Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur pass krävande program klarar nya 13" MBP av?


Stuwik

Rekommendera Poster

Jag har länge velat investera i en mac eftersom min gamla laptop börjar bli outhärdlig och jag kan inte syssla med det jag vill längre. Jag vill spela många olika spel, och framförallt sitta med krävande program som photoshop, premier pro och after effects bl a. Samtidigt har jag en tajt budget då jag är "fattig" student. (Studentrabatt är dock ett plus!)

 

Jag undrar alltså om jag klarar mig med den nya 13" macbook pro till dessa krav ovan? Grafiken spelar ingen större roll i ett spel, den kan jag sänka, men programmen kan ju inte sänkas. Visserligen skulle en 15" MBP sitta fint, med dedikerad grafik och allt, men de extra tusenlapparna skulle betyda många månader till av sparande.

 

Kort sagt; pallar 13" MBP för sådana krävande program som PS och AE? Tack för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har länge velat investera i en mac eftersom min gamla laptop börjar bli outhärdlig och jag kan inte syssla med det jag vill längre. Jag vill spela många olika spel, och framförallt sitta med krävande program som photoshop, premier pro och after effects bl a. Samtidigt har jag en tajt budget då jag är "fattig" student. (Studentrabatt är dock ett plus!)

 

Jag undrar alltså om jag klarar mig med den nya 13" macbook pro till dessa krav ovan? Grafiken spelar ingen större roll i ett spel, den kan jag sänka, men programmen kan ju inte sänkas. Visserligen skulle en 15" MBP sitta fint, med dedikerad grafik och allt, men de extra tusenlapparna skulle betyda många månader till av sparande.

 

Kort sagt; pallar 13" MBP för sådana krävande program som PS och AE? Tack för svar!

 

Och hur mycket kraftfullare och bättre är i7 jämfört med i5 undrar jag... värt 2.500kr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Pixelmator istället för Photoshop, det snurrar på utmärkt fint även med en äldre MacBook Pro 13". Och säljs billigt via App Store jämfört med svindyra Photoshop. Några hundralappar bara, finemang för en fattig student.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, men det var inte att skaffa photoshop som var problemet. Frågan var om datorn klarar av just de programmen. :P (Särskilt AE och även 3D-grafik.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har länge velat investera i en mac eftersom min gamla laptop börjar bli outhärdlig och jag kan inte syssla med det jag vill längre. Jag vill spela många olika spel, och framförallt sitta med krävande program som photoshop, premier pro och after effects bl a. Samtidigt har jag en tajt budget då jag är "fattig" student. (Studentrabatt är dock ett plus!)

 

Jag undrar alltså om jag klarar mig med den nya 13" macbook pro till dessa krav ovan? Grafiken spelar ingen större roll i ett spel, den kan jag sänka, men programmen kan ju inte sänkas. Visserligen skulle en 15" MBP sitta fint, med dedikerad grafik och allt, men de extra tusenlapparna skulle betyda många månader till av sparande.

 

Kort sagt; pallar 13" MBP för sådana krävande program som PS och AE? Tack för svar!

 

Du klarar dig långt på en MB Pro 13" med Intel Core i5, i och för sig så har MB Pro 13" två kärnor jämfört med MB Pro 15" som har fyra, och program som PS brukar ändå inte utnyttja allt för mycket av grafikkortets kapacitet. Däremot har du större behov av minne om du ska hålla på med bildbehandling. Dock är det billigare att köpa MB Pro med lite minne och själv bygga ut det till ett rimligare pris, förutsatt att man är lite händig själv och vet vad man håller på med.

 

 

Och hur mycket kraftfullare och bättre är i7 jämfört med i5 undrar jag... värt 2.500kr?

 

Att byta från en Intel Core i5 till i7 ger ett prestandalyft på runt 30-40% vid samma klockfrekvens. Om detta är mycket eller lite beror väl lite på vad det är du ska använda datorn till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, men det var inte att skaffa photoshop som var problemet. Frågan var om datorn klarar av just de programmen. :P (Särskilt AE och även 3D-grafik.)

 

Det borde stå i manualen till photoshop vad det har för krav på hårdvara. Rekommenderar att du läser det som står där.

