Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför blockerar min dator en viss domän/server?


DiamondCave

Rekommendera Poster

Här kommer en utmaning. Jag behöver hjälp att lösa detta. Plötsligt har min Mac Book Pro med OSX 10.6.6 börjat blockera en viss domän som jag varit inne på tusentals gånger. När jag går till den sidan så tuggar den browsern på och försöker få kontakt med servern utan att lyckas för att slutligen tala om att den inte kan få kontakt med servern. Det spelar ingen roll vilken webläsare jag använder. Samma sak sker om försöker komma in i databasen på den servern via tex Dreamweaver, vilket jag gjort massor av gånger förr. Jag har alltså behörighet för att ha tillgång via ftp. Det har inte gjort några ändringar på inloggningsuppgifter, vare sig hor mig eller på servern.

 

Om jag medan browsern tuggar på grå till nätverksinställningar och vidare till TCP/IP och klickar på Förnya DHCP-tilldelning så får jag direkt kontakt med servern. Samma sak om jag försöker komma in via Dreamweaver. Men så tar det bara några sekunder så tappar jag kontakt igen.

 

 

Jag kopplar upp via via Airport/TimeCapsule. Fyra andra datorer som kopplar upp via samma nätverk har inga som helst problem att komma åt den domänen.

 

Har också provat att koppla datorn mot TimeCapsule med kabel. Samma sak händer. Alla annan uppkoppling fungerar men inte mot den domänen, eller rättare sagt mot den servern.

 

Men...kopplar jag upp datorn via Iphone så fungerar allt som det ska. Oavsett om Iphone går via nätverket eller GSM.

 

Han som sköter servern har kollat på sin sida om det skulle kunna vara något där som gör att jag blir utslängd men hittar inget. Det verkar också helt osannolikt att felet skulle vara där eftersom alla andra datorer som kommer från samma IP kommer in.

 

Jag har naturligtvis startat om alla enheter en massa gånger utan resultat.

 

Min slutsats, så här långt, är att det måste vara en konflikt mellan datorn och TimeCapsule. Inte AirPort delen eftersom det inte hjälper att koppla med kabel.

 

Jag hoppas att någon som läser detta direkt ser vad problemet lösningen är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rensat kakor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta Systeminställningar.

Klicka på Nätverk.

Välj eventuellt Ethernet till vänster om det inte redan är valt.

I rutan för DNS-server lägg in Googles eller OpenDNS DNS-servrar.

 

Google: 8.8.8.8, 8.8.4.4

 

OpenDNS: 208.67.222.222, 208.67.220.220

 

Hoppas det funkar bättre nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så väldigt.. La in OpenDNS: 208.67.222.222, 208.67.220.220 och då verkar det fungera. Får se om det håller i sig.

Men det är ju ändå lite besynnerligt att den tilldelade DNS från Telia plötsligt inte fungerar.

Starta Systeminställningar.

Klicka på Nätverk.

Välj eventuellt Ethernet till vänster om det inte redan är valt.

I rutan för DNS-server lägg in Googles eller OpenDNS DNS-servrar.

 

Google: 8.8.8.8, 8.8.4.4

 

OpenDNS: 208.67.222.222, 208.67.220.220

 

Hoppas det funkar bättre nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju ändå lite besynnerligt att den tilldelade DNS från Telia plötsligt inte fungerar.

Snarare normalt. Skiten ISP själv använder brukar vara lite si och så med tillförlitligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Säker start brukar tömma den cache som orsakar det här fenomenet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...