Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kopiera Hela OS-disken till ny HDD?


Pulverpojken

Rekommendera Poster

Nu är det såhär att jag måste lämna in min MBP 2010 på lagning då den krashar väldigt ofta (runt 5ggr per dag), jag har själv kommit fram till att det till nästan 100% måste vara ett hårdvarufel och eftersom jag har en hel del filer jag inte vill bli av med samt att jag har "moddat" mitt OSX (krasharna uppstod innan jag "moddat" OSX) en hel del vilket tagit en del tid så vill jag inte bara rädda mina filer innan den skickas in.

 

Är det möjligt att bara kopiera över hela disken till en ny orörd temporär hårddisk och sedan kopiera tillbaka det när datorn är klar eller kommer OSX inte fungera efter det?

Och om det går, hur gör jag det bäst?

 

 

Krascharna uppstår även i Windows, i både OSX och Windows så blir skärmen svart och ljudet "hackar" dvs. upprepar samma millisekund av ljudet när krashen uppstod, fortsätter i några sekunder sen fortsätter ljudet en halv sekund och upprepar samma process tills jag stänger av den manuellt med powerknappen på datorn.

Jag har pratat med apple support och återställt PRAM, SMC och allt vad det heter. Även kört den dära hårdvarutesten som körs med OSX-skivan.

TechTool Deluxe som jag fick med datorn godkänner all hårdvara men skippar "Surface Scan" på hårddisken.

 

 

Tack på förhand.

 

- Zakarias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SuperDuper klonar hela Mac OS X-biten åt dig till en extern disk

Hur det är med Bootcamp och Windows kan jag inte svara på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SuperDuper klonar hela Mac OS X-biten åt dig till en extern disk

Hur det är med Bootcamp och Windows kan jag inte svara på

 

Windows-partitionen kan jag faktiskt klara att ominstallera då jag bara har lite spel på den.

 

Blev förvånad över att SuperDuper finns i en inte allt restrikterad gratisversion, förväntade mig att få betala för att ens kunna använda det. Tack så hemskt mycket för tipset!

 

Finns det någon möjlighet att koppla en Intern HDD till USB/FireWire utan att köpa ett Chassi? Har inte tillgång till en tom Extern 500GB HDD, har endast en intern HDD som är oanvänd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hann inte lägga till en liten fråga till som jag hade. Var hemma hos en kompis och öppnade upp datorn för ett tag sedan(efter krasharna börjat hända) för att se om jag kunde damma ur den lite, och såklart så hoppade hans hund upp i soffan där bakplåten låg under den korta minuten och lyckades böja till den lite, handlar om kanske en halv centimeter lång glipa som blir max 0,75mm på sitt största ställe.

 

Är detta något de kommer påpeka vid servicen? Min AppleCare bryts väl inte på något magiskt sätt för att bakplåten är lite tillbucklad?

 

Pinsamt att jag inte tänkte mig för... :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon möjlighet att koppla en Intern HDD till USB/FireWire utan att köpa ett Chassi?

Ja, det finns USB till SATA/PATA-adaptrar att köpa. Kjell & Co brukar ha, men inte just nu. Välsorterade datoraffärer, Teknikmagasinet eller Clas Ohlson borde ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns USB till SATA/PATA-adaptrar att köpa. Kjell & Co brukar ha, men inte just nu. Välsorterade datoraffärer, Teknikmagasinet eller Clas Ohlson borde ha.

 

Är det en sådan här du menar? Den kostar ungefär lika mycket som en kabinett.

 

68225_b.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hann inte lägga till en liten fråga till som jag hade. Var hemma hos en kompis och öppnade upp datorn för ett tag sedan(efter krasharna börjat hända) för att se om jag kunde damma ur den lite, och såklart så hoppade hans hund upp i soffan där bakplåten låg under den korta minuten och lyckades böja till den lite, handlar om kanske en halv centimeter lång glipa som blir max 0,75mm på sitt största ställe.

 

Är detta något de kommer påpeka vid servicen? Min AppleCare bryts väl inte på något magiskt sätt för att bakplåten är lite tillbucklad?

 

Pinsamt att jag inte tänkte mig för... :ermm:

 

Och varför i hela friden öppnar man en dator från 2010 "för att damma ur den lite"? Jo, sannolikheten är rätt stor att din garanti gick all världens väg där, och i och med det även AppleCare (som bara är en förlängd garanti).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och varför i hela friden öppnar man en dator från 2010 "för att damma ur den lite"? Jo, sannolikheten är rätt stor att din garanti gick all världens väg där, och i och med det även AppleCare (som bara är en förlängd garanti).

 

Väldigt dum idé ja, men den var faktiskt ganska dammig, den har varit igång väldigt mycket. Jag minns att jag, förra året, har läst i detta forumet att det är OK att öppna MBP för att t.ex. byta minnen, hårddisk osv. utan att bryta garantin. Så då antog jag väl att det var okej att öppna den för att damma ur den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en sådan här du menar? Den kostar ungefär lika mycket som en kabinett.

 

68225_b.jpg

Liknande den, ja.

Fast den jag tänkte på har också strömförsörjning och hanterar därmed alla slags diskar: 2,5 tum, 3,5 tum, både SATA och PATA (Det sistnämnda felaktigt kallat IDE).

 

Men ska du bara hantera en enda disk, någonsin, så är kanske ett kabinett bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...