Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Crossover eller Parallels desktop för att spela PC-spel?


lillkati

Rekommendera Poster

Hejsan nu har jag hittat ett gammalt härligt pc-spel Dust tales of the wild west. nu e min fråga ska jag köra Crossover eller Paralles desktop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Crossover klarar inte alla spel och program. Bara så att du vet. Annars är det en bra lösning.

Jag föreslår att du provar dig fram och och glöm inte Bootcamp. Det är ett tredje alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp jag har provat Crossover men de funka inte. de jag skulle vilja ha är ett enkelt program så jag slipper installera windows på min mac. finns de nå liknande program som crossover eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp jag har provat Crossover men de funka inte. de jag skulle vilja ha är ett enkelt program så jag slipper installera windows på min mac. finns de nå liknande program som crossover eller?

 

Du kan inte riktigt förvänta dig att hitta motsvarande programs som kommer att fungera klockrent eftersom alla sådana frågor ganska snabbt kondenseras ned till frågor om upphovsrätt. De flesta program utnyttjar från tid till annan anrop till funktioner i operativsystemet, vad program som crossover försöker göra är att fånga upp dessa och översätta dem till liknande eller motsvarande anrop i Mac OSX utan att för den skull återanvända Microsofts kod för operativsystemet. Det vore nämligen att göra intrång på deras upphovsrätt vilket skulle resultera i ganska fina rättsliga processer för företaget när Microsoft sätter in sina advokater. Enda orsaken till att detta överhuvudtaget låter sig göras är att koden för programmet redan är kompilerad för en Intel processor och Macen därför kan exekvera maskinkoden annars hade du behövt översätta även denna.

 

Vad krossover i princip gör är alltså att installera en mer eller mindre specialanpassad patch över programmet som får det att starta under Mac OSX eller Linux. Vilket då blir ett mellanting mellan att inte kunna köra programmet alls eller att skriva om programmet helt för ett nytt operativsystem.

 

Parallells desktop eller WMWares Fusion angriper problemet på en helt annan nivå, de skapar en virtuell dator som låter dem köra applikationer inklusive operativsystem, i en simulerad dator. Naturligtvis blir resultaten betydligt bättre om du låter en kopia av windows hantera alla anrop till operativsystemet och sedan fånga upp alla anrop till hårdvaran och låta Mac OSX hantera dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Burnin Sven

Sen är ju Parallels ett ganska suckit företag som i princip är omöjligt att få fatt på om det strular och det har gått över "garanti" tiden. Dvs med lite otur som i mitt fall så får man betala för att tala om att deras produkt inte funkar som den ska! Jag köpte nämligen nyaste uppgraderingen (som inte funkar som den ska i Coherence) och det räknas inte som ett köp i den meningen att jag har rätt att få hjälp eller ens prata med dom gratis. Det går heller inte att nå dom via mejl möjligen via snailmejl då men dom dom svarar det vet i hundan. Bootcamp eller en riktig PC är mitt råd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla trevliga och intressanta svar. just bootcamp och de övriga skulle jag vilja slippa för det är bara ett spel från år 1995 som jag hitta och jag vet att de fanns även till mac. som sagt de e inget måste att spela de men skulle vara hemskt roligt att spela ett gammalt spel för att få lite gamla sköna känslor som man fick när man lira de som barn.

 

Burnin Sven jag tänker aldrig köpa en pc mer i hela mitt liv wink.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hakar på här...

 

Är på väg att införskaffa en DVD-skiva som har kravet Windows 98 eller senare

post-113-059242200 1298404316_thumb.jpg

 

är det möjligt att installera denna skivan på min MacBook om jag köper Crossover?

 

Har ingen lust att trixa med Bootcamp...

 

Alternativet är annars att skaffa en billig beg. PC-laptop

eller låta syrran installera den på sin PC och jag får be henne om de uppgifter jag ibland söker.... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas:

 

Det där är väl SDB nr. 5? Visste inte att den hade kommit. Varför har du inte Parallels eller Fusion installerat, fungerar väldigt smidigt för just sådant här.

 

Jag provade SDB version 3 på Crossover, tillsammans med Svenska Ortnamn, för ett par år sedan. En av skivorna fungerade så där, texten och en del av knapparna hamnade utanför fönstret. Den andra skivan blev helt knas: inverterad bild osv. Enda sättet att få veta om det fungerar nu är att ladda ner demo av Crossover och prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hakar på här...

