Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Skärmbelysning glappar (Macbook 3.1 - Core 2 Duo)

thomas89

Recommended Posts

Hejsan!

Tänkte höra med er om vad ni tror problemet kan vara, när belysningen glappar?

Man måste öppna och stänga skärmen ett par gånger, för att belysningen skall hoppa igång - innan dess så är den så mörk att man inte ser nått alls förutom svaga konturer av det man har öppet.

När väl belysningen hoppar igång så kan man inte öppna skärmen för mycket, för då dör belysningen lika fort..

Vad kan felet bero på?

OBS:

Håll er on topic, anledningen till att jag frågar här är för att jag inte har några planer på att lämna in den på reperation, utan jag fixar det hellre själv.

Vill bara ha lite ledtrådar och svar på vad ni tror felet kan vara.

Svar som "Det är bättre att lämna in den" undanbeddas, då det inte är vad tråden handlar om.

Tacksam för snabba svar!

Mvh // Thomas O

Det fins 2 sladdar till led eller lysföret som är vit och rosa. Enda sättet är att försöka se om sladdarna blivit nötta. fins d garanti så använ då denna. annars så köp ny skärm :D

Det fins 2 sladdar till led eller lysföret som är vit och rosa. Enda sättet är att försöka se om sladdarna blivit nötta. fins d garanti så använ då denna. annars så köp ny skärm :D

Har skruvat upp datorn, ser endast VGA-kontakten (?) som sitter "bakom" cd-romen, vart sitter dessa sladdar som har med belysningen att göra?

Går dom byta på något sätt? :)

Det stämmer, de sladdar som har med vad som visas på skärmen går i högra gång-järnet. I det vänstra gång-järnet går sladdarna för Airport-kortet samt invertern. Invertern är den så ger skärmen ström.

Jag försökte byta på min. men d slutade med att jag fick ta en lös skärm XD

Har exakt samma problem på min, har skruvat sönder den nu och tänkt beställa lite inverter board + kablar, någon som köpt via ebay eller smartast att köpa ifrån någon affär online?

Stereotypen

Har exakt samma problem på min, har skruvat sönder den nu och tänkt beställa lite inverter board + kablar, någon som köpt via ebay eller smartast att köpa ifrån någon affär online?

Kolla bara så du får rätt kontakt på den kabel som förbinder inverten med logic-kortet. Det finns 2 olika kontakter så kolla noga att du får den du behöver.

Jag handlar bla av "laptopaid.com", har alltid fungerat klockrent.

Okej, men att skärmbelysningen kan tändas/släckas av att man vickar på skärmen talar det för att det är inverter kabeln som är sönder? För även om skärmen är släckt så ser man att skärmen fungerar precis som den ska med det finns inget "ljus" i den bara. Kan inte se något skav eller likande på någon av sladdarna.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...