 2 DHCP-servrar i samma nät = 1 för mycket..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte det var det jag skrev? 2 DHCP-servrar i samma nät = 1 för mycket..

Jo men jag menade till skillnad från dig att det är enklare att låta DHCP-servern vara på på ditt Operatörs-router och sedan avaktivera det i din extra-router.

Samt stänga av trådlösa nätverket i Operatörs-Routern och endast köra med extra-routerns trådlösa nät. crossfingers.gifbultandehjarta.gif

 

Då slipper man ringa till ISPn och fråga hur man skall stänga av det osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...