Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Usel bild med minidisplay VGA


fred6633

Rekommendera Poster

Hej,

 

När jag koppar min MacBook till en JVC 32 LCD platt-TV blir bilden usel. Väldigt oskarp. Jag använder en adapter och VGA-kabel.

 

I handboken till TV:n står det att den klarar 640 x 480 x 60 (vga) och 1024 x 768 x 60 (XGA).

 

Jag får dock suddig bild i båda lägena.

 

Finns det någon lösning?

 

Blir det bättre om jag ansluter till TVn:s HDMI-uttag?

 

Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland finns det ett "PC-läge" på TVn som man ska slå på.

 

Hur lång VGA-kabel har du? Om den är längre än en dryg meter så ska du nog satsa på HDMI i stället. Med HDMI så talar TVn om för datorn vilken upplösning den klarar av och det är de valen du ska få upp på Macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland finns det ett "PC-läge" på TVn som man ska slå på.

 

Det är detta som jag använder.

 

 

Hur lång VGA-kabel har du?

 

Den verkar vara 1,5 meter. Jag har faktiskt beställt en på 5 meter för att kunna ha datorn bredvid mig i fåtöljen på TV-bordet när jag ser på TV:n...

 

 

kollat så att din macbook skickar ut i samma upplösning som tv'n?

 

Jag förstår nog inte denna fråga. Som jag skrev så står det i handboken till TV:n att den klarar två olika signaler: 640 x 480 x 60 (vga) och 1024 x 768 x 60 (XGA). Jag har ställt in båda dessa i min Macbook och får dålig Tv-bild i båda lägena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken TV-modell har du? (Det finns ganska många 32 tums JVC...)

 

Och om du ska ha 5 meters kabel ska du definitivt satsa på HDMI. Och köp en kvalitetskabel. Tvärtom vad många tror så funkar inte en billig kabel lika bra som en bättre/dyrare, även om överföringen är digital. TVn ska skilja på några miljarder ettor och nollor varenda sekund och då vill det till att det inte blir några störningar på signalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken TV-modell har du? (Det finns ganska många 32 tums JVC...)

 

Den heter LT-32R71BU/SU. Den har några år på nacken. Jag köpte den i början av år 2007.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt specen så har denna tv upplösningen 1366 x 768. och det är den du ska använda för att få bra bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att du inte har skärmspegling på utan gör TV:n aktiv skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att du inte har skärmspegling på utan gör TV:n aktiv skärm.

 

Var bockar/avbockar man då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I systeminställningar: bildskärmar och sen står det typ "skärmspegling" (tror jag) - den bockar du antingen av eller på. (Av, om du inte vill ha skärmspegling).

 

Sen för att göra TV:n större skärm drar du den vita "kanten" över till den stora skärmen. I systeminställningar ska du alltså se de skärmar som är inkopplade, ena är laptopen, den andra är TV:n. Och en av dom ska vara aktiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt specen så har denna tv upplösningen 1366 x 768. och det är den du ska använda för att få bra bild.

 

Denna inställning kommer inte upp i rullningslisten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I systeminställningar: bildskärmar och sen står det typ "skärmspegling" (tror jag) - den bockar du antingen av eller på. (Av, om du inte vill ha skärmspegling).

 

Sen för att göra TV:n större skärm drar du den vita "kanten" över till den stora skärmen. I systeminställningar ska du alltså se de skärmar som är inkopplade, ena är laptopen, den andra är TV:n. Och en av dom ska vara aktiva.

 

Om jag avbockar skärmspegling försvinner bilden från TV:n. Det hjälper sedan inte att dra den vita kanten till den stora skärmen.

 

När jag hade skärmspegling förbockat hade jag två bildskärmar i systeminställningar VGA-skärm (TV:n) och Färg-LCD (Macbooken). Om jag avbockar skärmspegling försvinner bilden från TV:n och jag har bara en skärm i systeminställningar, Färg-LCD. Det gör ingen skillnad vilken av skärmarna jag drar den vita kanten till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det där skon klämmer. I skärmspegling använder sig skärmarna av den lilla skärmens upplösning vilket gör att det blir världssämst bild.

 

Det ska gå att kunna byta aktiv skärm, för det är det du måste göra. Jag vet faktiskt inte varför det inte går? Någon annan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med läget 1280 x 768 x 60 blev det bättre. Med det läget behöll Macbookens Färg-LCD sitt 1280 x 800. Sedan gjorde jag en kalibrering och skapade en ny profil.

 

Det kanske var Macbookens VGA-profil som var problemet. När jag noggrant hade gått igenom alla stegen i expertläget och skapat en egen VGA-profil blev skärmen riktigt bra.

 

Jag testade med en DivX-film i helskärmsläge, och bilden var lika bra som med blu-ray-spelaren kopplad till samma TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Målet för bästa bild är pixelmappning, dvs att du kör 1366x768 till din teve. Allt annat innebär omskalning som ger kraftigt försämrad bild. Hos en del äldre apparater är pixelmappning inte möjligt, teven är aldrig konstruerad för att visa optimal bild från dator.

 

Normalt ska en teve - som fungerar korrekt - meddela grafikkortet att "Hej! 1366x768 är min bästa upplösning" och då syns det alternativet i Macens bildskärmsinställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt ska en teve - som fungerar korrekt - meddela grafikkortet att "Hej! 1366x768 är min bästa upplösning" och då syns det alternativet i Macens bildskärmsinställningar.