 

Är på väg att införskaffa en DVD-skiva som har kravet Windows 98 eller senare

 

är det möjligt att installera denna skivan på min MacBook om jag köper Crossover?

 

Har ingen lust att trixa med Bootcamp...

Funkar utmärkt i VMWare Fusion med Windows XP. Bara att kopiera texten och klistra in på "Mac-sidan".

 

Har inte testat Crossover, dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Jag har testat att spela ganska nya spel via Parallels Desktop (Dragon Age exempelvis), och det fungerar riktigt bra på en saftig modern Mac. Så om du bara vill spela gamla klassiker lär Parallels funka perfekt. Så till vida att du har kvar en XP-licens då (kan vara svårt att få tag på nu, och jag vet inte om Windows 7 är lika bakåtkompatibelt med spel från 1995).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inga Windowslicenser

Köpa Windows för att bara köra ett program nån gång då och då känns inte befogat..

 

VMWare Fusion verkar intressant, det ska jag prova...Tack för tipsen...det är banne mig inte ofta jag måste fråga om Windowsbaserade program :borstatanderna:

Men SDB kan jag förmodligen inte undvara måste införskaffa den då jag ser att jag har alltför många nu som jag inte vet om de lever eller är döda på 1900-talet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inga Windowslicenser

Köpa Windows för att bara köra ett program nån gång då och då känns inte befogat..

 

VMWare Fusion verkar intressant, det ska jag prova...Tack för tipsen...det är banne mig inte ofta jag måste fråga om Windowsbaserade program :borstatanderna:

Men SDB kan jag förmodligen inte undvara måste införskaffa den då jag ser att jag har alltför många nu som jag inte vet om de lever eller är döda på 1900-talet

Hemma har jag VMWare Fusion för DÅ när jag köpte det var det bättre än konkurrenten Parallells Desktop. På jobbet har jag Parallells Desktop, som jag tycker funkar snäppet bättre än VMWare Fusion. Fast jag har ju inte Sveriges Dödbok på jobbet, men det borde inte vara några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även VMWare Fusion kräver ju en Windows-skiva. Däremot kan man både i Fusion och Parallells installera det mesta från Windows 3.1 och uppåt. En skiva med Windows 98 eller 2000 borde man kunna hitta billigt eller gratis. Lite värre med XP, de säljs ganska dyrt fortfarande och dessutom måste man vara säker på att få en originallicens som fungerar. (Men man kan förstås också söka på det där andra stället ni vet.)

 

Det finns dessutom ett gratisalternativ till Fustion och Parallells, glömmer alltid vad det heter. Wine? Men måste fortfarande ha någon form av Windows-skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr inga Windowslicenser

Köpa Windows för att bara köra ett program nån gång då och då känns inte befogat..

 

VMWare Fusion verkar intressant, det ska jag prova...Tack för tipsen...det är banne mig inte ofta jag måste fråga om Windowsbaserade program :borstatanderna:

Men SDB kan jag förmodligen inte undvara måste införskaffa den då jag ser att jag har alltför många nu som jag inte vet om de lever eller är döda på 1900-talet

 

Du behöver en licens för Windows att installera i VMWare Fusion också (liksom i Parallels Desktop, BootCamp och Oracle VirtualBox). Testa i så fall hellre Oracle VirtualBox, det är gratis, funkar bra och lägger inte på en ytterligare femhundring på priset för Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns dessutom ett gratisalternativ till Fustion och Parallells, glömmer alltid vad det heter. Wine? Men måste fortfarande ha någon form av Windows-skiva.

 

Wine = Crossover fast gratis och utan grafiskt lullull. Det du tänker på är Oracle (tidigare Sun) VirtualBox

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj aj, man måste likt förbaskat ha en skiva på VMWare Fusion...det hade jag ju inte tänkt mig...

 

Har tankat ner Crossover och ska lägga det på min gamla iBook med 10.4 på, ska fungera sägs det...så får jag se..

Har ju möjlighet att få låna en liten PC minilaptop av svärdottern min, den har dock ingen optisk enhet..

Så då får jag lösa den biten om jag ska få installerat skivan...fan vad jobbigt detta blev :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj aj, man måste likt förbaskat ha en skiva på VMWare Fusion...det hade jag ju inte tänkt mig...

 

Har tankat ner Crossover och ska lägga det på min gamla iBook med 10.4 på, ska fungera sägs det...så får jag se..

