Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad är snacket om att SSD slits ut? Teckna APC?


Orphanator

Rekommendera Poster

Hey

 

Läser massa tjaffs på sidan om att SSD slits ut efter massa s.k "överskrivningar" - vad betyder det?! Kommer min MBA vara seg om ett år pga det?

 

Bör man teckna Apple Care för att skydda sig mot det eller täcks hårddiskar av garanti?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnetismen avtar information försvinner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hey

 

Läser massa tjaffs på sidan om att SSD slits ut efter massa s.k "överskrivningar" - vad betyder det?! Kommer min MBA vara seg om ett år pga det?

 

Bör man teckna Apple Care för att skydda sig mot det eller täcks hårddiskar av garanti?

 

seg är fel ord men något långsammare(antagligen kommer du inte märka det i praktiken), det går inte på garantin och apple care hjälper nog inte heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, en SSD bygger inte på magnetism. Det är flashminnesteknik.

 

Jo, jag skrev fel, men informationen försvinner , så segare blir det inte som frågställaren undrade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan man blir SSD-hysterisk måste man ta i beräkningen att den är dyr och inte håller länge och kan tappa farten under sin livstid. Tekniken är inte färdig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan man blir SSD-hysterisk måste man ta i beräkningen att den är dyr och inte håller länge och kan tappa farten under sin livstid. Tekniken är inte färdig.

 

Inte håller längre? Den har 4ggr MTB än en vanlig HDD.

 

HDD • MTBF (genomsnittstid mellan fel): 330,000 timme/timmar

 

SSD 1.2 million hours Mean Time Before Failure (MTBF)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan man blir SSD-hysterisk måste man ta i beräkningen att den är dyr och inte håller länge och kan tappa farten under sin livstid. Tekniken är inte färdig.

 

Livslängden är väl snarare osäker ännu, men på samma sätt som en mekaniska hårddisk kan antingen haverera efter tretton månader eller rulla i tio år så är det väl väldigt individuellt, beroende på användningssätt, för en SSD. Framtiden får utvisa om de håller längre eller kortare tid än en genomsnittlig vanlig mekanisk svarv. Det är priset jag tycker är mest avskräckande ännu så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju fler som köper och är testpiloter, desto bättre och billigare blir de i framtiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har satt in SSD disk i både min MacPro och i min Macbook Pro.... och det enda jag ångrar.. är att jag inte gjorde det tidigare. Båda datorerna fick ett enormt prestandalyft.

 

Mer SSD åt folket ;-)

 

- Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla diskar går sönder. Har aldrig haft en disk som hållit längre än 2 år. Ngnsin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skummat igenom en hel del artiklar på nätet av mer eller mindre berömda källor och samtliga är försiktiga med att ösa lovord över SSD-tekniken eftersom man vet så lite om långtidseffekterna. Någon hade uppmätt att en SSD hade tappat 66% av farten efter en tid mm. Men om ingen köper blir det heller ingen utveckling och massproduktion som kan kapa priserna och föra utvecklingen framåt........... Lustigt nog har inte en enda hårddisk gått sönder i mina Macar sedan jag köpte min första Performa 1996, däremot några nätdelar.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt nog har inte en enda hårddisk gått sönder i mina Macar sedan jag köpte min första Performa 1996, däremot några nätdelar.....

 

Originaldisken i den iMac G3 jag hade började tjuta i lagringen efter ett par år. Disken funkade, men det gick knappt att vistas i samma rum som den, men det är väl den enda - trots att det passerat ett otal datorer med hårddiskar genom mina händer sedan 1992 (en Mac Classic II :bultandehjarta: - de före 1992 hade enbart diskettenheter :D )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, vilken SSD är bäst för mac eftersom osx inte har stöd för trim? Kingston SSDnow V+ med deras "garbage collection" ?

