Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Behöver jag vara orolig för min MP?


Juhanniz

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar o jag bör vara orolig för min Mac PRO. (8-core, inhandlad ny i höstas)

 

I förrgår satte jag in en ny hårddisk i det fjärde(och sista) facket i datorn. 

 

Som jag brukar göra efter installation av hårdvara, körde jag skivverktyg och kontrollerade samtliga hårddiskar i datorn. Jag kontrollerade alla diskar även med Diskwarrior. 

 

Allt funkade fint! Inga strul med datorn i övrigt heller! 

 

Men efter som jag brukar vilja vara på den säkra sidan så körde jag ett Apple hardware test för att se att allt verkligen är i sin ordning. 

 

Jag valde först Snabb kontroll. Då var allt ok. När jag sedan valde längre kontroll, fick jag detta varningsmeddelande:

 

4HDD/11/40000000 SATA (3)

 

Jag blev förundrad. Jag gjorde s jag borde gjort från början, kopplade ut alla usb-kontakter från datorn(förutom mus och tangentbord) och körde det längre testet igen. 

 

Då stod det att allt funkar fint!

 

Gjorde om det långa testet en tredje gång..med usb-kablarna i(hubb, mbox2(ljudkort) Då kom samma felmeddelande som nämnt ovan. 

 

Nu har jag precis gjort ett fjärde långt test i Apple hardware test med alla usb-kablar urkopplade. 

Då står det att det inte har påträffats några problem!!

 

 

Bör jag vara orolig? Strunta i det? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick precis samma felmeddelande på min Macbook Pro för snart ett år sedan. Felet indikerar att det är något problem med en utav hårddiskarna.

 

Eftersom det bara finns en hårddisk på MBP så låg ju OS:et på denna så att något var fel märktes då tydligt.

Jag hade märkt att min dator börjat gå rätt segt på senare tid. Det tog långtid att starta upp den, det blev en hel del "badbollar" när jag öppnade använde diverse program och det tog långtid att kopiera filer till/från hårddisken via min backup-disk som har en snabb firewire 800 anslutning. Det liksom "hoppade" fram när jag kopierade större filer.

 

 

Datorn fungerade men något var uppenbarligen inte som det skulle. Jag körde utökade Apples Hardware Test flera gånger. (Körde man bara det vanliga, snabba, hardware testet hittades aldrig något fel.) Den hittade inte felet varje gång med AHT men ca 2 av 3 gånger fick jag den fel koden du beskrivit.

 

Det slutade med att jag lämnade in dator till Apple för reparation som mycket riktigt kunde konstatera att hårddisken inte var som den skulle och bytt denna till en under garantin.

 

Så för att sammanfatta det hela, en utav dina hårddiskar är defekta. Kanske den i fack 3, eftersom den säger SATA (3)? Felkoden jag fick sa SATA (0,0) istället.

 

Jag vet inte exakt vad som var fel med hårddisken men den presterade uppenbarligen inte som den skulle. Kanske håller den ett tag till, eller så rasar den om 10 min... ...ingen kan veta säkert.

 

Prova att kopiera några större filer till/från den för att se om den är långsammare och än de andra hårddiskarna. För mig "hackade" liksom progress baren fram när något kopierades.

 

Du kan ju alltid testa att formatera om den och skriva över med nollor för att på så sätt sortera bort defekta delar från den. Jag vet inte riktigt om det kommer att funkar dock, jag testade aldrig det då jag heller ville ha en ny, felfri disk, eftersom jag ändå hade garanti kvar på datorn.

 

Glöm inte att säkerhetskopiera all information på hårddisken medans den fortfarande fungerar!

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det "roliga" är ju att det visar "hårddiskfel" när han har anslutet ljudkortet och hubben, inte annars... Jag är mer på Penna_Ha:s linje... Kan du ansluta hubben och ljudkortet separat (inte tillsammans) och testa vad hardware test säger var för sig? Eller är hubben en del av ljudkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade också problem med hårddisk tillsammans med externet ljudkort Terratec Producer jag bytte ljudkort och problemet försvann

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...