Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Slippa TV licensen


Gäst Lurifax

Rekommendera Poster

Gäst Lurifax

Min fråga borde nog läggas här.

 

Vi har världens högsta TV licens 2075:-, man bestämde att öka reklamtiden med det dubbla och vad fick vi, repriser och repriser, även på helgerna.

Nyhetsprogram som avlöses av andra nyhetsprogram med samma innehåll och hjärntvättade flata svenssons klagar inte. Detta vet politikerna om som utnyttjar flatheten.

 

Betalkanalerna man betalar extra för är ingenting annat än repriser som avlöser andra repriser sedan flera år tillbaks. I alla andra sammanhang skulle det anses som kriminellt att sälja gammalt skräp. Ingen vill ha gårdagens morgontidning i brevlådan.

 

Nu till saken. Jag är uppbunden i ett år till ungefär hos Comhem med OnDemandpaketet. Några månader innan slutet skulle vilja meddela dem att dom kan ta sina paket och stoppa dom någonstan och samtidigt ringa/maila till Kiruna och avsluta TV licensen. Kan jag titta på TV (ett år gammal Samsung)via min iMac 10.6.6 eller bara på min iMac utan Radiotjänst inblandning utan parabol . Har Radiotjänst i Kiruna rånat mig på över 2000:- i massor av år kan väl jag vara smart om det går.

Mynt-TV vore demokratiskt och bra men då skulle inte Radiotjänst få många kronor av mig. Inte från er andra heller gissar jag.

 

Hur gör ni och går det att slippa nuvarande orättvisa Radiotjänsts fasoner. Jag prenumerar visserligen på DN (gammal löjlig vana) men ser alla tidningar på nätet gratis om jag vill. Kan man gör liknande med TV. Det behöver inte vara gratis men 2075:- för sopor är jag inte intresserad av längre.

 

Tacksam för råd

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Avgiften är värt vartenda krona..

 

Hellre SVT än Viasat (som jag också har)

 

Canal digital är inte heller billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar i samma banor. "Haken" är den att du är tvungen att betala TV-licens om du äger någon apparat som kan ta emot tvsignal, Dvs även en gammal VHS som står på vinden.

 

Lösningen jag kollar på nu är att köpa en TV/Skärm utan TV kort. vilket jag som bara kollar på film via datorn eller spelar PS3 hade klarat mig fint på.

 

Det enda man kan säga till TV-Licensens försvar är att det även går till att underhålla marknätet, inte bara till mer eller mindre kvalitativa program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring och säg att du blivit el-alergiker och har fått göra av med allt vad heter tv, radio etc. Funkar säker. Själv väljer jag att inte betala. Tycker inte ca 160 kr / månad är rimligt eftersom jag mest tittar på fotboll, hockey etc. Möjligt något sportsändning ibland. Tycker svensk tv (svt) är så grymt tråkigt att det inte finns. Nyhetssofforna ska vi inte prata om, Visa något viktigt istället. Kollar själv på BBC eller någon annan större kanal som kan ge mig lite mer omvärldsinformation av nytta istället för vad varför Laila Bagge gillar att dansa...Vad gör alla politiker? dax att börja utforma lite nya propositioner kanske!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring och säg att du blivit el-alergiker och har fått göra av med allt vad heter tv, radio etc. Funkar säker. Själv väljer jag att inte betala. Tycker inte ca 160 kr / månad är rimligt eftersom jag mest tittar på fotboll, hockey etc. Möjligt något sportsändning ibland. Tycker svensk tv (svt) är så grymt tråkigt att det inte finns. Nyhetssofforna ska vi inte prata om, Visa något viktigt istället. Kollar själv på BBC eller någon annan större kanal som kan ge mig lite mer omvärldsinformation av nytta istället för vad varför Laila Bagge gillar att dansa...Vad gör alla politiker? dax att börja utforma lite nya propositioner kanske!

Räcker det inte att säga att man har slutat att titta på TV och sålt TVń?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige har en dyr TV-licens därför att vi inte är så många här.

Det kostar enormt mycket pengar att göra TV. Inte bara i fråga om personal och scenbyggnade, utan tekniken man använder är svindyr. Publiken förväntar sig bra bild, bra ljud, bra klippning, bra dekor av TV-program och TV-serier gjorda i Sverige. Det är inte billigare att göra denna sortens TV i Sverige än det är i exempelvis Storbrittanien. Eftersom befolkningen är större i Storbrittanien så kan man ha lägre avgifter för det är fler som betalar. I Sverige är det färre som betalar och då blir kostnaden högre per person.

 

Svenska serier som exempelvis serierna som Lars Molin gjorde blev berömda världen över för sin kvalitet. "Tre kärlekar" är en klassiker! Eller ta miniserien om Selma för ett par år sedan, även den hyllad för sin kvalitet och ansågs av många ligga väl i klass med James Ivorys klassiska filmer från en liknande tidsepok. Allt detta kostar!

 

Det är dåraktigt att förvänta sig att man kan göra lika bra till lägre pris än vi gör i Sverige.

Om du vill ha lägre avgift på licensen så föreslår jag att du flyttar till England, för där är man fler som är med och betalar för programmen än man är i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och TV-pejlare har väl ingen rätt att gå in i lägenheten? Man kan med andra ord inte åka fast?

