Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Så ska Apple ta död på dvd-skivan


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Jag tror att Apple är rätt ute. Det borde snart vara dags att skrota DVD-skivan för de är ganska ömtåliga för repor och fettfläckar, jämfört med ett USB-minne som nästan tål vad som helst. Man ska även tänka på att DVD-brännaren tar upp värdefull plats i en MacBook och dessutom kostar pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumt förslag...det är allt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länge leve DVD-skivan. Jag har flera hundra inspelade från TV och ytterligare några hundra köpta. Hur ska jag kunna spela dem i datorn utan läsare/brännare?

Någon föreslog USB-pinnar, men vad skulle det kosta jämfört med en cakebox med DVD? Jag kan dessutom inte spara TV-program på USB-pinne eller något annat än DVD-skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bort med den, har inte använt min spelare sen jag installerade s.leopard. Funderar på att byta ut den mot en ssd. Bra val att slopa den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blir ingen mac för mig då

 

Alla är vi olika. Tänk vad många som knöt näven och lovade samma sak när de plockade bort diskettstationen. Alla har vi olika behov och för min del kan det kvitta om den försvinner. Alternativet är ju att också ha kvar nuvarande dator för att tillfredställa det minimala behov jag har av att få ut något på skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bränner ganska sällan numera annat än för back-up. Och då gör jag det med en extern mer avancerad och pålitlig fullformatsbrännare via firewire. Jag klarar mig utan brännare i själva datorn så länge jag kan ansluta till den med brännaren. Däremot behöver man läsa skivor rätt ofta. Och då är det inte lika smidigt att släpa fram den externa brännaren ur garderoben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nog använt läsaren på min MBP max två gånger sedan augusti 2010 när jag köpte den. För min del kan de nog ta bort den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-18112-054792200 1297177600_thumb.png

 

Hur gör man när man fått en sån här pinne. Hur vet man om en pinne funkar eller ej?

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den skylten kommer upp om du ex.vis sätter i pinnen i ett tangentbord eller hubb utan strömförsörjning.

Alltid bäst att ansluta direkt till datorns USB-port

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska testa.

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tycks som att många glömmer prisbilden.

 

Jag lade precis en beställning och här kommer en prisjämförelse (obs inte det billigaste utan vad jag betalar).

 

8,5 GB på en DL skiva printbar: 9,80:- 1,15/GB

8,5 GB på en DL skiva blank: 5,16:- 0,60/GB

4,3 GB på en printbar skiva: 2,68:- 0,62/GB

 

Köpte en 4GB sticka för en vecka sen (till ett "bra" pris, ordinarie är 129:-): 69:- 17,25/GB (32,25/GB vid ordinarie pris)

 

Jag kan alltså få mer än 25 gånger lagringsutrymme på en skiva jämfört med ett minne!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tycks som att många glömmer prisbilden.

 

Jag lade precis en beställning och här kommer en prisjämförelse (obs inte det billigaste utan vad jag betalar).

 

8,5 GB på en DL skiva printbar: 9,80:- 1,15/GB

8,5 GB på en DL skiva blank: 5,16:- 0,60/GB

4,3 GB på en printbar skiva: 2,68:- 0,62/GB

 

Köpte en 4GB sticka för en vecka sen (till ett "bra" pris, ordinarie är 129:-): 69:- 17,25/GB (32,25/GB vid ordinarie pris)

 

Jag kan alltså få mer än 25 gånger lagringsutrymme på en skiva jämfört med ett minne!

 

Jag gissar att det där är antingen RW-skivor eller ett USB-minne med endast en skrivning tillåten på?

Så att det blir en schysst jämförelse. crossfingers.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det där är antingen RW-skivor eller ett USB-minne med endast en skrivning tillåten på?

Så att det blir en schysst jämförelse. crossfingers.gif

Det beror väl på vad målet med bränningen är. Om det gäller arkivering så är det ytterligare en fördel för DVD-R eller DVD+R just att det inte går att skriva över innehållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det där är antingen RW-skivor eller ett USB-minne med endast en skrivning tillåten på?

