Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mindre mobiltelefon från Apple?


set_lo

Rekommendera Poster

Länge har det spekulerats i om det skulle komma en enklare telefon från Apple. De måste ju bredda lite av sina produkter. Man har sett uppgifter om Nano iPhone och även patent som visar mindre skärm för telefoni och förmodligen det OS man kör på Nano; istället för iOS. Kanske det kommer (kanske det bara kommer finnas som prototyp) men intressant är det. Nu när Apple kliver förbi de flesta av tillverkare, och verkligen sopar banan av konkurrenterna. En billigare telefon skulle kunna konkurrera mer med billiga Nokia-telefoner, eller för den delen Andriod. En liten snygg smart telefon (kanske som HPs nyligen visade Veer -- fastän bättre uppbyggd och inte så himla litet tangentbord -- kanske vore något. Bloomberg kommer med sådana rykten om en existerande prototyp ... http://www.bloomberg.com/news/2011-02-10/apple-said-to-work-on-cheaper-more-versatile-iphone-models.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får se om det kommer någon mindre variant. Men jag tror inte att Apple är intresserad av att börja konkurrera i lågprissegmentet. Dels är det inte bra för Apples varumärke att börja sälja billiga dåliga telefoner och dels finns det inte så mycket pengar att tjäna i det segmentet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste en mindre iPhone vara dålig för att den är mindre och billigare?? ;)

Tror inte direkt att Apple går "break even" på iPhone.. Troligen rätt fet förtjänst på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag köpa en iPad, om jag samtidigt kunde ha en mindre telefon än iPhone. För mina behov idag räcker iPhone och jag har svårt att motivera ett iPad-köp, även om suget finns där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att Apple idag expanderat så mycket att de inte längre behöver tänka i marknadsidén att skydda och leva inom sitt segment. Apple har en annan utgångspunkt här, det är tekniken som är i fokus snarare än det är marknaden. Funkar produkten som det är tänkt och lägger till något typ av mervärde som inte redan finns i existerande produkter, så kan de tänkas vilja släppa en sån. Att tillföra något tekniskt nytt tror jag lockar nuvarande Apple mer än att fokus på en marknad. Alla de små olika iPodspelarna som de har visar ändå att de tänker på olika typer av användning. Skulle man tänka på segment skulle nog Apple inte ha kvar Shuffle, eftersom den ju inte är speciellt märkvärdig idag. Om man tänker tekniskt att man lätt kan ta med den nästan överallt, så är det mer motiverat att ha den kvar. En mindre telefon kan nog väl fylla sin plats när man tänker på att de vill kringgå den ganska omfattande subventioneringsmodellen med operatörerna. Det låser också upp inte bara Apples avtal men även konsumenterna. Dessutom som jag kommer mer och mer betonas framöver är det ekosystem tillverkarna bygger sina produkter inom. Funkar en ny mindre telefon mer bara till telefoni än alla GPS, accelerometrar och kompasser, utan bygger på mer överföring via olika nätverkstekniker kan jag mycket väl tänka mig den. Tänk: betala endast när du verkligen behöver, samtalen kan koppas över IP-telefoni och byta mitt i samtalet till vanlig radio eller operatörernas nät. Intressant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte heller varför en "iPhone Nano" med automatik måste vara sämre eller "budget" på nåt vis. Jag tror helt klart Apple skulle kunna kapa åt sig ansenliga marknadsdelar med en "vanlig" telefon, vilket en sån lur skulle kunna vara. Argumentet att en billigare variant skulle urholka varumärket tror jag inte ett smack på. Se på iPod Shuffle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wall Street Journal har lite fler rykten om en mindre modell bl.a. att den skall ha en skärm ända ut i kanterna. Man skall kunna styra den något med "touch" i just kanterna. Det finns ju patentansökningar kring det redan. Kanske en ny design på UI? http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704657104576142262842435544.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett exempel på hur starka Apple är just nu: en mini-iPhone drar mer publicitet än vad mängder av reella nyheter som presenteras på mobilmässan i Barcelona. Apple är inte ens närvarande. Det ni. Man kan nästan höra bubblet från vattnet där Nokia och Microsoft försöker hålla näsan över ytan ... http://www.appleinsider.com/articles/11/02/14/apple_distracts_from_mobile_world_congress_as_iphone_nano_rumors_continue.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidare om Nano iPhone ... "But to do that, Apple had to figure out a way to strip away some of the components to reduce both its size and cost. By “some” of the memory, we mean ALL of the memory. The iPhone nano will have no memory for onboard storage of media, our source says. It will have only enough memory to buffer media streamed from the cloud. “I’m talking strictly storage memory here,” said our source. The iPhone nano will pull ALL it’s content from MobileMe. When users buy a movie or TV show on iTunes, it’s available to stream to their iPhone or iPad. The service is based on technology from LaLa.com, a streaming service that Apple bought last spring and then shut down. “It would be a mostly cloud-based iOS,” said our source." (http://www.9to5mac.com/51928/iphone-nano-has-no-memory) (Visserligen citerat i andra hand, men änså.) Inga appar, men för den som har provat MobileMe är det nog lätt att föreställa sig funktioner via molnet. Tänker man sig en förvättrad version av Sproutcore och offline-content, så är det nog inte så dumt med lättvikts-telefon. Om de öppnar för tredjeparttillverkare att bygga appar så måste det ske på något vis mot molnet. Förmodligen Apples eget moln då ... Kanske differntierar man också Nano iPhone med antalet GB man kan lagra i molnet ... Klassisk Apple differentiering att skilja ut varianter via storlek på minne ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som inte gillar "streaming"-grejen?

 

För eller senare står man där utan täckning och hur kul är det då? Nej, jag tycker hela grejen låter helt puckat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte hittat några glimrande kommentarer kring ryktet om att Apple bygger molnlösningar för bl.a. en mindre iPhone, men tekniskt sett kan man tänka sig att man snarare bygger "cache" istället för sekundärminne. Tänker man HTML5 och "offline content" så är det tänkbart med appar byggda i JavaScript och lagrade i webbläsarens cache. Har man nu ett starkt musikintresse som kräver ständig avlyssning, kan man även tänka sig ett chache som lagrar låtarna. Streaming behöver inte tekniskt förknippas med avklippt förbindelse. Det finns lösningar som tillåter offline-lyssning. F.ö. kan påminnas om en tidigare ansökt Nano-telefon från Apple http://www.patentlyapple.com/patently-apple/2009/07/stunning-nano-phone-surfaces-in-patent.html ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som inte gillar "streaming"-grejen?

 

För eller senare står man där utan täckning och hur kul är det då? Nej, jag tycker hela grejen låter helt puckat.

 

 

Kanske det. Men å andra sidan är det ganska dumt att göra en mindre telefon som fungerar likadant. Då konkurrerar man bara med sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att de kommer att släppa en liten tuffelån. Men jag trodde inte att de skulle släppa en netbook heller, så vem vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

"While Tim stopped short of explicitly stating that Apple would pursue a lower price iPhone, he did state that Apple was working hard to “figure out” the prepaid market and that Apple didn’t want its products to be “just for the rich,” but “for everyone”; he also stated that Apple “understood price is big factor in the prepaid market” and that the company was “not ceding any market.” Cook noted that Apple executives – including himself – had spent “huge energy” in China, noting that it is “a classic prepaid market.” He further noted that the handset distribution model was poorly constructed and that Apple would look to “innovate” and do “clever” things in addressing that market." http://www.9to5mac.com/54215/tim-cook-on-cheaper-iphone-we-dont-want-to-be-for-just-the-rich Tim Cook on cheaper iPhone ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...