Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Konsten att bränna en skiva


Svedalen

Rekommendera Poster

Jag har idag försökt bränna bilder på dvd-skivor. Jag gör precis som jag brukar. Gör en brännmapp, kastar in bilderna och trycker på bränn.

Det har funkat innan.

En gång för länge sedan fastnade det en sak i skivspelaren och jag försökte få ut den med en kniv. Inte så smart kanske men den (skivspelaren) funkade efteråt trots detta.

Nu undrar jag om jag ska prova att bränna på något annat sätt? Gör jag fel? Den börjar bränna med sedan kommer det upp en ruta där det står att Bränningen misslyckades

pga av fel 74359486485 (typ). Efter det matas skivan ut innan rutan slocknat.

Någon som känner igen det här fenomenet?

 

En annan fråga är det där om fragmentering. Gör man det med Mac och i så fall. Hur?

 

Snälla. Hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har idag försökt bränna bilder på dvd-skivor. Jag gör precis som jag brukar. Gör en brännmapp, kastar in bilderna och trycker på bränn.

Det har funkat innan.

En gång för länge sedan fastnade det en sak i skivspelaren och jag försökte få ut den med en kniv. Inte så smart kanske men den (skivspelaren) funkade efteråt trots detta.

Nu undrar jag om jag ska prova att bränna på något annat sätt? Gör jag fel? Den börjar bränna med sedan kommer det upp en ruta där det står att Bränningen misslyckades

pga av fel 74359486485 (typ). Efter det matas skivan ut innan rutan slocknat.

Någon som känner igen det här fenomenet?

 

En annan fråga är det där om fragmentering. Gör man det med Mac och i så fall. Hur?

 

Snälla. Hjälp.

 

Det kan vara fel på skivan. Fabrikationsfelen är kanske aningen mer sällsynta idag, men de förekommer. Det kan också vara att du försöker bränna en korrupt fil.

 

Defragmentering av HFS+ behöver man normalt inte göra. Det tar filsystemet själv hand om. Undantaget är om man håller på mycket med stora filmprojekt etc, då man kan vinna prestanda på att packa filerna så att projektet inte behöver bli fragmenterat medan man jobbar med det. Har du bara "små" filer så behöver du inte bry dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har använt en kniv för att få ut något ur inkastet så kan du ha skadat en del i spelaren vars tillstånd har blivit värre med användning och så gick den sönder...

Även om det kan förekomma dåliga skivor så är det inte så frekvent...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...