Så att det blir en schysst jämförelse. crossfingers.gif

 

NEJ! Jämförelsen är inte "schyst" gällande återskrivning mm. jag hr även räknat till dvd-skivans nackdel då jag anger den formaterad och inte de övriga.

En DVD-RW kostar hos samma firma 9,64:- vilket ger 2,24/GB om man räknar 4.3 GB vilket man får eller 2,05/GB om man räknar angivna mängden 4.7 GB.

 

Vad ett minne med "en skrivning" på kostar vet jag inte men det kommer aldrig att säljas till oss konsumenter då det antagligen kräver någon form av programmerare (som gamla E-prom) alternativ är ett vanligt minne som helt enkelt är skrivskyddat.

 

Hur man än vrider och vänder på det så är DVD-skivan mycket prisvärd för alla som behöver lagra en hel del. Diskuterar vi säkerheten så lagrar jag hellre ett antal bilder på en DVD (som kanske blir repig och oläsbar) än en HD som rymmer X antal men kan bli korrupt eller helt oläsbar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 2 TB extern hårddisk kostar en tusenlapp och rymmer lika mycket som 470 DVD-skivor...

 

 

Ja, hårddiskar är kostnadseffektiva. Sen är det eventuellt "bättre" att förlora data på en DVD än på en HD. Förlusten blir "så mycket mindre".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valmöjlighet är det rätta ordet, tycker jag. Man som köpare borde kunna välja utifrån sina behov vad som ska ingå i datorn. :) Spelar man inte CD och DVD, då kan man lämna det tomt eller få installerat någon annan pryl, t.ex. SSD eller extra batteri. Det vore klockrent!

 

Men använder man ofta skivor så ska man såklart få fortsätta med detta, bara för att Apple säljer program, film och musik så innebär det inte att deras sätt ska vara enda sättet. Är inte Apples datorers ena fördel att hålla det snyggt på kundens skrivbord med en bra lösning? Inte skulle det se snyggt ut med en extern plastig DVD-brännare från NetOnNet brevid datorn.

 

Tyvärr kommer det förmodligen vara som tidigare, Apple fasar ut något som de tycker är onödigt, många blir påverkade av detta och får spendera extra pengar för att ordna det själva så de kan fortsätta med sitt arbetssätt etc. och tre till fem år senare så har resten av marknaden accepterat den nya standarden - inte för att Apple valde bort standarden men för att tekniken faktiskt kommit till den punkt att det är billigt med det medium som Apple valt att enbart stötta.

 

Hua, jag borde lägga mig och även fundera över att korta ner meningar i framtida inlägg.. god natt på er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har levt helt utan tillgång till optisk enhet sen i maj förra året. Har på den tiden knappt sett en optisk skiva, än mindre haft behov av att stoppa in en i datorn. Problemet för mig är att om Apple tar bort ODD så lär det leda till tunnare dator, inte dubbla platser för 2,5", som tomrummet efter ODDn möjliggör för mig idag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kommer det förmodligen vara som tidigare, Apple fasar ut något som de tycker är onödigt, många blir påverkade av detta och får spendera extra pengar för att ordna det själva så de kan fortsätta med sitt arbetssätt etc. och tre till fem år senare så har resten av marknaden accepterat den nya standarden - inte för att Apple valde bort standarden men för att tekniken faktiskt kommit till den punkt att det är billigt med det medium som Apple valt att enbart stötta.

Fast om inte Apple tagit första steget så kanske det fortfarande tillverkats datorer med diskettstation (det kanske det till och med gör)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bort med den, har inte använt min spelare sen jag installerade s.leopard. Funderar på att byta ut den mot en ssd. Bra val att slopa den.

 

 

Jag håller med. Bara använt min läsare 2 gånger och det var när jag installerade om snowloepard. Hade de levererat snow leopard på ett usbminne istället hade jag inte behövt ngn läsare.

Behöver man optisk läsare kan man köpa en extern sådan istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...