Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

1080/50p filformat MTS


hari

Rekommendera Poster

Hej har problem med att ladda ner och redigera filmen i iMove. Hur kan man lösa detta eller fungerar det i Final Cut Express 4.0. Använder en Panasonic 600 där högsta inspelningsläget är 1080/50p cirka 28Mbps , komprimering MPEG-4 AVC/H.264 Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ladda upp ett klipp så ska jag kolla åt dig på en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

här försöker jag sända en fil det går nog inte filen är stor får bara sända 2Mb filmen är på 28Mbps

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att du måste säkerställa att kameran inte har SD-material i sig. rensa det och koppla sedan kameran direkt till USB-porten och importera direkt till iMovie. Har funkat för de flesta jag sett på diverse trådar.

Observera dock att iMovie 11 ger dig en ganska dålig kvalitet på ditt exporterade projekt. FCE 4 bättre där. Importprincipen nog densamma, även om jag inte testat själv

 

/P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Fick ett personligt meddelande om hur man ska göra med 1080/50p material så jag tänkte posta svaret här också.

Problemet med 1080/50p-läget är att det inte från början ingick i AVCHD-standarden utan var ett eget panasonic-format som sedan har implementerats i standarden. Här är min lösning på problemet:

1080/50p har överlägsen kvalité jämfört med HA-läget tycker jag. Det jag gör är att jag konverterar klippen med ett program som heter "ClipWrap". Det kostar lite pengar men är helt klart värt det. Det finns en gratisversion också som endast konverterar klipp som är under 30 sekunder. Välj "Rewrap (don't alter video samples)" i programmet under Output Format samt "Source (don't alter)" under Output Framerate. Då försämrar inte programmet kvalitén på klippet utan paketerar endast om dem så att Final Cut Pro X kan läsa dem. Sedan är det bara att skapa ett nytt projekt med upplösningen 1920x1080 samt 50fps och importera filerna.

 

Problemet är bara att Blu-Ray-formatet inte stödjer 1080p i 50 bilder per sekund. Jag brukar bränna i 720p och 50 bilder per sekund när jag vill exportera till Blu-ray. Det blir sjukt kvalité och jag ser faktiskt ingen skillnad på 1080 och 720 på min 46"-TV. Vill du ha 1080 får du konvertera ned till en framerate som stöds i 1080 på Blu-Ray som t.ex. 24 bilder per sekund. Men som sagt 720/50p ser sjukt bra ut.

 

Jag antar att du inte heller har en Blu-Ray-brännare till din Mac men det går att bränna en AVCHD-skiva med en vanlig dvd-brännare och en DVD-skiva (med Final Cut Pro X). Det är i princip en Blu-Ray-skiva bränd på en DVD-skiva och går bara att spela upp i en Blu-Ray-spelare. Nackdelen är ju så klart att en DVD-skiva är mindre än en Blu-Ray-skiva så det får bara plats ca 40 min video på en 8GB-DVD (dual-layer).

 

Problemet med HA-läget är att det dels inte är progressiv ("p") utan interlaced ("i") med problemen det medför och dels att det är lägre bitrate, dvs hårdare komprimering dvs lägre kvalité.

Jag är väldigt nöjd med 1080/50p-läget, väldigt klara fina bilder utan motion-blur.

 

Om din dator har problem med att redigera 1080-video i 50fps så går det att redigera i proxy-mode i Final Cut Pro X. När du importer video-filerna så kryssar du i rutan "Create proxy media". Då skapas nerskalade (proxy-)versioner av video-filerna. Sedan går du in i inställningar i Final Cut och väljer "Use proxy media" under "Playback". Då kommer du att redigera de nerskalade versionerna istället och sedan när du är klar ställer du om till "Use original media" och renderar om hela projektet.

 

Det här blev ett lång svar men använd ClipWrap för att paketera om filerna så att FCPX eller iMovie kan läsa dem sen är det bara att köra på. Det blir bättre än att använda Rewrap2M4V, då försämras kvalitén. Jag har aldrig testat filerna med iMovie dock men det borde gå. Säg till om du undrar något mer. För övrigt så, ja 50p ger grymt bra slow-motion-video i och med att du kan sakta ner till 50% och fortfarande ha 25 bilder per sekund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...