Eller så kan du ju surfa in på Adobes websida och läsa där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du klarar dig långt på en MB Pro 13" med Intel Core i5, i och för sig så har MB Pro 13" två kärnor jämfört med MB Pro 15" som har fyra, och program som PS brukar ändå inte utnyttja allt för mycket av grafikkortets kapacitet. Däremot har du större behov av minne om du ska hålla på med bildbehandling. Dock är det billigare att köpa MB Pro med lite minne och själv bygga ut det till ett rimligare pris, förutsatt att man är lite händig själv och vet vad man håller på med.

 

Tack! Då kan jag nog lugnt köpa en 13" :). Minne har jag tänkt utöka själv, så det blir jättebra.

 

Det borde stå i manualen till photoshop vad det har för krav på hårdvara. Rekommenderar att du läser det som står där.

Eller så kan du ju surfa in på Adobes websida och läsa där.

 

Smart! Jag ska göra det för säkerhets skull. Tack. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Processor och grafikkort kommer inte att vara ett problem där, utan vad det stupar på är ofta att man sätter in för lite internminne. Så in med 8 gigabyte. För kritiskt arbete med video är det separat hårddiskar eller hårddisksystem som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är fundersom över grafikkortet i nya MBP 13". Är det tillräckligt kraftfullt för att kolla HD-filmer i 1080p? Jag kommer inte spela spel på den.

Att kolla HD-filmer är väl det mest krävande jag kommer använda datorn till. Hur stor inverkan har grafikkort på övrigt användande som t.ex surf, chatt, nedladdning o.s.v?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är fundersom över grafikkortet i nya MBP 13". Är det tillräckligt kraftfullt för att kolla HD-filmer i 1080p? Jag kommer inte spela spel på den.

Att kolla HD-filmer är väl det mest krävande jag kommer använda datorn till. Hur stor inverkan har grafikkort på övrigt användande som t.ex surf, chatt, nedladdning o.s.v?

 

Tror jag inte sa vara några större problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är fundersom över grafikkortet i nya MBP 13". Är det tillräckligt kraftfullt för att kolla HD-filmer i 1080p? Jag kommer inte spela spel på den.

Att kolla HD-filmer är väl det mest krävande jag kommer använda datorn till. Hur stor inverkan har grafikkort på övrigt användande som t.ex surf, chatt, nedladdning o.s.v?

 

Man använder inte grafikkortet för att rendera video. Man kan göra det men det är inte nödvändigt. Även en gammal macbook med core 2 duo klarar 1080p utan större bekymmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va många konstiga frågor det kommer när det gäller 13".

Många frågor handlar om att man ska redigera bilder och video. Men ska man inte då satsa på en större skärm än att sitta på en 13" och redigera en bild?

 

Och om man nu ska göra "enklare" redigering så räcker väl vilken macbook pro som helst som finns på marknaden idag.

 

Eller har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va många konstiga frågor det kommer när det gäller 13".

Många frågor handlar om att man ska redigera bilder och video. Men ska man inte då satsa på en större skärm än att sitta på en 13" och redigera en bild?

 

Och om man nu ska göra "enklare" redigering så räcker väl vilken macbook pro som helst som finns på marknaden idag.

 

Eller har jag fel?

 

Nej jag är beredd att hålla med dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va många konstiga frågor det kommer när det gäller 13".

Många frågor handlar om att man ska redigera bilder och video. Men ska man inte då satsa på en större skärm än att sitta på en 13" och redigera en bild?

 

Och om man nu ska göra "enklare" redigering så räcker väl vilken macbook pro som helst som finns på marknaden idag.

 

Eller har jag fel?

 

man kan ju koppla in en större skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va många konstiga frågor det kommer när det gäller 13".

Många frågor handlar om att man ska redigera bilder och video. Men ska man inte då satsa på en större skärm än att sitta på en 13" och redigera en bild?

 

Och om man nu ska göra "enklare" redigering så räcker väl vilken macbook pro som helst som finns på marknaden idag.

 

Eller har jag fel?

 

Min tanke är att köpa en större skärm framöver att koppla in. :) Jag hade gärna satsat på en dator med större skärm, men min budget har en gräns. Och eftersom jag ändå behöver en skärm tar jag billigaste möjliga alternativet. Låter det lite vettigare? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är på lur att inhandla en 15" MBP, egentligen skulle en 13" räcka, men eftersom 13 tummaren bara har ett grafikkort från Intel som FCP inte stöder så måste jag tyvärr lägga på 6 lappar :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...