Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hänger sig efter viloläge


MartinC

Rekommendera Poster

Min Mac Book Pro med OS X hänger sig typ varannan gång efter att man haft den i viloläge, antingen blir skärmen svart eller blå och jag måste stänga av den med knappen o slå på igen.

Är ny på Mac, det sägs ju att dom strular mindre än PC, har nu stött på detta problem, om nån känner igen problemet så tar jag gärna emot tips på lösning.

Martin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något kopplat till datorn med USB?

Annars är första standardåtgärden vid olika problem att göra en säker start.

Håll ner shift och starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget kopplat till datorn, har testat säker start men det har inte hjälpt.Vet inte riktigt hur det här med säker start funkar, räcker det att man gör det en gång eller är det meningen att man ska göra det varje gång man startar datorn framöver?

Martin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Mac Book Pro med OS X hänger sig typ varannan gång efter att man haft den i viloläge, antingen blir skärmen svart eller blå och jag måste stänga av den med knappen o slå på igen.

Jag har också haft det här, eller liknande, problemet under en tid, dock inte nu längre, eller iaf mycket sällan. Kom aldrig underfund med vad det kan ha berott på. Hittade inga fel eller direkta anledningar till beteendet.

 

Men, och det är här som mitt svar egentligen börjar; jag trodde att det var hängningar, men det visade sej hjälpa med några tangenttryckningar. Vid blå skärm fanns hela skrivbordet "utanför" skärmen. Ett par Expose-drag visande "Skrivbord" fick skrivbordet på plats igen, alltså blev fullt normalt.

 

Vid släkt (svart) skärm brukade det hjälpa med ett par tryck på mellanslagstangenten och ev ett par tryck på styrplattan, så tändes skärmen, med alla prylarna på plats.

 

Vill minnas att superdriven brukar gnälla till vid "uppvaknandet" och allt blir fit for fight igen.

 

Egentligen behövde jag aldrig hård-stänga datorn (med strömbrytaren). Det känns inte bra att göra det.

 

Testa något av det nästa gång felet dyker upp, får du se om det funkar. Då får man kanske kalla det "djupvila" istället för hängning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tryckt på det mesta, men inget händer. Ibland så får jag upp startrutan med alla konton, men det går inte att trycka på nåt, muspilen rör sig som den ska men inget mer.Eftersom det händer typ varannan gång jag vill starta datorn börjar det att bli ett seriöst irritationsmoment. Funderar på att lämna in den för rep.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en Säker start. Håll ner skift vid uppstart, starta edan om som vanligt.

Om det inte hjälper..

 

Installera om Mac OS X, sätt i SnöLeopardskivan och gör bara en enkel systeminstallation.

Du får en ny systemmap, övrigt behålls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...