Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera Snow Leopard vart?


iMattias

Rekommendera Poster

Tjoho!

 

Jag kör Leopard enbart av den anledningen att mitt nuvarande musikprog inte stöds av Snow Leopard.

Problemet är att jag behöver Snow Leopard för att kunna köra några andra program.... superirriterad.gif

 

Vad hade Ni gjort? Kan man lägga Snow Leopard på ett USB-minne modell större å köra därifrån? Eller blir det knas? Är det en extern HD med operativsystemet som gäller? Kruxet är att jag redan har en extern HD som jag kör musiksessioner på. Kan man installera operativet på den utan att blåsa de saker jag har där?

Hur går man tillväga för att installera operativsystemet på en en annan plats än interna hd:n? Man sätter ju i skivorna å sen börjar det la installeras på just den? Minns inte om man kunde välja alternativa platser! Va så längesen jag installerade OSX. wacko.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du väljer en annan skiva som du installerar SL på. Eller samma som du har Leopard på....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan ju alltid partitionera hårdisken till flera enheter och sedan installera lika många bootbara os (rekommenderat) men kruxet är ju givetvis att du måste radera driven innan..

 

- om du har möjlighet att "ghosta" (? dvs göra en exakt kopia byte för byte) innehållet på driven borde det förvisso vara möjligt att återskapa denna på en utav partitionerna (under förutsättning att den får plats på den mindre enheten)..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjoho!

 

Jag kör Leopard enbart av den anledningen att mitt nuvarande musikprog inte stöds av Snow Leopard.

Problemet är att jag behöver Snow Leopard för att kunna köra några andra program.... superirriterad.gif

 

Vad hade Ni gjort? Kan man lägga Snow Leopard på ett USB-minne modell större å köra därifrån? Eller blir det knas? Är det en extern HD med operativsystemet som gäller? Kruxet är att jag redan har en extern HD som jag kör musiksessioner på. Kan man installera operativet på den utan att blåsa de saker jag har där?

Hur går man tillväga för att installera operativsystemet på en en annan plats än interna hd:n? Man sätter ju i skivorna å sen börjar det la installeras på just den? Minns inte om man kunde välja alternativa platser! Va så längesen jag installerade OSX. wacko.gif

Jag hade testat med man lägga Snow Leopard på ett USB-minne modell större o köra därifrån. Lättast, billigast o mest smidigt om man nu vi testa o tycker att det är ett alternativ.

 

Annars så kan man ju (efter man gjort backup) partionera den interna HDD o välja att skapa ett antal nya startskivor, som redan nämnts i tråden.

 

:crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går utmärkt att installera på en extern hårddisk annars. Jag kör snow leopard på min mini på en extern disk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke jag får är om du har mycket plats kvar på din interna disk. Går det inte att partitionera med Boot-camp för att sedan installera SL på den senare partionen, eller måste man installera WIN på en BootCamp-partition? Borde väl fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går utmärkt att installera på en extern hårddisk annars. Jag kör snow leopard på min mini på en extern disk

 

Behöver jag göra backup på den externa innan jag lägger över SL för att inte rensa den på de filer jag har där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backup ska man ALLTID ha.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backup ska man ALLTID ha. :)

 

Jag backar upp min interna HD via Time Machine > Time Capsule. Men den externa är inte backad. Ska dock göras. Menar ba om jag blåser den totalt om jag installerar SL på den eller om filerna ligger kvar. Isf backar jag ju upp dom före.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag backar upp min interna HD via Time Machine > Time Capsule. Men den externa är inte backad. Ska dock göras. Menar ba om jag blåser den totalt om jag installerar SL på den eller om filerna ligger kvar. Isf backar jag ju upp dom före.

Att radera hårddisken under installation är ett aktivt val du gör, men varning innan det sker.

Normalt sett så ligger dina filer alltså kvar, men enligt lagen om alltings djävlighet så går något snett om du inte har backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...