 

Edit: Såg en nyhet nu att Lion kommer ha stöd för trim. Lion supports TRIM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Corsair F120 kan jag starkt rekommendera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag skrev fel, men informationen försvinner , så segare blir det inte som frågställaren undrade

 

Det där stämmer inte riktigt. Allt eftersom flash minnen slits ut så tar det längre tid att radera minnescellerna. Det kan till exempel krävas att man initierar fler raderingar av samma minnesblock innan det hamnar i det tillstånd som man önskar, dvs "1". Hur stor effekt det får på prestanda på disknivå beror lite på hur man har implementerat hanteringen av flash minnes chipen från diskkontrollern, hur disken utnyttjas i den applikationen och hur stor andel redundanta block man har i disken samt om operativsystemet stödjer TRIM.

 

 

Innan man blir SSD-hysterisk måste man ta i beräkningen att den är dyr och inte håller länge och kan tappa farten under sin livstid. Tekniken är inte färdig.

 

Det beror på hur du ser på saken, jag skulle inte säga att flash tekniken som sådan är "under utveckling" på något annat sätt än vad som sker till exempel med packningstätheten på magnetiska media. I princip så är antalet läsfel från MLC NAND Flash lägre än vad det är från moderna magnetiska media. Så på sätt och vis kan man säga att flash tekniken är överlägsen magnetiska media. Samtidigt så finns det en begränsning i antalet skrivcykler som ett flash minne klarar å andra sidan har magnetiska lagringsmedia lager som slits med tiden.

 

 

 

Inte håller längre? Den har 4ggr MTB än en vanlig HDD.

 

HDD • MTBF (genomsnittstid mellan fel): 330,000 timme/timmar

 

SSD 1.2 million hours Mean Time Before Failure (MTBF)

 

Man ska inte tolka MTBF siffror som Fan tolkar Bibeln. MTBF har absolut ingenting med livslängden på disken att göra, det är en allmän missuppfattning som beror på att folk i allmänhet egentligen inte vet hur man beräknar värdet. MTBF är ett mått på hur många "slumpmässiga" fel man kan förvänta sig under en viss tidsperiod beroende på hur många enheter man har i drift. Det beräknade värdet beror till viss del på vad man har för "mission profile", dvs. hur produkten används, omgivningstemperatur, vibrationer, hur stor andel av tiden produkten är spänningssatt etc.

 

 

 

Livslängden är väl snarare osäker ännu, men på samma sätt som en mekaniska hårddisk kan antingen haverera efter tretton månader eller rulla i tio år så är det väl väldigt individuellt, beroende på användningssätt, för en SSD. Framtiden får utvisa om de håller längre eller kortare tid än en genomsnittlig vanlig mekanisk svarv. Det är priset jag tycker är mest avskräckande ännu så länge.

 

Jag vet inte om man kan säga att livslängden är osäker, man kan ganska väl beräkna hur lång tid som ett flash minne överlever beroende på hur det används. Det man inte vet är hur användningen av diskar ser ut i vanliga Laptops, speldatorer mfl. medan man i server sammanhang ofta har ganska god koll på hur mycket bandbredd som används, vilken andel av skrivning och läsningar man har etc. Vet du bara om hur din anvädning av disken ser ut så kan du ganska exakt beräkna hur lång tid som disken kommer att överleva i din dator.

 

Det här med livslängd, eller snarare hur länge du kan förvänta dig att ett flash minne håller informationen i förhållande till antalet skrivcykler har ett omvänt förhållande. Man kan säga att kondensatorn (i den sk floating gate) "läcker" (skulle den inte göra det skulle du inte kunna ändra innehållet i flash cellen) och att läckaget ökar något varje gång som du manipulerar innehållet eftersom du riskerar att skada isolationsskiktet. Hur länge ett flash minne klarar av att hålla informationen beror på hur varmt flash chipet är, om det är SLC eller MLC, hur många bitar per cell det är i MLC, hur många gånger du skrivit information och raderat cellen.

