Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan PC (Windows) öppna .dmg-filer?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Har köpt en DVD-skiva (Sveriges Dödbok 5) som är avsedd för PC ..

 

Nu har jag installerat dödboken på MacBook med hjälp av en demoversion av Crossover.

Och det funkar..

 

Nu tänkte jag få in programmet på en PC, en liten HP utan optisk läsare..

En USB-sticka får det bli istället..

 

Om jag gör en .dmg och lägger på den...kan Windows öppna den då och installera programmet?

Har inte PC-n här ännu, men vill förbereda mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, Windows kan inte använda dmg-filer. Här finns en lite guide hur man kan göra (det finns tydligen ett program som heter MagicISO som kan lösa det, men jag har aldrig använt eller sett det)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har köpt en DVD-skiva (Sveriges Dödbok 5) som är avsedd för PC ..

 

Nu har jag installerat dödboken på MacBook med hjälp av en demoversion av Crossover.

Och det funkar..

 

Nu tänkte jag få in programmet på en PC, en liten HP utan optisk läsare..

En USB-sticka får det bli istället..

 

Om jag gör en .dmg och lägger på den...kan Windows öppna den då och installera programmet?

Har inte PC-n här ännu, men vill förbereda mig

Har du inte trådlöst (eller trådat) nätverk? Varför trassla med USB då? Du borde kunna öppna dmg'n i Macen och sedan komma åt den öppnade skivavbilden via nätverket - eller packa upp den till en mapp på Macen och installera från den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du ska kunna lägga filerna från DVDn rakt av på en FAT32-formaterad sticka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Har köpt en DVD-skiva (Sveriges Dödbok 5) som är avsedd för PC ..

 

Nu har jag installerat dödboken på MacBook med hjälp av en demoversion av Crossover.

Och det funkar..

 

Nu tänkte jag få in programmet på en PC, en liten HP utan optisk läsare..

En USB-sticka får det bli istället..

 

Om jag gör en .dmg och lägger på den...kan Windows öppna den då och installera programmet?

Har inte PC-n här ännu, men vill förbereda mig

 

Spara avbilden som dvd/cd-master i Skivverktyg (i Spara-dialogens rullgardin för "Avbildsformat"). När avbilden är färdig får den filändelsen "cdr", ändra manuellt till "iso". Du behöver alltså inte konvertera nånting. Men för att läsa och mounta skivavbilder i Windows måste du installera ett tredjepartsprogram, tex MagicISO som är gratis och fungerar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren ska testa lite då..

 

 

Crossover fungerar perfekt på min MacBook.

Fick klura lite för få installerat skivan, och sedan skapa en "flaska"

Visst ser det PC-aktigt ut, ingen Mackänsla alls..

 

Får nog köpa Crossover också..en månads demo är ju hyfsat bra ändå

Men jäklar vad nöjd jag är med Dödboken...sitter klistrad vid nu och hämtar uppgifter :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du ska kunna lägga filerna från DVDn rakt av på en FAT32-formaterad sticka.

 

Så du tror att det är smidigast att dra dessa filer rätt över?

 

post-113-006373100 1298650611_thumb.jpg

 

Får testa det sedan .

.så himla kul att jobba med programmet så jag hinner ingenting nu, hinner knappt äta :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej Pocahontas.

Såg att du använder Crossover för att kunna läsa ”Dödboken” i din släktforskning.

 

Jag har laddat ned ”Crossover” och ser fram emot att kunna öppna ”Dödboken”, ”Sveriges Befolkning” i min iver att komma igång med min släktforskning men har samtidigt förstått att det är inte så lätt för en novis som jag att få detta program att lira på min Mac.

 

Har du något bra tips åt mig för att komma igång på rätt sätt och undvika en massa frustrationer att inte få det att fungera.

 

Hoppas att du som är vår guru och mentor inom detta område har tid och möjlighet att svara på min begäran om hur jag bör agera och att du kan hjälpa mig med detta.

Såg även att du förordade webbläsaren Omniweb för att kunna hantera SVAR samt lantmäteriets utgåvor.

Så det har jag laddat ned i dag.

 

Som sagt hoppas att du kan hjälpa mig med lite goda råd om hur jag kommer igång och får crossover att fungera med Dödboken m m.

 

Med vänliga inspirerande Machälsningar

 

Christer Tornerup

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...