Har ju möjlighet att få låna en liten PC minilaptop av svärdottern min, den har dock ingen optisk enhet..

Så då får jag lösa den biten om jag ska få installerat skivan...fan vad jobbigt detta blev :borstatanderna:

 

iBook fungerar det inte på - den har ju en PPC-processor. Crossover kräver Intel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iBook fungerar det inte på - den har ju en PPC-processor. Crossover kräver Intel.

Du hann visst före:

http://www.codeweavers.com/products/cxmac/requirements/

"Requirements:

Intel-based Macintosh system running Mac OS X

(note: CrossOver will not run on PowerPC systems)"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkte detta...får lägga det på frugans iMac :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte hör hit..men jag ställer frågan, tror ni kan det bättre än jag kan..

 

Nu har jag beställt min DVD-skiva Sveriges Dödbok, ärlig som jag är.

(vet att man kan fultanka den, men då skjuter man sig själv i foten...då blir det ingen som vill lägga ner sånt jobb längre.. )

 

Crossover är ett alternativ i frugans iMac 27", men det kostar det också, runt 400:-

Inte så blodigt, men ja...problemet är att jag inte nog inte kommer att använda min Dödbok dagligdags..

När jag letat upp några hundratal personer jag saknar uppgifer på, så kommer det inte programmet nyttjas så många ggr mer... kan enstaka ggr...

 

Nästa steg, och nu kommer jag in på en PC, med Windows XP, eller vad det är..rätt ny liten mini-PC som min svärdotter fått på sitt jobb... den får jag av henne.

Tyvärr har den ingen optisk läsare...då återstår det flera alternativ att få in min skiva i den...

 

1) köpa extern USB-läsare,

2) lägga in skivan på en USB-pinne,,

3) fultanka ner dödboken direkt i PC-n...

 

1 går bort, köpa för att bara installera en DVD-skiva..nä...

 

2) hur gör jag det, är det en ISO-fil som ska skapas?

Måste USB-pinnen vara PC-format NTFS eller vad det heter..

 

3 Har ju köpt skivan så...men kan få ner virusinfekterad dynga, man vet ju aldrig vad man kan få...

 

Så alternativ 2 är rent och snyggt skött..

 

Så tips om hur jag lägger min DVD-Dödbok på en USB-pinne önskas :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så tips om hur jag lägger min DVD-Dödbok på en USB-pinne önskas :D

Formatera pinnen i FAT32 (MS-DOS) i Apples skivverktyg.

Sedan stoppa in CDn i Macen och kopiera över alla filer till USB-minnet borde funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FAT skulle de vara, just de

 

Datorn är en liten HP fick jag veta nyss... frågade hur stor skämen var och fick svaret

 

-liten :D

 

Får kolla hur det fungerar..

Det är ju en databas med flera miljoner uppgifter, och man kan söka i den på ett bra sätt enligt min grabb i Skövde som sitter med en PC..

Skulle tro att man måste installera den på PC-n , följer förhoppningsvis med instruktioner.

 

Tror du inte man måste göra en ISO-fil och packa upp den på PC-n

Toast Titanium kan väl göra en kopia av skivan? Måste kolla...

 

Inte min vardagsmat detta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså, Poca. Jag trodde att du kunde det här. Också. Roligt om vi andra kan få hjälpa dig för en gångs skull.

 

Sveriges Dödbok är ju en kulturgärning, om än lite morbid. Deras DVD med Sveriges Ortnamn är också bra, man kan hitta mycket intressant information där. Om man intresserar sig för släktforskning med mera så är egentligen bara de här två skivorna anledning nog till att investera i Windows-on-Mac.

 

Som Telly säger: Väldigt smidigt att leta upp information på SDB i Parallells/osv, kopiera uppgifterna och sedan klistra in dem i Macens family tree. Istället för att ta fram mini-PC:n, Starta SDB, kopiera uppgiftena till ett USB-minne, flytta minnet till Macen och därifrån kopiera in uppgifterna i Family Tree.

 

Nä, investera du i Parallells/Fusion/Virtual Box och leta sedan igenom någon gammal låda med datorjox på jobbet, så hittar du säkert en originalskiva med Windows 98. Eller leta på Blocket eller fråga PC-bekanta. En liten Windows-installation på Macen är faktiskt väldigt användbar. Själv är jag inte mycket för spel, utan har testat en del etikett-program och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...