Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macar på kulturhuset


matber

Rekommendera Poster

Idag (fredag) invigs världens första bibliotek för barn i åldrarna 10-13 i Stockholms kulturhus. (Invigningsfest på lördag 26/2).

Det som är lite speciellt är att man utrustar biblioteket med en hel massa macar. Stockholms stad är ju annars snarare känt för sin extremt macfientliga inställning.

 

All IT inom Stockholms stad upphandlas alltså numera från Volvo, som inte bara har visat sig vara både extremt dyra och extremt krångliga, utan även extremt enögda i valet av operativsystem.

 

Men visst är det kul att ungarna får riktiga datorer att jobba med på sitt eget bibliotek!

post-633-061490500 1298642763_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett av stans gymnasier har fått ett undantag från pc-policyn och alla elever har Macbooks. Där är man glada över en numera i det närmaste problemfri it-hantering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett av stans gymnasier har fått ett undantag från pc-policyn och alla elever har Macbooks. Där är man glada över en numera i det närmaste problemfri it-hantering.

 

Kul för dem. Jag går på ett kommunalt gymnasium och är så trött på datorerna och "skolwebben" (som är ett stort jäkla skämt) att jag bara vill kräkas. Att Stockholm stad ens kan göra så med tanke på konkurrenslagen och monopol tycker jag är skumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(För några år sedan hade vi i praktiken svenska statliga anslag till bl.a. ett större amerikanskt företag. Företaget vart väldigt glatt i det svenska systemet, vilket de tydligt påtalat de gånger det kommit på tal. Många har uppfostrats till att tro att det förmodligen inte existerar något utanför detta. Tyvärr. Nå, under tidigare decennier var detta inte så på de svenska skolorna. Under t.ex. tidiga 80-talet fanns flera konkurrenrande system. Men det kommer nog att ändra sig igen ... Ang. bidraget http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/formaner/lanedatorhempc.4.7459477810df5bccdd4800012444.html )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All IT inom Stockholms stad upphandlas alltså numera från Volvo, ..

 

 

o k

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...