Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips på backup


Afrodite

Rekommendera Poster

Hej!

Behöver förbättra den befintliga backupen och funderar på följande:

Har 4 st hårddiskar i min MacPro

Hårddisk 1 - program, mail med mera (Har redan en backup på detta via time machine till en extern hårddisk)

Hårddisk 2 - Pågående arbeten

Hårddisk 3 - Backup på Hårddisk 2

Hårddisk 4 - Tom än så länge

 

Sedan vill jag ha en extern backup på Hårddisk 2 med alla mina pågående projekt. Denna hårddisk ska finnas i ett annat område, t ex hos en vän. Råkar jag ut för stöld, brand osv så är denna hårddisk säker.

 

Vad tror ni om mitt upplägg?

 

Vilket backup program skulle ni rekommendera att ha mellan hårddisk 2 och 3? Jag är en novis, så ett enkelt sådant vore bra.

 

Vilket backup program skulle ni rekommendera att ha mellan den externa hårddisken (som t ex ska finnas hos en vän på en annan ort) och hårddisk 2? Jag är en novis, så ett enkelt sådant vore bra.

 

Det jag ska backupa är mestadels bilder - RAW, jpg

 

Tacksam för alla tips!

Tänk på att jag är en novis samt inte har råd med allt för dyra lösningar.

 

=)Marie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder som du har i en mapp kan du bara flytta rätt av över till annan disk..

Men visst är det tryggare att ha hela sin hårddisk klonad till en annan extern disk.

 

Blir den stulen, kraschar, ja allt är borta, då är det bara att plocka fram sin klonade backup och starta upp den från en annan Mac..

 

Programmet heter SuperDuper

 

Kan användas gratis, men är så pass billigt att det är värt vartenda öre att köpa, så kan du utnyttja det fullt ut också.

 

TimeMachine har du annars inbyggt i MacOS X, men det kan du inte starta upp ifrån på en extern disk..

Du bör ha flera externa, en borta, en hemma, och skifta mellan dem..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns enkla kloningsprogram: Carbon Copy Cloner och SuperDuper. Problemet med dessa är att de inte lagrar någon historik. Om en fil blir korrupt eller raderas av misstag så vill det till att du upptäcker det INNAN du klonar nästa gång, annars försvinner backupen av den filen/den fungerande filen.

 

Jag kör med Retrospect. Där sparas alla generationer av dina filer, så du kan få tillbaka den du råkade radera och den du råkade skriva sönder.

http://www.retrospect.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DataBackup är ett mångsidigt och väldigt konfigurerbart program för säkerhetskopiering. Kostar några slantar dock... Ibackup kör jag mellan mina två externa hårddiskar. Det är gratis, det fungerar, men är inte så konfigurerbart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TimeMachine har du som sagt gratis och är ypperligt, du kan välja bort vad som inte ska med i backupen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns enkla kloningsprogram: Carbon Copy Cloner och SuperDuper. Problemet med dessa är att de inte lagrar någon historik. Om en fil blir korrupt eller raderas av misstag så vill det till att du upptäcker det INNAN du klonar nästa gång, annars försvinner backupen av den filen/den fungerande filen.

En liten korrigering på detta: Carbon Copy Cloner har faktiskt ett alternativ för arkivering av gamla versioner av filer (eller filer som blivit raderade). De arkiverade filerna placeras i mappar märkta med datumet då de arkiverades. Så antagligen lite mer primitivt än Retrospect, men att det inte finns någon historik alls stämmer inte.

 

Problemet med detta kan naturligtvis vara att man lider av platsbrist så småningom, speciellt om man har många stora filer som ofta ändras. CCC har ingen funktion för att automatiskt städa bort de äldsta kopiorna vid behov (så som till exempel Time Machine gör).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...