 

Borde nog kontakta verkligheten om du tänker så

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt! När dom ber att få komma in är det bara att säga nej!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TV4, där har du skiten...och all förbannad reklam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde nog kontakta verkligheten om du tänker så

Det finns ju faktiskt folk som inte har TV och inte betalar TV-licens.

Om jag säger att jag inte har TV så ska jag väl inte behöva betala??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju faktiskt folk som inte har TV och inte betalar TV-licens.

Om jag säger att jag inte har TV så ska jag väl inte behöva betala??

 

 

saxat från radiotjänstens hemsidan

Våra kontrollanter visar alltid ID-kort med foto och namn och de får inte gå in i din bostad, inte ens om de blir inbjudna. De tar heller aldrig emot pengar vid besöket. Istället noterar de uppgifter som de sedan skickar till huvudkontoret i Kiruna. Där beslutas om radio- och tv-avgift ska betalas och i så fall kommer fakturan inom ca 10 dagar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tror du att de pejlar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med 4an har ju ett annat upplägg.

 

Tycker dock själv ätt svt har sjukt mycket reklam, men dom kallar det sponsring. Tror nog det kommer in på Reklamkontot i bokföringen =)

 

För att inte prata om produktplaceringar.

 

TV4, där har du skiten...och all förbannad reklam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

saxat från radiotjänstens hemsidan

Våra kontrollanter visar alltid ID-kort med foto och namn och de får inte gå in i din bostad, inte ens om de blir inbjudna. De tar heller aldrig emot pengar vid besöket. Istället noterar de uppgifter som de sedan skickar till huvudkontoret i Kiruna. Där beslutas om radio- och tv-avgift ska betalas och i så fall kommer fakturan inom ca 10 dagar.

Låt säga då att de har pejlat in min TV-signal och jag inte släpper in dem...kan radiotjänst kräva mig att betala licens i efterhand då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart har man en stor plasma som syns från gatan eller tvn på på högsta volym får man skylla sig själv.

 

Har själv fått ringa efter de varit och besökt. När jag ringde och frågade varför jag fått en faktura hade kontrollanten skrivit att tv/radio hade hörts i bakgrunden.

 

Tog 5 min på telefon sen rev jag fakturan. Går alltid att komma undan. Har bara blivit en princip sak för mig. Tycker alla ska skapa sig en uppfattning och göra som man själv vill.

 

Bli tvingad att betala för något man inte använder tycker inte jag går hand i hand med svenska lagar.

 

Varför tror du att de pejlar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt säga då att de har pejlat in min TV-signal och jag inte släpper in dem...kan radiotjänst kräva mig att betala licens i efterhand då?

 

Vad jag vet tar de inte betalt retroaktivt. Får sluta skriva nu och titta lite på Svt istället =) Snart lika många inlägg som poca

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att SVT har blivit sämre och sämre år efter år så känns det inte roligt att betala skyhög TV-licens, jag tittar aldrig på TV längre utan ser bara DVD-film och VHS-film

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige har en dyr TV-licens därför att vi inte är så många här.

Det kostar enormt mycket pengar att göra TV. Inte bara i fråga om personal och scenbyggnade, utan tekniken man använder är svindyr. Publiken förväntar sig bra bild, bra ljud, bra klippning, bra dekor av TV-program och TV-serier gjorda i Sverige. Det är inte billigare att göra denna sortens TV i Sverige än det är i exempelvis Storbrittanien. Eftersom befolkningen är större i Storbrittanien så kan man ha lägre avgifter för det är fler som betalar. I Sverige är det färre som betalar och då blir kostnaden högre per person.

 

Svenska serier som exempelvis serierna som Lars Molin gjorde blev berömda världen över för sin kvalitet. "Tre kärlekar" är en klassiker! Eller ta miniserien om Selma för ett par år sedan, även den hyllad för sin kvalitet och ansågs av många ligga väl i klass med James Ivorys klassiska filmer från en liknande tidsepok. Allt detta kostar!

 

Det är dåraktigt att förvänta sig att man kan göra lika bra till lägre pris än vi gör i Sverige.

Om du vill ha lägre avgift på licensen så föreslår jag att du flyttar till England, för där är man fler som är med och betalar för programmen än man är i Sverige.

Du har helt rätt. Dessutom blir inget billigare av att det finns idioter som ser som sin livsuppgift att smita från avgiften, men ändå har mage att klaga på programmen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det inte tv och radiotjänsten man betalar för?

 

Så äger man en radio så måste man väl betala i alla fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Varför tror du att de pejlar?

 

Det är klart att de inte pejlar. Det är bara något de skrämt upp folk med. Jag tror inte ens att de någonsin haft någon pejlingsutrustning. Vad exakt skulle de skanna efter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det inte tv och radiotjänsten man betalar för?

 

Så äger man en radio så måste man väl betala i alla fall?

Man betalar mycket riktigt för att man innehar en TV eller en radio. Spelar ingen roll att man inte tittar på SVT (vilket jag tycker är bra tv-underhållning/kanaler)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att de inte pejlar. Det är bara något de skrämt upp folk med. Jag tror inte ens att de någonsin haft någon pejlingsutrustning. Vad exakt skulle de skanna efter?

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/TV-pejling

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pejlutrustningen fungerar inte på nya skärmar. Pejlingen skedde förr men inte idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...