Vad det i praktiken betyder är att du kan klara mycket fler läsningar och skrivningar i en cache applikation där data inte lagras så länge, t.ex. en månad på sin höjd, medan data som skall klara att lagras 10 år inte alls klarar lika många skriv och raderingscykler. Hur många bitar du dessutom offrar till ECC har också en påverkan eftersom det påverkar hur många defekta celler du klarar av innan du får problem. (Olika flash celler har olika livslängd beroende på små defekter i tillverkningsdefekter.) Plus flera andra faktorer som kan påverka...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jösses...

 

Förklara för en idiot:

 

Vaf bör jag göra för att förhindra förstörelse av min inbyggda ssd/flashdisk i min mb air? Jag är sjukt försiktig med datorn rent fysiskt men i och med att flashminnet är fastlött så kan man ju inte byta enkelt ifall den pajjar. Skyddar någon Apple Care detta? Alt hemförsäkring med liten värdeminskning och självrisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jösses...

 

Förklara för en idiot:

 

Vaf bör jag göra för att förhindra förstörelse av min inbyggda ssd/flashdisk i min mb air? Jag är sjukt försiktig med datorn rent fysiskt men i och med att flashminnet är fastlött så kan man ju inte byta enkelt ifall den pajjar. Skyddar någon Apple Care detta? Alt hemförsäkring med liten värdeminskning och självrisk?

 

tror att du är lite överdrivet rädd för att den blir slö över tid antagligen handlar det om några få %s förlust i hastighet och kapacitet om några år.

men om du vill vara på den säkra sidan bör du uppdatera till Lion så fort det släpps då det har TRIM som förbättrar livslängden för SSDs.

 

Och sen så är SSD inte fastlöd, den är fastskruvad.

 

Edit: med försäkringar och sånt, jag tror det fungerar, de kommer inte gå med på argumentet: datorn har blivit lite långsammare kan ni fixa det ? utan då måste det vara en betydlig skillnad typ 50% långsammare(minst) för att det ska bry sig och inte avfärda det som vanlig förslitning. Risken för att den blir så mycket långsammare tror jag är mycket otroligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jösses...

 

Förklara för en idiot:

 

Vaf bör jag göra för att förhindra förstörelse av min inbyggda ssd/flashdisk i min mb air? Jag är sjukt försiktig med datorn rent fysiskt men i och med att flashminnet är fastlött så kan man ju inte byta enkelt ifall den pajjar. Skyddar någon Apple Care detta? Alt hemförsäkring med liten värdeminskning och självrisk?

AppleCare är en förlängd garanti. Garanti är tillverkarens åtaganden mot oförutsedda fel på produkten. Hemförsäkring skyddar dina saker mot olika yttre händelser som vattenskada, brand, stöld mm men inte om prylarna ger upp. Har du en ALLRISK-försäkring har du också ett skydd mot att du skadar dina saker. Inte att blanda ihop med drulle! Drulle är ett annat namn på ansvarsbiten i hemförsäkringen som skyddar dig om du ställer till det gentemot andra.

...

Det skulle kunna betyda följande:

Om SSD-disken skulle ge upp inom ett år omfattas den av den vanliga garantin. Ger den upp mellan ett och tre år omfattas den bara av garanti om du har Apple Care. Utan AC eller efter den tar slut finns ingen försäkring som hjälper dig.

...

Tappar du datorn så den går sönder omfattas du inte av garanti, AC eller hemförsäkring UTAN Allrisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jösses...

 

Förklara för en idiot:

 

Vaf bör jag göra för att förhindra förstörelse av min inbyggda ssd/flashdisk i min mb air? Jag är sjukt försiktig med datorn rent fysiskt men i och med att flashminnet är fastlött så kan man ju inte byta enkelt ifall den pajjar. Skyddar någon Apple Care detta? Alt hemförsäkring med liten värdeminskning och självrisk?

 

SSDn i en MB Air är ett separat kort som är anslutet till kontakt på moderkortet, det är inte som RAM fastlött direkt på moderkortet, vilket betyder att du i ett senare skede kan både byta och uppgradera din SSD i nya MB Air. Det negativa man kan säga är att Apple har valt en egen formfaktor på SSD för att minska storleken på den. Så det går inte att välja vilken 1.8" / 2.5" SSD på marknaden men den är fortfarande utbytbar för den som så önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna betyda följande:

Om SSD-disken skulle ge upp inom ett år omfattas den av den vanliga garantin. Ger den upp mellan ett och tre år omfattas den bara av garanti om du har Apple Care. Utan AC eller efter den tar slut finns ingen försäkring som hjälper dig.

