Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Reparera startskivan för ofta?


ogglodg

Rekommendera Poster

Hej,

 

Det här felet uppstår alltid på min skiva trots att jag reparerat och sedan knappt använt datorn. Vad är det för nåt? Någon som vet?

fel.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radera och formattera om hårddisken och installera om Mac OS X

 

Ta backup innan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Radera och formattera om hårddisken och installera om Mac OS X

 

Ta backup innan

 

Tack för svaret.

Men gud jag har ju så mycket installerat! Alla typsnitt och egna presets. Det kommer att ta en vecka eller flera dygn innan jag fått ordning på allt detta. Går det att arkivera och installera jag menar slippa en “clean install”?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag får ett liknande meddelande på min macbook pro 17 leopard 10.5.8... det dyker upp ibland, tror det kommer när jag städat med clean my mac (använder inte det programmet längre.)-

 

Trots det dök felet upp igen häromdan. Reparerade med skivan och nu är den "hel" igen...

 

grejen är att jag inte märker att något är fel när det står att skivan inte är hel. allt flyter på som vanligt /tycks det mig)...

men det är ju irriterande med felmeddelanden...

 

kan inte hjälpa dig med mer än att du inte är ensam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Men gud jag har ju så mycket installerat! Alla typsnitt och egna presets. Det kommer att ta en vecka eller flera dygn innan jag fått ordning på allt detta. Går det att arkivera och installera jag menar slippa en “clean install”?

 

Har du ingen backup?

TimeMachine eller SuperDuper, disken kan ju paja vilket ögonblick som helst!

 

Vilket OS X kör du..

Tror disken har skador

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du reparera skivan från system-DVD-n och felen återkommer så är det mekanisk fel på hårddisken. Du ska ominstallera genom att Radera genom att välja Överskrivning av nollor. I skivverktyget står det hur många bytes du har under Kapacitet. Anteckna först och sedan Radera. När du raderar genom Överskrivning av nollor undantas defekta sektorer som orsakar problem. Men om kapaciteten förändras mycket efter denna åtgärd är hårddisken att betrakta som förverkad. Det finns "reservsektorer" som kopplas in om ordinarie går sönder, men inte hur länge som helst. Då kan det vara läge att köpa en ny hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ingen backup?

TimeMachine eller SuperDuper, disken kan ju paja vilket ögonblick som helst!

 

Vilket OS X kör du..

Tror disken har skador

Jo jag använder superDuper kör snow leopard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du reparera skivan från system-DVD-n och felen återkommer så är det mekanisk fel på hårddisken. Du ska ominstallera genom att Radera genom att välja Överskrivning av nollor. I skivverktyget står det hur många bytes du har under Kapacitet. Anteckna först och sedan Radera. När du raderar genom Överskrivning av nollor undantas defekta sektorer som orsakar problem. Men om kapaciteten förändras mycket efter denna åtgärd är hårddisken att betrakta som förverkad. Det finns "reservsektorer" som kopplas in om ordinarie går sönder, men inte hur länge som helst. Då kan det vara läge att köpa en ny hårddisk.

 

Ok tack för svaret, då vet jag vad jag ska göra inatt:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Ok tack för svaret, då vet jag vad jag ska göra inatt:)

 

Om du ska skriva över en stor disk med nollor kan du nog sova lugnt natt...och ta en lång sovmorgon. Kan ta hur många timmar som helst ibland. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Dyker detta felmeddelande upp när du gör ett apple hardware test?

 

Nej. AHT kontrollerar inte filstrukturen. Felmeddelanden innehåller HDD om det är något fysiskt fel på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...