Det borde väl lösa sig när trådskaparen byter från VGA till HDMI? (För att köra en 5 meter lång VGA-kabel gör ju ingen människa [eller TV] glad.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Målet för bästa bild är pixelmappning, dvs att du kör 1366x768 till din teve. Allt annat innebär omskalning som ger kraftigt försämrad bild. Hos en del äldre apparater är pixelmappning inte möjligt, teven är aldrig konstruerad för att visa optimal bild från dator.

 

Normalt ska en teve - som fungerar korrekt - meddela grafikkortet att "Hej! 1366x768 är min bästa upplösning" och då syns det alternativet i Macens bildskärmsinställningar.

 

Min TV skall ju klara 1366x768. Jag vet inte varför alternativet inte kommer upp.

 

Jag har beställt en Minidisplay port < HDMI-adapter och hoppas det blir ännu bättre då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min TV skall ju klara 1366x768. Jag vet inte varför alternativet inte kommer upp.

Därför att VGA som sådant inte kan hantera just den upplösningen. Alltså, TVn kan inte säga åt datorn att skicka data på den upplösningen.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Extended_display_identification_data

"For 1366×768 pixel Wide XGA panels the nearest resolution expressible in the EDID standard timing descriptor syntax is 1360×765 pixels, typically leading to 3 pixel thin black bars."

 

Vilka upplösningar får du upp då? För TVn, inte den interna skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka upplösningar får du upp då? För TVn, inte den interna skärmen.

 

Jag får upp 1024 x 768, 1280 x 768, 1344 x 1008, 1400 x 1050, 1400 x 1050, 1600 x 1200 och 1920 x 1080.

 

Sedan kommer det även upp sämre ån 1024 x 768.

 

Finns det någon konfigurationsfil man kan redigera när nu 1366 x 768 inte kommer upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite beroende vad du har för källa/ mottagare så funkar VGA klanderfritt upp till >50m kabel längd, om man använder ok kabel kvalite tex Extron.

Sen kan man på en "VGA" kabel skicka en mängd olika typer av protokoll, högsta upplösningen du kan köra över en "Vga kabel" är mig veterligen QSXGA 2560X2048. Dock har jag varken i jobbet eller privat stött på en burk som stöder detta format.

 

Med andra ord, kabel längd har inget med ditt problem att göra.

Dels brukar den analoga omskalningen i vanliga TV skärmar inte vara av någon vassare karaktär.

Sen har jag flera gånger upplevt att Mac datorer skickar lite underlig bild signal vilket har gett mig en del skalningsfel.

Dessa två problem har du lyckats kring gå med att göra en skräddarsydd upplösning, kanske inte 100, men funkar.

 

Om du kopplar med HDMI/DVI eller nått annat digitalt bildformat så får du en handskaks funktion mellan källan och mottagaren vilket med stor säkerhet kommer att resultera i bättre skalning av bildmaterialet.

Angående digital kabel så råder ja dig att inte köpa en på Coop/ICA, men såvida du inte bränner årslöner på källan och skärmen eller har 15-20m kabelväg så klarar du dig fint på en kabel för någon hundralapp.

 

Edit:

Anledningen till att du inte får upp alternativet att skicka TV skärmens maximala upplösning är att skalningsfunktionen i skärmen inte stöder den upplösningen. "PC-läge".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tvbranschen som klantat sig och valt en icke standardupplösning på en del TV. Därför blir det problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Jag får upp 1024 x 768, 1280 x 768, 1344 x 1008, 1400 x 1050, 1400 x 1050, 1600 x 1200 och 1920 x 1080.

Detta är ett "klassiskt" symptom med många teveapparater. Det betyder att skärmen/teven INTE lämnar information om vilka upplösningar som fungerar och då kör Macen en grunduppsättning som tyvärr inte är särskilt aktuell i en tid med 16:10 och 16:9-skärmar. Här är Windows betydligt trevligare att ha att göra med.

 

Samma problem kan också uppstå ifall man har en vga-kabel som är glapp eller inte fullt kopplad så att datakanalen som hanterar EDID inte skickas över. Har varit några sådana exempel på forumet.

Finns det någon konfigurationsfil man kan redigera när nu 1366 x 768 inte kommer upp?

 

SwitchresX är det som brukar användas.

 

Men det ska än en gång påpekas att det inte alls är säkert att du kan pixelmappa mot just din teve. Den är förmodligen inte kapabel till detta. Ett ganska vanligt fel hos teveapparater från mitten av 2000-talet. Du får alltså räkna med en icke-optimal bild från dator. Det kan ändå vara sak samma ifall du främst ska använda teven till att se på fultankad film. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det borde väl lösa sig när trådskaparen byter från VGA till HDMI? (För att köra en 5 meter lång VGA-kabel gör ju ingen människa [eller TV] glad.)

Vga gör inte många glada när man granskar kvaliteten noggrant. :)

 

Sannolikt klarar inte teven 1366x768 eller 1360x768 över hdmi heller. Det är ganska ovanlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sannolikt klarar inte teven 1366x768 eller 1360x768 över hdmi heller. Det är ganska ovanlig.

 

Men polken i inlägg sju hänvisade ju till en länk enligt vilken min TV klarar 1366 X 768.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men polken i inlägg sju hänvisade ju till en länk enligt vilken min TV klarar 1366 X 768.

Nej, det gjorde han inte. Han skrev att skärmen i TVn hade 1366x768 pixlar och att din TV BORDE ta emot en sådan signal. Men vad din TV BORDE göra och vad den verkligen GÖR kan tyvärr vara två helt skilda saker.

 

Vad står det i manualen till din TV att den ska ha för signal? (Det framgår nämligen inte av Polkens länk).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...