Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vem kontrollerar elmätaren?


Pocahontas

Rekommendera Poster

När du tankar din bensin, så kan du se på pumpen att den är kontrollerad av Statens Provningsanstalt, så att du verkligen får den liter bensin som mätaren visar, den kontrollen ska göras vartannat år..

 

Vågar i butiker kontrolleras att de visar rätt, så inte handlaren manipulerar vågen..

Sådana kontroller utförs på många andra områden i samhället.

 

Men vem kontrollerar att de elmätare vi har uppsatta i varje hem visar rätt kWh ?

 

De nya elboxarna som satts upp och rapporterar via modem till kraftföretagen, har jag förstått är inte alls perfekta.. de går sönder.. och visar bara 000000

Min pajade i mitten på november, jag upptäckte det 1 december, då jag manuellt läste av min mätare..(gör jag varje månadsskifte)

 

Inte förrän 4 januari kom en kille och bytte ut mätaren, mot en reparerad mätare..trodde jag skulle fått en ny...

Nej..han hade bara i vårt område på 26 fastigheter bytt ut 3 stycken mätare, min var den 4:e alltså...

Denna visade på drygt 23000 kWh, så den hade alltså varit med ett tag...

 

Dessutom satt det ett Telenormodem i den, och det fanns ingen täckning för att sända iväg mätarställningen varje månad, så jag får nu ringa in min mätarställning..

Grabben som satte upp mätaren sa att han får byta ut mätaren när han får tag i en mätare med Teliamodem i sig...

Vilket han inte fått fatt i, ringde och kolla för en vecka sedan..

 

Skräp tyckte han om mätarna, för han hade fullt upp med att åka runt att byta dessa Landis & Gyr-mätarna..men det gav ju honom jobb så...

 

En sak är att de går sönder, men hur vet jag att de visar rätt förbrukning i långa loppet..servicegrabben sa att de "var genomgångna och kontrollerade)

Men hur länge står det sig? Om mätaren är på väg att lägga av kanske de skenar iväg och visar helt fel förbrukning, uppåt eller neråt...

Troligen uppåt, för min förbrukning har stigit med närmare 10% under 2010 mot tidigare år, har fört bok över min elförbrukning i 9 år.

 

Har ju inte en chans att hävda att det kanske varit fel på mätaren, nu har de dessutom bytt ut den...så ev bevis är borta..

 

Är säkerligen inte ensam om att undra huruvida man kan lita på sin nya elmätare..

Har läst om en del fall där hushåll upplever detsamma, att förbrukningen ökat..

 

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=21669.0;all

http://www.barometern.se/nyheter/miljo_konsument/article1182415.ece

 

Blir intressant att följa min "nya" mätare, då jag november låtit inmontera ytterliggare en värmepump, luft/luft, och fimpat alla elradiatorer i huset,

Nu är det bara två värmepumpar, en i varje våning som står för värmen i huset.

 

Ser redan bra ut på elmätaren..

Hoppas jag fått en som visar fel åt andra hållet....mindre alltså

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Skräp tyckte han om mätarna, för han hade fullt upp med att åka runt att byta dessa Landis & Gyr-mätarna..men det gav ju honom jobb så... "

 

 

Arbetslinjen är viktig! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...