Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Pro (2011) CPU 2.2GHz vs 2.3GHz


AndieB

Rekommendera Poster

Hej!

 

funderar starkt på att köpa mig den nya MacBook Pro som släppts och ersätta med min MacBook Pro från 2008/2009.

Dock är jag lite i valet och kvalet kring ett par bitar som kanske några av Er medmänniskor med förkärlek till Apple. :)

 

Hur stor prestandaskillnad blir det mellan en 2.2GHz kontra en 2.3GHz CPU?

 

Det skiljer 2.275kr mellan processorerna och pengarna är inte någon hake, men det som mer är av värde är att få veta om jag får ut något genom att välja en 2.3GHz istället för 2.2GHz och om det håller i sig mot prisskillnaden?

 

Sedan är jag undrande över varför de inte slänger på HDMI utgång på sina MacBook Pros när de gör det på sina Mac Minis, någon som vet? Det vore skönt att slippa en adapter om man vill koppla in datorn till sin TV eller eventuellt en projektor som har HDMI, för att ljudet går ju även i den kabeln.

 

Tacksam för lite input i mina funderingar!

 

-< Andreas >-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning hur stor prestanda skillnaden blir, har inte sett några tester som demonstrerar detta. Jag tycker det också borde finas hdmi på macbook pro sen fattar jag inte varför Apple inte har med i7 Extreme Edition som tillval, som det ser ut nu, på papper, så är det ingen jätte stor skillnad på 2.2 och 2.3GHz.

 

Jag sitter på en -09 Mbp och kommer vänta å se vad som kommer 2012, kanske kommer jag skaffa en iMac 27.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom skillnaden mellan 2,2GHz och 2,3GHz så får du också 8MB L3 cache mot 6MB.

Men ingendera tror jag är värt prisskillnaden. Du kommer inte att märka någon som helst skillnad om du inte tar fram tidtagaruret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I alla tester och jämförelser jag sett med Macar så ökar prestandan i % med hastighetsökningen på processorn om det är samma processor. Dvs bortkastade pengar.... får du vänta med 2.2-an får du vänta med 2.3-an...... Lägg de pengarna på en SSD-disk så blir det en stor skillnad! Då får du en våldsamt snabb processor och en våldsamt snabb hantering av data inne i burken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för alla svar!

 

Tror att det kanske blir en MacBook Pro 15" 2.2GHz med 8GB minne... och KANSKE en SSD disk istället. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

funderar starkt på att köpa mig den nya MacBook Pro som släppts och ersätta med min MacBook Pro från 2008/2009.

Dock är jag lite i valet och kvalet kring ett par bitar som kanske några av Er medmänniskor med förkärlek till Apple. :)

 

Hur stor prestandaskillnad blir det mellan en 2.2GHz kontra en 2.3GHz CPU?

 

Det skiljer 2.275kr mellan processorerna och pengarna är inte någon hake, men det som mer är av värde är att få veta om jag får ut något genom att välja en 2.3GHz istället för 2.2GHz och om det håller i sig mot prisskillnaden?

 

Sedan är jag undrande över varför de inte slänger på HDMI utgång på sina MacBook Pros när de gör det på sina Mac Minis, någon som vet? Det vore skönt att slippa en adapter om man vill koppla in datorn till sin TV eller eventuellt en projektor som har HDMI, för att ljudet går ju även i den kabeln.

 

Tacksam för lite input i mina funderingar!

 

-< Andreas >-

 

Prestanda skillnaden skalar inte upp helt linjärt med klockfrekvensen eftersom den externa bussfrekvensen förblir konstant. Samtidigt så ökar effektförbrukningen på en CPU med kvadraten på klockfrekvensen vilket man bör ta hänsyn till om man tänker på bärbara datorer.

 

Orsaken till att det finns en HDMI kontakt på Mac Mini är att denna mer är tänkt som ett "home entertainment center" snarare än en stationär dator i allmänhet. Därför väljer man också en kontakt som är avpassad för AV bruk och inte en DVI kontakt som vore mer lämpligt för en dator som skall anslutas till en skärm.

 

Som alla bärbara produkter väljer man också minsta möjliga kontakter eftersom stora kontakter som HDMI och DVI stjäl en avsevärd yta på mönsterkortet. Därutöver har man valt Mini displayport utgången eftersom denna är standardiserad för användning med Thunderbolt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prestanda skillnaden skalar inte upp helt linjärt med klockfrekvensen eftersom den externa bussfrekvensen förblir konstant. Samtidigt så ökar effektförbrukningen på en CPU med kvadraten på klockfrekvensen vilket man bör ta hänsyn till om man tänker på bärbara datorer.

 

Orsaken till att det finns en HDMI kontakt på Mac Mini är att denna mer är tänkt som ett "home entertainment center" snarare än en stationär dator i allmänhet. Därför väljer man också en kontakt som är avpassad för AV bruk och inte en DVI kontakt som vore mer lämpligt för en dator som skall anslutas till en skärm.

 

Som alla bärbara produkter väljer man också minsta möjliga kontakter eftersom stora kontakter som HDMI och DVI stjäl en avsevärd yta på mönsterkortet. Därutöver har man valt Mini displayport utgången eftersom denna är standardiserad för användning med Thunderbolt.

 

Tackar för denna information, det var bra att känna till!

 

Via den nya "Thunderbolt" kontakten, sänder man även audio via denna? Med anledning av att man kan avända en adapter till HDMI, så kanske de ser till att även passa på att ta med audio då??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för denna information, det var bra att känna till!

 

Via den nya "Thunderbolt" kontakten, sänder man även audio via denna? Med anledning av att man kan avända en adapter till HDMI, så kanske de ser till att även passa på att ta med audio då??

 

ja den sänder ljud också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och så sänder väll thunderbolt ut data? Vet någon vilka hårddiskar som stödjer detta än?

 

Lacie har väl lanserat en Little BigDisk med detta interface och så finns det en RAID DAS från Promise som båda skall stödja Thunderbolt men det lär nog snart komma fler produkter på marknaden. Särskilt med tanke på att man nu kan eliminera behovet av att flytta data från externt lagringsmedia till internt vid videoredigering mm. MacPro Server med Thunderbolt när det kommer, lär kunna bygga ut sin lagringskapacitet rejält, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...