...

 

 

 

Borde inte reklamationsrätten på 3 år skydda samma saker som en garanti skyddar? Båda skyddar ju usrpungliga fel? Förbrukningsvaror går väl inte på garantin, såsom batteri och hårddiskar? För går de på garantin borde väl de gå under 'ursprungliga fel' också?

 

Jag verkar oroa mig i onödan, besides, om ssd-diskarna är utbytbara (dvs man måste inte byta hela logikkortet som går på 8000 tusen) så är det ju inga problem. Skulle den gå sönder om kanske 2 år är det väl bara att lämna in och byta för nån tusing.

 

Tack för info alla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte reklamationsrätten på 3 år skydda samma saker som en garanti skyddar? Båda skyddar ju usrpungliga fel? Förbrukningsvaror går väl inte på garantin, såsom batteri och hårddiskar? För går de på garantin borde väl de gå under 'ursprungliga fel' också?

 

Jag verkar oroa mig i onödan, besides, om ssd-diskarna är utbytbara (dvs man måste inte byta hela logikkortet som går på 8000 tusen) så är det ju inga problem. Skulle den gå sönder om kanske 2 år är det väl bara att lämna in och byta för nån tusing.

 

Tack för info alla!

Reklamationsrätt innebär att bevisbördan hamnar på dig. Garantin är tvärt om.

...

Förbrukningsdetaljer och varor omfattas av garanti om de har avsevärt kortare livslängd än förväntat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alright, men bevisbördan blir ju att tekniknissen får göra en teknisk felsökning (som jag betalar för) - hittar han inga yttre skador på ssd:en och den helt enkelt bara lagt av, av oturliga skäl, så bör väl det infalla under reklamationsrätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte reklamationsrätten på 3 år skydda samma saker som en garanti skyddar? Båda skyddar ju usrpungliga fel? Förbrukningsvaror går väl inte på garantin, såsom batteri och hårddiskar? För går de på garantin borde väl de gå under 'ursprungliga fel' också?

 

Jag verkar oroa mig i onödan, besides, om ssd-diskarna är utbytbara (dvs man måste inte byta hela logikkortet som går på 8000 tusen) så är det ju inga problem. Skulle den gå sönder om kanske 2 år är det väl bara att lämna in och byta för nån tusing.

 

Tack för info alla!

 

Reklamationsrätten och Garantin täcker väl i princip samma sak i praktiken om du är privatperson. Det som skiljer lite är hur bevisbördan ser ut där Reklamationsrätten lägger bevisbördan på säljaren under de första 6 månaderna och på köparna de resterande 2,5 åren. En Garanti kan i sin enklaste form täcka de lagstadgade kraven i Reklamationsrätten men du kan också utöka skyddet för att täcka skador utöver ursprungliga fel om man så önskar. Om du köper en produkt som något annat än privatperson, med andra ord företagsköp och liknande, finns det inte någon reklamationsrätt att luta dig emot.

 

När det gäller Garantier så kan du i princip lova vad som helst om du vill, som att om datorn går sönder så får du en ny under garantitiden även om du medvetet kört över den med bilen, så länge du håller det så är allt frid och fröjd. (Men kan bli väldigt dyrt för den som säljer produkten...) Håller du inte det du har lovat i din garanti så är det ett avtalsbrott med alla de juridiska konsekvenser det kan få...

 

Det man bör tänka på med SSDer som "slits ut" är att de inte bara plötsligt förlorar all information utan det som händer är att det helt enkelt inte längre går att skriva till disken. Den information som då finns lagrad på disken ligger kvar och går att läsa ut så det är inte riktigt samma sak som ett hårddiskhaveri i ett roterande lagringsmedia...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...