Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta intern Mac HD till större HD


Rolandmac

Rekommendera Poster

Utrymmet i min Macintosh HD är för litet på min Mac Pro. Vill byta till en större.

Från 250 GB till 2 TB. Vad göra? Är det bara att sätta in den nya HD:n och sen kopiera

över hela innehållet från den gamla och sedan radera den gamla? Någon som

vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utrymmet i min Macintosh HD är för litet på min Mac Pro. Vill byta till en större.

Från 250 GB till 2 TB. Vad göra? Är det bara att sätta in den nya HD:n och sen kopiera

över hela innehållet från den gamla och sedan radera den gamla? Någon som

vet?

 

Ja det ska det väl vara. Du får partitionera den nya hårddisken och installera Mac OS på den.

Har du din installations-skiva som följde med din mac ska det inte vara några problem.

 

Vilken mac är det du ska göra det på? Ser att du har många i din beskrivning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt i en ny HD, installera SnowLeopard, låt sedan flyttassistenten hämta alla inställningar och annat frn den andra disken. Blir bäst så

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Utrymmet i min Macintosh HD är för litet på min Mac Pro. Vill byta till en större.

Från 250 GB till 2 TB. Vad göra? Är det bara att sätta in den nya HD:n och sen kopiera

över hela innehållet från den gamla och sedan radera den gamla? Någon som

vet?

 

Men om du har en Mac Pro behöver du inte byta ut disken. Det finns ju plats för tre diskar till i datorn. Bara att öppna sidluckan och trycka en disk (eller två) till. Då kan du ju använda både den nya och den gamla i stället för att trasha den gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

killwithskill

Äh va fan?

 

Sätt i nya disken. Starta upp.

Starta skivverktyg (under program/verktygsprogram)

Klicka på din Machintosh HD och välj "återskapa"

Klicka och dra sedan Machintosh HD som du ser i rutan till vänster till rutan "Källa"

Sen gör likadant då med den nya disken som förmodligen kommer att heta Machintosh HD 2 till "Mål"

Se till att Radera mål är ibockad.

Klicka på "Återskapa"

 

Då får du en identisk disk som din 250GB på nya 2TB.

 

Sen går du in på Systeminställningar/Startdisk och väljer den nya disken 2TB som startdisk.

Radera sedan den gamla via skivverktyg igen (under program/verktygsprogram)

 

På så sätt slipper du ominstallera allt.

 

Det enda som nu kan hända är att om du har apps licenser bundet till "Machine ID" så kommer dom nog inte funka och då får du begära nya serials eller vad det nu kan vara?

 

Denna operaton är svinlätt att göra och många tyvärr känner inte till den.

Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utrymmet i min Macintosh HD är för litet på min Mac Pro. Vill byta till en större.

Från 250 GB till 2 TB. Vad göra? Är det bara att sätta in den nya HD:n och sen kopiera

över hela innehållet från den gamla och sedan radera den gamla? Någon som

vet?

 

Som tidigare talare påpekat, det finns 4 st fack för 3.5" diskar i en Mac Pro. Kolla på Apples hemsida så ser du hur du ska montera i disken i vaggan och trycka i denna i datorn.

 

Om du inte har koll på hur man ska installera en disk är det betydligt lättare att sätta i en extra disk och formatera den och använda utrymmet för lagring istället för att börja flytta hela systemet. Är du inte ute efter prestanda förbättringar som en SSD kan ge så gör det så enkelt som möjligt för dig så slipper du problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tipsen. "Killwithskill" hade en utmärkt lösning som jag nu genomfört. Allt blev bra och nu har jag en redig "arbetsyta" som jag kan köra alla mina

utrymmeskrävande operationer på dvs RAW bilder + högupplösta filmer.

Mitt system ser nu ut som följer:

1st 2TB intern disk till mina bilder + filmer, 1 st time capsule (NAS) till min musik som används tillsammans med Sonos system, den nya 2TB interna disken

som arbetsyta för program och redigeringar mm, och den gamla 250 GB interna disken till Boot-camp för att köra windows. Dessutom har jag en extern

2 TB disk (G-technology) för Time maschine uppbackning. Det känns som att det börjar bli optimalt men ganska nödvändigt om man inte vill att

badbollen skall rulla titt som tätt. Passade också på att slänga in mer RAM minne + 4 GB (totalt 7 GB) vilket har verkligen fått fart på datorn. Sist men inte minst

andvände jag MacKeeper för att rensa hela systemet. Fantastiskt program. Så nu kan jag behålla min "gamla" MacPro (2006) ett tag till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har fått problem med startskivan. När jag gick över till MacHD2 från MacHD så har

den plötsligt inte velat starta därifrån. Får en ring med ett diagonalt streck (stopp tecken)

så jag får starta från min gamla Mac HD hårdisk där jag inte hade raderat innehållet ännu.

Hade ett elavbrott. kan det bero på det? Eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...