Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med externa hårddiskar


FlvAvi

Rekommendera Poster

För några månader sedan skaffade jag en HItachi 2TB extern hårddisk. Jag använde den främst som backup till min iMac, men den gick i golvet runt jul. Jag har nu hittat en Iomega med samma storlek, och har i stort sett bestämt mig för att köpa den. Men nu vill jag ha lite råd.

 

Först och främst undrar jag om Iomega är ett bra märke, så jag vill gärna höra vilka erfarenheter ni har om deras och andra märkes hårddiskar inför framtida köp. Sedan undrar jag om det går att ta ut hårddisken ur sitt skal och sätta den i ett nytt.

 

Jag har sett sådana skal, men jag vet inte mycket om vad de kostar eller hur det fungerar. Saken är den att jag inte vet säkert om min gamla hårddisk är sönder, mer troligt är att det bara är usb-porten som gick sönder när den föll ner; den hängde liksom med nedre delen en bit från golvet i kabeln. Är det ens troligt att disken inuti klarat sig? Jag kan inte tänka mig att spendera mer än kanske en hundring (helst i butik) på ett sådant skal eftersom jag ändå inte är säker på att det kommer funka.

 

Tacksam för all hjälp! ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iomega står för designen av skalet, viss elektronik och eventuell medföljande mjukvara. Själva hårddisken inuti köps in från andra tillverkare. Så är det för de flesta. La Cie gör samma sak.

Iomega är ett klassiskt företag och levererar bra produkter med bra design till bra priser. Själva hårddisken inuti är standardprodukt.

 

Om hårddisken har gått i golvet så är det troligt att skriv- och läshuvudet har fått sig en knäck eller kommit ur läge, det beror på hur aktiv hårddisken var när den gick i golvet. Om den jobbade så kan du räkna med att den är paj. Om den var i vila så kan det finnas en möjlighet att den fungerar, men inte så himla troligt. Personligen skulle jag ha svårt att lita på en sådan hårddisk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den var med största sannolikhet i vila, men det är alltså inte troligt att den klarat sig ändå. Okej.

 

Jag visste inte att det var så de arbetade, men det är väl logiskt när man tänker på saken. Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...