Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Menyraden


jenke

Rekommendera Poster

Hej,

Håller på försöka installera min nya mac mini. Hur kan jag få upp menyraden på skärmen? (äpplet, arkiv, redigera, visa mm)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du är inne i installationsprogrammet ska du flytta muspekaren till skärmens ovankant. Då bör menyraden dyka upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådbuss: Jag ser inte menyraden överst på skärmen, och jag vet inte hur man får fram den. Alltså menyraden som innehåller från vänster: äpplet, Arkiv, Redigera, Visa, Historik, Bolmärken, Verktyg, Fönster och hjälp.

 

Wargen41: Dum fråga: vad menar du med installationsprogrammet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådbuss: Jag ser inte menyraden överst på skärmen, och jag vet inte hur man får fram den. Alltså menyraden som innehåller från vänster: äpplet, Arkiv, Redigera, Visa, Historik, Bolmärken, Verktyg, Fönster och hjälp.

 

Wargen41: Dum fråga: vad menar du med installationsprogrammet?

 

När ser du inte den? Medan du kör ett installationsprogram eller hela tiden? Om det är hela tiden, har du haft två bildskärmar anslutna, alternativt har du en kabel ansluten till någon annan bildskärm/projektor/teve?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela tiden. Kör md hdmi adapter mellan mac minin och tvn, men tror inte det är det som är problemet (väl?) utan förmodar att det är en enkel inställning som möjliggör att menyraden visas eller inte visas? Exempelvis på den mac jag sitter och skriver på just nu ser jag längst upp i skärmen en menyrad med de saker jag tidigare nämnt, samt klocka, nätverken, batteriet, spotlight, skärmar och annat som jag tidigare valt skall synas på menyraden. Denna menyrad ser jag inte på tv:n när jag har mac minin påslagen. Jag ska t ex klicka på Arkv/arbeta nedkopplad så hittar jag inte arkiv i menyraden längst uppe i skärmen. Hur får jag up denna menyrad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela tiden. Kör md hdmi adapter mellan mac minin och tvn, men tror inte det är det som är problemet (väl?) utan förmodar att det är en enkel inställning som möjliggör att menyraden visas eller inte visas? Exempelvis på den mac jag sitter och skriver på just nu ser jag längst upp i skärmen en menyrad med de saker jag tidigare nämnt, samt klocka, nätverken, batteriet, spotlight, skärmar och annat som jag tidigare valt skall synas på menyraden. Denna menyrad ser jag inte på tv:n när jag har mac minin påslagen. Jag ska t ex klicka på Arkv/arbeta nedkopplad så hittar jag inte arkiv i menyraden längst uppe i skärmen. Hur får jag up denna menyrad?

Om du inte ser Docken heller så har du gjort TVn till din huvudskärm (och där det där menyraden finns).

 

Systeminställningar-->Bildskärm. Dra den lilla menyraden från TV-avbilden till Mac-avbilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag i alla fall löst menyradproblemet, av en mer eller mindre ren slump. Jag klickade ur rutan "maximal bildyta" i alternativ på bildskärmar/alternativ!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju bra.

Men du hade fått problemet löst mycket snabbare om du från början hade talat om att du hade en TV ansluten och att det var där du inte såg menyraden (men såg Docken).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ett av mina problem är att jag inte är tydlig nog, men det krävs en viss "lägsta nivå" i mac/datorkunskap för kunna vara det oxå!

 

Men, ett annat problem jag har med minin är att jag inte lyckas med lösenord komma in på mitt eget trådlösa nätverk med minin. Mkt konstigt. Jag har såväl min iphone som min macbook uppkopplade på detta trådlöst nätverk, minin hittar detta nätverk, men vill inte släpa in mig i det (nätverket) efter att jag angett korrekt lösenord. Vad kan detta bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela tiden. Kör md hdmi adapter mellan mac minin och tvn, men tror inte det är det som är problemet (väl?) utan förmodar att det är en enkel inställning som möjliggör att menyraden visas eller inte visas?

 

 

Nej, precis som Telly82 säger så visas menyrad och dockan på huvudbildskärmen. Vilken som är huvudbildskärm ändrar du i Systeminställningar > Bildskärm, men du skulle också fått tillbaka det till den vanliga skärmen om du hade dragit ur hdmi-kabeln ur datorn.

 

Det finns ingen inställning som gör att du kan stänga av visningen av menyraden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, ett annat problem jag har med minin är att jag inte lyckas med lösenord komma in på mitt eget trådlösa nätverk med minin. Mkt konstigt. Jag har såväl min iphone som min macbook uppkopplade på detta trådlöst nätverk, minin hittar detta nätverk, men vill inte släpa in mig i det (nätverket) efter att jag angett korrekt lösenord. Vad kan detta bero på?

 

Krypteringen - WEP, WPA, WPA2 och dessutom några andra saker. Jag kan inte kolla nu (kör Windows för ögonblicket), men det finns under Airportsymbolen i menyraden där du ställer in vad du skall använda. Det kan knasa till sig ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ett av mina problem är att jag inte är tydlig nog, men det krävs en viss "lägsta nivå" i mac/datorkunskap för kunna vara det oxå!

Du är inte ensam.  :)

För dig så är det kanske självklart, men för den som inte är på plats så är det ju inte det.

Låtsas att du ska beskriva dina problem över telefon, så får man med det mesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...